kitti 2022 068 min

Beke Kitti vagyok

Szolgáltatás alapú, inspiráló női
vállalkozóknak segítek kimaxolni a szakértői státuszukat a weboldaluk segítségével, és versenyelőnyt kovácsolni a személyiségükből.⁣⁣⁣ Katt ide, ha szeretnél jobban megismerni.

A leghasznosabb olvasnivalók:

subscribe min

Ingyenes videó

Hogyan tűnj szakértőnek a weboldaladon 3 lépésben?

Miért nem elég a Facebook oldal?

Benned is felmerült már a kérdés, hogy vajon megéri-e beruházni egy saját weboldalba? Miért nem elég a Facebook oldal? Összegyűjtöttem 17 érvet a profi weboldal mellett.

Szeretném már az elején leszögezni, hogy kezdőként abszolút megfelelő, ha csak Facebook oldalad van. Az elinduláshoz tökéletes platform, ahol validálhatod az ötletedet.

Az ügyfélszerzéshez, a hideg megkereséshez használhatod a különböző Facebook csoportok adta lehetőségeket, ahol nagy valószínűséggel megtalálod a potenciális vásárlódat.

Hasznos és értékes hozzászólásokkal elkezdheted építeni a személyes márkádat, és nagy valószínűséggel az első igazi ügyfeleidre is itt fogsz rálelni.

De legyünk őszinték.

Manapság egy vállalkozó hitelességéhez nagyban hozzájárul a tény, hogy rendelkezik-e weboldallal. A szakértői státuszhoz elengedhetetlen a szakértői honlap.

Persze, jogos a kérdésed: miért nem elég a Facebook oldal?

A következőkben pro és kontra érvekben igyekszem teljes képet adni a profi weboldal kontra Facebook csatában.

Kezdjük az előnyökkel, hiszen vitathatatlan, hogy vannak jó tulajdonságai is a Facebooknak.

1. Szinte mindenkinek van Facebook profilja

Közvetlen eléréssel, hideg megkereséssel ezeket az embereket mind el tudod érni. De akarsz erre soksok órát áldozni?

2. Nem szükséges hozzá semmiféle kódolási, programozói tudás

Mivel a Facebookon semmit sem tudsz személyre szabni, tény, hogy elronthatatlan, viszont ez azt is megakadályozza, hogy a saját brandedet, a saját megjelenésedet érvényesítsd.

3. Nem igényel karbantartást, nem kell biztonsági mentést sem készíteni

Mivel csak mezőket kell kitölteni, és képeket, posztokat feltölteni, úgymond hülye-biztos alkalmazás. 

A biztonsági mentés hiánya viszont még Facebook esetében is fájó tud lenni, ha mondjuk véletlenül kitörölsz egy sok kommenttel rendelkező posztot.

4. Remek lehetőség a közösségépítésre

A weboldalad egyik kiegészítő lábaként is alkalmazhatod a Facebook csoportokat, amely nagyszerű lehetőség, hogy a követőidből közösséget kovácsolj. Remek lehetőség a személyes interakcióra, és a személyes márka építésére.

5. A felhasználónak már egyértelmű a használata, ismeri a funkcióit, és tudja, hogy mire számíthat

Nincs lassan olyan ember, aki ne tudná, hogyan is kell használni a Facebookot. Egy weboldal esetében egy üres vászonra kell megfestened mindent, és neked kell kitalálnod a vásárlói útvonalat és a navigációt, hogy a látogató megfelelően tudja használni az oldalt.

6. Gyorsabb és személyesebb visszajelzések a követőidtől

A posztjaidra sokkal több reakcióra számíthatsz. Mivel alapvetően közösségi platformról van szó, mindenki előszeretettel lájkol és kommentel, megosztja a bejegyzéseket.

A blogbejegyzések alatti hozzászólások viszont lassan kikopnak a köztudatból.

7. Kezdetben, ügyfélszerzésre tökéletesen elegendő

Az elinduláshoz nem kell azonnal weboldal készíteni/készíttetni, elegendő egy üzleti Facebook oldal elkészítése is. Amíg az ötletedet nem validáltad, a vállalkozásodat nem próbáltad ki élesben, addig felesleges profi weboldal.

Ám amint megvan az első pár ügyfeled, ideje szintet lépni.

8. Ingyenes

A facebook egy ingyenes alkalmazás, ami megmagyarázza a funkcionális és személyre szabhatóság akadályait is. Sokaknak ez elegendő indok a weboldal halogatására.

Te ugye ettől profibb akarsz lenni?

Egy weboldal egy olyan befektetés, aminek az elkészítésébe valóban kell egy egyszeri nagyobb összegű beruházás, ám utána éves szinten 30-40 ezer forintból megoldottak a technikai feltételek.

Összességében a Facebook egy ingyenes eszköz a kezdeti elinduláshoz, de elég hamar ki fogod nőni a korlátait. Lássuk tehát a hátrányait.

1. Nem mindenki lát

Továbbra is a közösségi média királyaként a Facebookot világszinten 2,45 milliárd ember használja, ebből 1,62 milliárd a napi szintű felhasználó. Már ebből is látszik, hogy a felhasználók majdnem fele nem lép be minden nap a fiókjába. Magyarországon kb. 6 millió felhasználó van, a napi belépési arány hasonló.

Facebook felhasználók világszinten diagram
A facebookot 2,45 milliárd ember használja, ám ebből csak 66% lép be napi szinten. Forrás

Ehhez még vegyük hozzá azokat, akik a munkahelyükön próbálnak rákeresni valamire, ám az üzlet Facebook oldalának eléréséhez be kellene jelentkezniük. Erre vagy nincs lehetőségük, mert a munkahelyi gépeken le van tiltva a Facebook, vagy nem szeretnének a saját profiljukkal bejelentkezni.

Ők mind-mind elvesztett ügyfelek.

2. Az emberek nagy része célirányos keresésre továbbra is a Google-t használja

A Facebook az utóbbi években önmagában is egy kereső platformmá nőtte ki magát, akárcsak a Youtube. Specifikus problémákra azonban továbbra is a keresőket használják az emberek.

Amennyiben már rendelkezel meglévő közösséggel, ők egyszerűen rád találnak, de aki még nem ismer téged, ő valószínűleg nem a Facebookon böngészés közben fog rád találni, hanem beírja a Google-be, amit keres.

3. A lokális keresésre a Facebook nem megfelelő

Különösen szolgáltatások esetében az átlag felhasználó a keresőbe a saját városát is beüti, például „gyógymasszőr szeged”. Az ilyen, lokális keresésekre azonban a Facebook keresője csak korlátozottan alkalmas.

A találatok között pedig mindössze a név és a pici profilkép az összes megjelenő információ, míg a Google keresőben egy rövid leírást is láthatunk, ami alapján el tudjuk dönteni, hogy nekünk való-e az a találat.

Lokális keresési eredmény Facebookon
A profilkép és a név – mindössze ennyivel kell meggyőznöd az érdeklődőt. Nem túl sok lehetőség.

4. A Facebook keresője kevésbé hatékony

A Facebook kereső funkciója 2011-ben indult, angol nyelven. Ma már tud magyarul is, elviekben. Nem mindig veszi figyelembe a ragozást, ahogyan azt is találgatnod kell, hogy egyes vagy többes számban írj-e a keresőbe. Ha a problémáját írja be az érdeklődő, ő nem fog ezeken a finomságokon gondolkodni.

Meg kell itt még említeni, hogy amennyiben a Facebook oldalad neve nem leíró név, akkor a rajongótáborodon kívül aligha lesz valaki, aki célirányosan téged talál meg. 

5. A designt nem tudod személyre szabni

A brand, a személyes márka egyik fontos eleme a design, a hangulat, a színek, a betűtípus. Mind azt a célt szolgálja, hogy felkeltse az érdeklődő figyelmét, és növelje a szimpátiát.

De mi a helyzet a Facebookkal? Tudod módosítani a profilképedet, a borítóképedet, és persze a posztjaidnak is tud egyedi megjelenést kölcsönözni, ha spéci képet töltesz fel, de semmit sem tudsz egyedi módon beállítani.

Hogyan is tudnál kitűnni a versenytársak közül, ha mindenki a sok kéket és a fix mezőket kénytelen használni? 

6. Nem a tiéd a szakmai Facebook oldalad

Ne felejtsük el azt a tényt sem, hogy nincs irányításod alatt semmi, amit Facebookon létrehozol.

A Facebook egy ingyenes közösségi platform, és azzal, hogy használod, elfogadtad az ezzel kapcsolatos felhasználási feltételeket.

A Facebook bármikor dönthet úgy, hogy módosítja a designt, törli a csoportodat vagy akár az egész üzleti oldaladat, mindezt előzetes figyelmeztetés nélkül. Ezzel a helyzettel nem tudsz mit kezdeni, csak lenyeled a békát.

7. Részletes adatok hiánya

A jó marketinghez elengedhetetlen az ügyfeleid viselkedésének mérése, és az adatok alapján következtetések levonása, majd a szükséges módosítások bevezetése.

A Facebook lehetővé teszi a saját platformján létrehozott bejegyzések, hirdetések nyomon követését, és mérését, viszont nem nyújt részletes betekintést például abba, hogy a látogatókat mely posztok érdeklik leginkább, hogyan találtak rád, és mi az esetleg, ami nem volt nekik egyértelmű.

A weboldalba ágyazott követőkóddal és az ingyenes Google Analytics és Google Search Console használatával mélyebb betekintést nyerhetsz látogatóid viselkedésébe, és ez segítségedre lehet, hogy folyamatosan fejleszd a vállalkozásodat.

8. Az érdeklődők csak böngészhetik a bejegyzéseidet, nem tudnak tematikusan keresni

A szakértői státusz elérése a szakértői, értékes tartalom megosztásán keresztül lehetséges. Éppen ezért sok munkaórát eltöltünk azzal, hogy a potenciális ügyfelek részére releváns és értékes bejegyzéseket, cikkeket, videókat készítsünk.

Az üzleti Facebook oldal azonban csak azt teszi lehetővé, hogy a látogató pásztázza az egyes posztokat. Az oldalon, ha a bejegyzésekre kattintasz, a jobb felső sarokban találsz egy keresőmezőt, de ehhez tudnod kellene, hogy mi a bejegyzés címe.

Nincs lehetőséged arra, hogy hatékonyan lehessen böngészni a tartalmaid között, nincsenek kategória lehetőségek sem, így nem tudod meggyőzni arról a szakértelemről, amiért annyira keményen dolgoztál.

9. Nem túl professzionális

A bevezetőben utaltam rá, hogy manapság alapvető elvárás, hogy egy vállalkozó rendelkezzen weboldallal. Akinek nincs weboldala, az a kezdő vagy komolytalan státuszt kapja.

Természetesen jó üzleti eredményeket elérhetsz kizárólag Facebook oldal használatával is, azonban a skálázás, növekedés lehetőségét eleve kizárod. Automatizmusok és önműködő marketing gépezet létrehozását a Facebookba nem tudod integrálni. A passzív jövedelem pedig csak egy álom marad, ha mindent manuálisan kell csinálnod továbbra is.

Nem azért lettél vállalkozó, hogy több szabadidőd legyen?

10. Nem tudsz közvetlen kapcsolatot létesíteni a követőiddel, nem tudsz nekik csoportos üzenetet küldeni

Régebben volt lehetőség arra, hogy az üzleti Facebook oldaladról az összes követődnek csoportos üzenetet küldj, ebben értesítve őket egy akcióról vagy új termék/szolgáltatás bevezetéséről.

A GDPR bevezetésének köszönhetően azonban már nem „zavarhatod” ilyesmivel az embereket.

A weboldal egyik vitathatatlan előnye, hogy a feliratkozók számára olyan, személyre szabott üzeneteket, sőt automatikus üzeneteket küldhetsz, amit csak szeretnél, és amikor szeretnéd. Hiszen aki feliratkozott az email csatornádra, feltartotta a kezét, hogy érdeklik a tőled érkező tartalmak.

11. Nincs lehetőség a szolgáltatásod ingyenes promózására önműködően

Nem titok, a SEO-ról beszélek. Ugyan a keresőoptimalizálás egy hosszútávú befektetés, amelynek az eredményei 3-6 hónapnál korábban nem valószínű, hogy látszanak, onnantól viszont ingyenesen szállítja neked a Google a látogatókat.

Az alcímben szándékosan kiemeltem, hogy „önműködően”, hiszen a Facebookon is promózhatod ingyen a posztjaidat és a szolgáltatásaidat, de ezt kizárólag manuálisan, sok munkaórában tudod megtenni.

Amint ezt is automatizálnád, azonnal ki kell nyitnod hozzá a pénztárcádat. Hogy megéri-e? Ha tudod mit csinálsz, és jól is csinálod, bevételt generálsz és összességében pluszosra jössz ki, akkor persze, megéri.

Egy blogcikk megírásával és megfelelő keresőoptimalizálással azonban csak egyszer kell munkát befektetned, pénzt viszont semennyit. Vonzó nem?

12. A posztjaidat nem látja az összes lájkolód, csak ha pénzért kiemeled a bejegyzést

A Facebook oldaladon megosztott bejegyzések organikusan nem érnek el az összes követődhöz, így hiába van 3 ezres követőtáborod, nem számíthatsz arra, hogy mindenkihez eljut az üzeneted.

Persze nagy számok törvénye alapján minél több lájkolód van, összességében annál több emberhez fogsz eljutni.

A Facebook segítőkészen felajánlja neked, hogy a bejegyzésedet kiemelheted, persze pénzért.

Bejegyzés kiemelése Facebookon
Ha azt akarod, hogy az összes követőd lássa a bejegyzésedet, fizetned kell – “legalább naponta 325 Ft”.

Egy hírlevélküldő szolgáltatással azonban nemcsak hogy biztos lehetsz benne, hogy mindenkihez eljut az üzeneted, de még azt is nyomon tudod követni, hogy hány ember nyitotta meg a levelet, és hányan kattintottak tovább az oldaladra.

13. Rosszabb konverziós arány

Általános tapasztalat a csatornák összehasonlítására, hogy ha van 1000 követőd és 1000 email feliratkozód, akkor közülük 6 követő és 42 feliratkozó fog vásárolni.

A lájkolással szemben az email feliratkozás már egy sokkal nagyobb elköteleződést jelent. A feliratkozóid olyan emberek, akik érdeklődnek a szolgáltatásod, terméked iránt, és szeretnék megismerni márkádat, így sokkal valószínűbb, hogy vásárlóvá tudod őket konvertálni.

Kapcsolódó cikk:

Honnan tudhatod, ha rosszul teljesít a weboldalad és hány ügyfelet veszítesz miatta?

Hogyan mérd a weboldalad teljesítményét, miért fontos a konverziós arány, és más eredmény mérési módszerek.
Elolvasom

14. Nem tudsz igény szerinti funkciókat bekötni

A Facebook egy ingyenes alkalmazás, és megvannak a saját funkciói, amiket bár folyamatosan bővítenek, alapvetően közösségteremtési céljai vannak.

Elérhető ma már például az időpontfoglalás, de egy lebutított verzióban.

Időpont foglalási lehetőség megjelenítése Facebookon
Ha használtad már a Facebook időpontfoglalóját, akkor tudod mit értek azalatt, hogy lebutított verzió.

A sikeres online marketing eszközeit, és a különböző automatizmusokat nem tudod a Facebook oldaladon használni.

A vállalkozásod igényeit nem tudod ráerőltetni, és ügyfélközpontú vállalkozás lévén emiatt nem tudod biztosítani azt az ügyfélélmény, amit szeretnél. Arról nem is beszélve, hogy nem tudsz időt spórolni.

15. A termékeidet, szolgáltatásaidat csak egy lebutított verzióban tudod megjeleníteni

Női Sikertréner Facebook oldala
A Női sikertréner weboldalához képest jóval szerényebb lett a szolgáltatás leírása.

A fenti képen is láthatod, hogy egy eldugott menüpontban, ilyen kevés karakterben lehetetlen küldetés mindazt elmondani, amit egy weboldalon könnyebben fogyasztható formában, képekkel, videókkal szemléltetve, felsorolásszerűen, a lényeget kiemelve át tudsz adni.

Amennyiben én befizetnék erre a mastermind csoportra, azt csak privát üzenet küldésével tudom megtenni. A fizetés, és a számlaküldés sem tud automatikusan megtörténni.

A vásárló bizonytalanságait sem tudod kezelni, hiszen nincs lehetőségeid a kérdéseit előre megválszolni, és nem látja egy helyen az összes korábbi vásárlótól érkezett visszajelzést is, mint társadalmi megerősítést.

16. A versenytársaid hirdethetnek a te Facebook oldaladon

A Facebook hirdetési algoritmusa az általad beállított célközönségnek és érdeklődési körnek megfelelő felhasználóknak mutatja a hirdetésedet.

Van egy olyan beállítás, amivel engedélyezheted, hogy a jobb oldali oszlopban is megjelenjen a hirdetésed.

Ha te vegán táplálkozási tanácsadó vagy, akkor logikusan, akik meglátogatják a Facebook oldaladat, érdeklődnek a vegán táplálkozás iránt. Ekkor viszont a versenytársad hirdetése potenciális érdeklődőként célba veszi a te emberedet.

Így történhet meg, hogy a te boltodban rakja ki a versenytársad a saját portékáját.

17. Nem tudod keresőoptimalizálni

Az üzleti facebook oldalad elindításakor lehetőséged van többféle adatot is megadni. Az egész egy űrlap kitöltéshez hasonlít. Megadhatod: a vállalkozás nevét, a profilképet, borítóképet, rövid leírást, kategóriádat, címedet, termékeidet.

Ugyanakkor mindezek a beállítások nem visznek előrébb a keresőben. Szigorúan véve, ha nem beszédes a felhasználóneved, automatikusan hátrébb kapsz helyet a facebook találati listában.

Nincs lehetőséged a technikai SEO beállításokra a fentieken túl, nem tudod a képeket a keresőmotor számára is érthetően elnevezni, és nincs google-barát bemutatkozásod, ami alapján megtalálható vagy.

Van lehetőség vélemények bekérésére, de ez eltörpül amellett, amit a weboldalak közötti linképítés lehetővé tesz. A Google szemében ugyanis, minél több releváns és értékesnek titulált webhely hivatkozik a te oldaladra, annál hitelesebbé válsz te magad is.

Összegzés, avagy miért nem elég a Facebook oldal?

  • Nincs kontroll
  • Nincs vizuális márkaépítés
  • Nincs hatékony marketing
  • Nincs kereshető tartalom
  • Nincs skálázási lehetőség

Válts profi weboldalra, ha szeretnél hiteles, sikeres és szabad vállalkozó lenni!

Tanulj tőlem ingyen

Szeretnél hasonló hasznos tippeket?

Ha még nem tetted, iratkozz fel a hírlevelemre a gyakorlatias tanácsokért, hogy hatékonyabb legyen az online megjelenésed és kommunikációd.

Már majdnem megvagyunk... 85%

Írd be a neved és email címed, én pedig máris küldöm a segédletet.