A weboldalad a központi online értékesítési felületed, és kiemelten fontos, hogy megfelelő is legyen.
- A drágább beruházások és vásárlások előtt az emberek 81%-a lecsekkol az interneten
- Az emberek 75%-a a weboldalad alapján ítéli meg a vállalkozásod hitelességét
- Az első benyomás, amit 0,05 másodperc alatt hoznak meg, 94%-ban a honlapod megjelenésén múlik
- Az egységes arculat 33%-kal is növelheti a konverziót
- A látogatók 46%-át elvesztetted, ha nincs lézerpontos üzeneted
Ez csak pár azok közül a statisztikák közül, amik jól érzékeltetik, milyen sok múlik azon, hogy milyen a honlapod.
Ha nincs még weboldalad, akkor nem is kell tovább olvasnod. 2023-at írunk. A kisvállalkozások 73%-ának már van weboldala. Weboldal nélkül egyértelmű hátránnyal indulsz azokhoz képest, akiknek van.
Kérj árajánlatot, mert nem elég az Instagram vagy Facebook oldal.
Ha viszont van weboldalad, akkor vajon honnan tudhatod, hogy az jól kiszolgálja-e még a vállalkozásodat vagy itt az ideje szintet lépni?
Hoztam egy kis útbaigazítást. Ha ezeket tapasztalod, itt az ideje elgondolkodnod azon, hogy beruházz egy új weboldalba.
1. Nem a megfelelő emberek keresnek meg
Ezt a problémakört ketté bontanám:
- Ha van elég forgalom az oldaladon, DE azok nem az ideális ügyfeleid, akkor nem megfelelő a marketinged.
- Ha van elég forgalom az oldaladon, ÉS az a forgalom ráadásul megfelelő “minőségű”, MÉGIS sorra kapod az olyan árajánlatkéréseket meg hülye kérdéseket, amiktől fogod a fejed, akkor a weboldalad szövegezése, felépítése és megjelenése nem megfelelő.
2. Nincs elég megkeresésed
Itt is kétirányú a problémakör:
- Ha NINCS elég látogató az oldalon, akkor a túl kevés forgalom miatt is lehet az, hogy kevés a megrendelés.
A forgalom mennyiségén javíthat az is, ha a weboldalad keresőoptimalizáltan van felépítve. A jelenlegi oldalt seozni inkább toldozás-foltozás, munkaigényesebb, emiatt érdemes újrahúzni az oldalt, ügyelve a korábbi linkekre is.
- Ha VAN elég látogató az oldaladon jelenleg is, mégis túl kevesen jutnak el a megkeresésig, pedig szakértő vagy, akkor a honlap nem konverzió optimalizáltan van felépítve = az oldalad egyes elemei és azok egymáshoz való illeszkedése nem úgy lett kialakítva, hogy a konverzió (vásárlás, feliratkozás, űrlap elküldés, stb.) felé vezesse a látogatót.
- Építettél hitelességet, szakértői státuszt?
- A bizalomépítő faktorok közül mennyit alkalmaztál?
- Mennyire profi és célközönségnek imponáló a design? Mennyire egységes a megjelenés?
- Milyen a szövegezés? Van-e megfelelő értékajánlat? Az ideális ügyfeleket megszólítja-e, magukra ismernek-e?
- Technikailag is rendben van az oldal? Gyorsan betölt? Nincsenek törött linkek, hibás űrlapok, gombok, vagy nem betöltődő képek?
- Megfelelően vezeted a látogató figyelmét? Milyen a felhasználói élmény, a navigáció?
- Mennyire aktuálisak, avagy elavultak az információk?
- stbstb
3. Már nem téged képvisel, nem érzed magadénak
Teljesen természetes, ha idővel változik a víziód, az üzeneted és változol te magad is, az általad képviselt értékrend, és hogy mit tartasz fontosnak, milyen emberekkel akarsz együtt dolgozni és azt hogyan.
A munkám során fontosnak tartom, hogy mutassuk meg a személyiségedet a weboldalon.
Egy 2022-es kutatásban a pandémiát követő vásárlási szokásokról kérdezték a vásárlókat, összesen 2042 embert.
88% azt válaszolta, hogy a vásárlási döntés során fontos számára, hogy a márka mennyire hiteles, önazonos, autentikus. 50%-nál pedig kifejezetten ezen áll vagy bukik a vásárlás.
Így, ha azt érzed, hogy nem megfelelő képet fest rólad és nem téged képvisel már, akkor az is egy jel lehet, hogy új weboldalra van szükséged.
4. Idáig kicsit sufnituningként üzemelt, és helyrepofoznád a rendszereidet
Ha eddig arra koncentráltál, hogy validáld a megoldásaidat és növeld az eladásokat, akkor jó eséllyel az egyes felületek és marketing szoftverek tesztelésével hasznos ÉS haszontalan dolgokat egyaránt felhalmoztál.
A sokféle rendszer nemcsak lassíthatja az oldaladat, amivel vásárlókat veszítesz, de egymással akár összeférhetetlenek is lehetnek, amik vagy technikai hibák formájában jelentkeznek, vagy egymásnak ellentmondó utasításokkal, információkkal zavarod össze a látogatót, aki nem érti, mi történik.
Sokszor már neked is nehéz lehet kiigazodni a funkciók között, hogy mi mit kezel, és könnyen lehet, hogy potenciális automatizálási lehetőségek viszont nincsenek kihasználva a soksokféle polipláb miatt.
Nekem személy szerint ez a kedvenc kiindulási alapom, mert
- vannak tapasztalataid arról, hogy mi működik és mit kell kukázni
- tisztában vagy az ajánlataiddal, célközönségeddel, pozicionálásoddal
- van tapasztalatod a marketingben
- proaktív vagy, aki nem várja a sült galambot
- a fontos dolgokra fókuszáltál eddig és nem a külcsínre
- mind eredményekben, mind megjelenésben jól kimutatható az előtte-utána állapot
Ez egy jó alap, ebből lehet kihozni a legjobb eredményeket.
5. Nem egyértelmű, miben különbözöl a konkurenciától
Ha a weboldalad nem tudja bemutatni, miért éppen tőled kellene vásárolni a többi szolgáltató helyett, akkor csökken a valószínűsége annak, hogy te leszel végül a nyerő. Emberünk elkezd máshol is nézelődni és pont el fogja felejteni a te nevedet, ha nem tettél rá mély benyomást.
Kommunikáld tisztán az értékajánlatodat, egyediségedet, módszertanodat, megoldásaidat, a közös munka folyamatát, az ügyfélélményt. Légy összehasonlíthatatlan. Ennek az eszközei: (jó alap szolgáltatás és módszertan + ) szöveg + design + felépítés.
6. Vannak rendszeres technikai problémák, amik kisebb-nagyobb fejfájást okoznak
Egyértelműen segítségért kiált, ha rendszeresen találkozol hibaüzenetekkel a weboldaladon:
- “Súlyos hiba történt a webhelyünkön. Ellenőrizzük az adminisztrátori e-mail címhez tartozó postafiókot a részletekért.”
- “Internal Server Error”
- “A keresett oldal nem található”
- “Tartalmi terület nem található az oldalon.”
- vagy csak simán sokszor lehal az oldalad
Úgyanúgy probléma a lassú betöltődés, a nem működő vásárlási folyamat, hibás funkciók, a sehová sem vezető linkek és még sorolhatnám. A legnagyobb baj ezekkel nem a presztizsvesztés, hanem az, hogy csökken a konverziós arány, és így csökken a bevételed, mivel vásárlókat veszítesz.
Sajnos sok esetben (különösen, ha a többi pont legalább egyikében is magadra ismersz) egyszerűbb – és olcsóbb – a teljes újraépítés, és akkor már egyúttal egy modernebb, profibb, letisztultabb online felületet lehet építeni.
7. A vállalkozásod és szolgáltatásod sokkal színvonalasabb, mint amit a weboldalad mutat
Amikor hosszú ideig a munka elvégzésére, a vállalásod teljesítésére, az ajánlataid továbbfejlesztésére fókuszálsz, akkor kevesebb figyelem juthat arra, milyen kép alakul ki rólad.
Ha ez a kép, amit a külvilág felé mutat a weboldalad, nincs összhangban az általad képviselt minőséggel, akkor
- pénzt hagysz az asztalon. Ha nem tűnik prémium márkának, akkor nem fognak érte prémium árat sem fizetni és könnyebben előfordul, hogy drágának találnak (lásd következő pont)
- üzleti lehetőségektől eshetsz el. PR megkeresések, szakmai együttműködések, affiliate marketing, influencer marketing: rosszabb esélyekkel indulsz, ha nem tűnsz annyira jónak
- nem tudsz bizalmat építeni, ami a vásárlási döntéshez elengedhetetlen. Viszont ha látják, milyen profi vagy, ha ezt megfelelően szem elé teszed, akkor nagyobb a vásárlási kedv
Minél nagyobb ez a különbség, annál inkább összezavarodik az érdeklődő, és a nagyobb zavar = kisebb konverzió.
A márkaépítés egyik jellemzője, hogy vélemény így is, úgy is kialakul rólad és a vállalkozásodról, viszont ezt a véleményt szerencsére tudatosan lehet befolyásolni.
8. Túl drágának találják a szolgáltatásodat
Ha rendszeresen azzal szembesülsz, hogy drágállják az áraidat, akkor az pozicionálási kérdés és egyaránt kezelendő a marketingedben és a honlapon.
Gyakori hiba például, hogy a szolgáltatás vagy digitális termék értékének bemutatása hiányzik, csak a kézzelfogható tulajdonságok és teljesítendők vannak felsorolva, így a potenciális ügyfél nehezebben tudja megítélni, hogy megéri-e neki.
Az előnyök felsorakoztatása, az ügyfélfókuszú szövegezés, az árhorgonyzás, az eredményeid prezentálása mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a potenciális ügyfél kedvét meghozzuk a közös munkához.
9. Réginek, elavultnak érzed, amire ráfér egy ráncfelvarrás, modernizálás
Ha még te, laikusként is meg tudod mondani ránézésre egy honlapról, hogy “hááát, elég régi”, akkor itt nem részletezem a mondandómat, csak emlékeztetlek:
Ha te nyilvánvalóan nem fektetsz pénzt a saját vállalkozásodba, akkor ne várd el senkitől, hogy ő viszont pénzt fektessen a te szolgáltatásodba.
10. Mobilon elég suta kinézete van és rosszul kezelhető
A Google hivatalos adatai szerint már 2016-ban (!) is a látogatók több, mint fele mobilon böngészte az oldaladat.
A diagramon láthatod, hogy egyre nő a mobilról netezők aránya. Forrás: Statista 2023
Az összes képernyőméretre (tehát nemcsak mobilra, hanem tabletre is) ugyanolyan klassz felhasználói élményt kell biztosítanod. Ezt hívjuk reszponzív megjelenésnek.
Ez nemcsak annyiból áll, hogy mindent egy oszlopba rendezel, hanem az elemek egymáshoz képesti távolságától a képek méretéig még számtalan más tényezőt kell figyelembe venni.
Ráadásul 2021 óta a Google hivatalos rangorolási tényezői közé is bekerült a mobilos böngészési élmény és betöltődési sebesség, tehát még SEO szempontból is megfontolandó, hogy új weboldalt csináltass.
11. A funkciók nem illeszkednek a jelenlegi folyamataidhoz
A működésed fejlődése során előfordulhat, hogy a fejlődést még nem tudta lekezelni a honlap, például, ha
- a direkt megkereséseknél már van időpontfoglalód, amit el szoktál küldeni, a weboldalon pedig csak kapcsolati űrlap
- vannak már valahová feltöltve oktatóanyagaid, de manuálisan kell kezelned a rendeléseket és számlázást
- megszaporodtak a megrendelések a social média csatornáidon keresztül, amit nagyon nehéz már átlátni és menedzselni (tipikusan például a kézműves termékeknél)
Ha a funkciók összhangban vannak a működéseddel ÉS egymással is jól kommunikálnak, akkor az jelentős mennyiségű munkát és időt tud neked spórolni, a vásárlónak pedig gördülékeny folyamatokat biztosít (amiből remek visszajelzések születnek, még több elégedett vásárlót generálva).
12. Nem passzol a mostani üzleti céljaidhoz
Ha kinőtted a jelenlegi weboldalt, annak egy oka lehet az is, hogy már nem felel meg az üzleti céljaidnak. A vállalkozásod fejlődésével egyidejűleg tud fejlődni a weboldalad is (különösen a WordPress oldalak).
Mivel az egyik legfontosabb és leghatásosabb marketing eszközöd a weboldal, ezért az éves tervezésnél a SMART célok felállításánál azt is vedd górcső alá, hogy kiszolgál-e még a mostani oldal.
- Ha például eddig külön-külön domain neveken üzemeltek a vállalkozásod egyes lábai, de szeretnéd őket egy tető alá hozni, és átfogó, áttekinthető navigációt kínálnál a célközönségednek, akkor szükség lesz egy áttervezésre.
- Ha eddig csak szakmai blogot vezettél, de hozzákötnél digitális termékeket és webshopos rendszert is, akkor ahhoz érdemes a koncepciót alapjaiban átgondolni.
- Ha skáláznál és bővíted a csapatot, ezzel együtt pedig a szolgáltatás palettádat, akkor ehhez a vízióhoz egy kellően profi és komoly weboldal dukál.
13. A versenytársaknak sokkal profibb honlapjuk van és nem akarsz hátrányba kerülni
Gyorsan lemaradhatsz a piac többi szereplőjétől, ha nem tartod a lépést az online térben. Haladnod kell a korral és a vásárlók igényeivel. 89%-uk simán átpártol a konkurenciához, ha ott jobb élményt kap.
De nemcsak a modernizálásról és a design, UX, UI trendekről van szó.
Te is nagyon jól tudod, hogy ami jobban néz ki, arról azt gondoljuk, hogy jobb is. Ezt egy tanulmány is megerősítette: a vásárlók 85%-a inkább egy szebb terméket választ a másik, ugyanolyan tulajdonságokkal bíró termék helyett.
Vagyis: A rosszabb weboldal rosszabb esélyeket jelent.
- Ha UGYANOLYAN JÓ VAGY, mint a versenytársaid, akkor ez egy esély arra, hogy inkább téged válasszanak.
- Ha JOBB VAGY, mint a versenytársaid, akkor pedig muszáj ezt megmutatnod a weboldaladon is.
+1 Magyarázkodva küldöd el a linket minden érdeklődőnek, nem pedig büszkeséggel
Eléggé beszédes tünet, ha nem szívesen teszed közhírré a honlapodat és igyekszel kerülni azokat a szituációkat, ahol bárki rákattinthat a linkedre.
Ez azt mutatja, hogy nagyon is tudatában vagy annak, hogy a jelenlegi weboldalad nem jó, csak eddig még nem foglalkoztál vele, ÉS ezt érthetően szégyelled.
Egy jól megtervezett és kivitelezett weboldal többszörösen megtérülő befektetés, így anyagi okokból sem érdemes halogatni. Ha szeretnél betekintést egy olyan projektembe, ahol 1 hónap alatt visszajött a weboldal ára, akkor itt megtalálod az esettanulmányt.