Összegyűjtöttem azokat a szempontokat, amiket mindenképpen mérlegelj, ha nem akarsz utólag bánkódni és inkább elsőre egy megbízható szakembert szeretnél találni.
Saját tapasztalatom alapján nem lehet 1000% pontossággal kiszűrni, hogy ki lesz az, akivel maximálisan elégedett leszel, de ettől még kötelességed megtenni mindent, hogy legalább azokra ne vesztegess tovább időt, akik egészen biztosan nem neked valók.
Egy céges weboldal készítés költség vagy befektetés?
Ha használod arra, amire elkészítették, akkor befektetés. Ha nem használod, akkor költség. Ennyire egyszerű.
Üzleti célra elkészített értékesítési rendszerrel több bevételt szerezhetsz azáltal, hogy
- magasabb áron értékesítesz szolgáltatást,
- több ügyfelet szerzel,
- a webshopodban több terméket / kurzust / előfizetést adsz el,
- a nagyobb magabiztosságodnak köszönhetően kedvező üzleti lehetőségeket ki tudsz aknázni, vagy akár
- ugyanazért a bevételért kevesebbet kell dolgoznod az automatizációknak hála.
Ezek számszerűen kimutatható eredmények.
Ha a weboldalad félmillióba került, de cserébe a bevételed éves szinten 4 millióval nő, akkor az egy megtérülő befektetés.
Ha nem használod, és nem hoz egy vevővel sem többet, mert havi szinten 15 ember látja az ajánlatodat, akkor egy 60.000 forintos honlap is ablakon kidobott pénz volt.
“Mi alapján kapok árajánlatot?”
Keresd azokat a szolgáltatókat, akik az árajánlatadás előtt szeretnék veled átbeszélni az elképzeléseket és az üzleti céljaidat.
Óvakodj azoktól, akik egy két soros facebook üzenetre válaszul bedobnak egy számot.
Bocsi, de ezekről mindig a Hofi-féle vicc jut eszembe:
A helyes hozzáállás, avagy mi kell ahhoz, hogy korrekt, pontos árajánlatot kapj?
A weboldal készítő ajánlatkérő űrlapján megosztod azokat az alap infókat, hogy a szakember kellő alapossággal fel tudjon készülni egy konzultációra és elő tudja készíteni az ötleteit. Majd átbeszélitek a részleteket és az elképzeléseket, amiből már látszik a projekt volumene és a pontos brief, hogy a te céljaidat és igényeidet milyen megoldásokkal lehet elérni.
Nem létezik korrekt árajánlat konzultáció nélkül
Aki anélkül ad árat, hogy átbeszélte volna veled a részleteket bármilyen mélységben, az olyan, mintha az orvosod anélkül írna fel neked gógyszereket, hogy előtte megvizsgált vagy minimum kikérdezett volna a panaszaidról.
Vagy mintha a házad építésénél a generálkivitelező csak úgy találomra építene neked valamit. Lehet, hogy ő 50 m2-es házra gondolt cserépkályhával, te viszont 3 gyerekkel inkább 300 m2-ben gondolkodtál, korszerű fűtéssel és bónuszként medencével (a gyerekek kedvéért).
Igen szomorú lennél, és követelnéld vissza a pénzedet, ha ez a valóságban is megtörtént esemény lenne.
Ha el akarod kerülni a csalódást, akkor már az elején tisztázni kell az igényeket és a pontos elvárásokat mindkét fél részéről. Az igények és elvárások növekedésével arányosan nő a weboldal készítő feladata, ezzel együtt a díja is. Ezzel jó, ha tisztában vagy.
Referenciák
Portfólió, esettanulmányok, elért eredmények
Ha van portfólió, az mindkét fél számára előnyös, ugyanabból az okból. Megszűri, hogy egymásnak valók vagytok-e.
Miben lehet ez neked nagy segítség?
- Megnézheted, tetszik-e az a stílus, amit az a weboldal készítő képvisel
- Jó képet ad arról, milyen piacokkal van már tapasztalata, esetleg specialistája-e egy-egy réspiacnak.
- Ízelítő a stílusából mind szakmailag, mind emberileg
- Előrevetíti, milyen színvonalon, milyen profin dolgozik (összedobott random képek vs. precízen, informatívan összeállított bemutató)
- Ha vannak esettanulmányai, konkrét eredményeket felsorakoztatva, akkor könnyen el tudod dönteni, hogy te is hasonló eredményekre vágysz-e
>> Ha kíváncsi vagy az én esettanulmányaimra, akkor kattints ide.
Mennyire jó referencia a saját weboldala?
Persze, “a suszter és a cipője”. Ezzel lehet takarózni, de mind tudjuk, hogy ez kifogás.
Igenis csekkold le, hogy a saját honlapja (= az elsődleges referenciája) mennyire vállalható, szakértőnek tűnik-e a vállalkozó, milyennek találod a designt, a szöveget. Eladja-e neked a szolgáltatást vagy sem? Akarnál magadnak is ilyen színvonalat vagy sem?
Visszajelzések
Gondolom, ezt magadtól is tudod, de mindenképpen nézd meg a korábbi ügyfelek visszajelzéseit, ők milyen eredményekről vagy milyen ügyfélélményről számoltak be.
Akkor is csekkold le a véleményeket és a referenciáit, ha ajánlották neked ezt a szakembert és tökéletesen megbízol az ismerősöd szavában.
Azért, mert valaki ajánlotta, még nem biztos, hogy neked is jó lesz, hisz nem vagyunk egyformák még a barátainkkal sem. Maximum sok mindenben egyetértünk. Jó az ajánlás, de kellő tájékozottsággal kell választani.
Könnyen lehet, hogy az ismerősöd egészen más célokkal érkezett. Ahány vállalkozás, annyiféle cél, probléma és igény. De ez csak az egyik ok. A másik:
Szimpátia
Ha pusztán a weboldal készítés árak befolyásolnak, akkor kihagyod a képletből az emberi tényezőt. Okosan választani + közben jól is érezni magad. Szerintem mindkettő elengedhetetlen.
A weboldal készítés egy roppant személyes szolgáltatás. Beengedsz a vállalkozásodba, megismerlek téged, a folyamataidat, az ügyfeleidet, a problémáidat. Hozzáférést adsz bizalmas információkhoz és akár üzleti titkokhoz is.
Ez a bizalom kezdete is, akárkinek nem adsz a véleményére és hozzáférést sem biztosítasz az üzleti titkokhoz! Akivel van szimpátia, ott később lesz bizalom is. Ez egy honlapkészítésnél nagyon fontos.
Ráadásul kölcsönösen meg kell lennie, már az első perctől, hiszen heteket fogunk együtt dolgozni. Ha nem érzed, hogy meg tudsz bennem bízni, ha nem tetszik a kisugárzásom, nem én vagyok a te embered.
Fordítva is igaz: én ugyanúgy utasítok el ügyfelet, ha nem érzem a szikrát, a kapcsolatot. Miért?
Ha nem érzem magam jól a közös munka gondolatától, akkor nem fogok tudni neked 100%-os munkát nyújtani. Pluszban ez rossz hatással van a többi projektemre is. Ugye érted, hogy egyiket sem engedhetem?
Tehát összefoglalva: ha szakmailag jónak érzel valakit, hallgasd meg a szívedet is. Kedveled az illetőt? Szívesen beszélgetnél még vele? Alig várod, hogy elkezdjétek a közös munkát? Akkor hajrá!
De ha rossz érzésed van vele kapcsolatban, frusztrált vagy, és átfutott a fejeden, hogy neki nem szívesen fizetnél ki ennyi pénzt, akkor inkább hagyd. Hidd el, így jársz jobban. Meg fogod találni a hozzád passzoló szakembert.
Olvasd át a weboldalát
Ha egy üzleti befektetésre készülsz, tájékozódj alaposan és felelősségteljesen. Ha ez kimarad, akkor magadra vess utána.
Keresd a szövegben azt, hogy magadra ismersz-e benne, rólad, hozzád beszél-e és valóban ismeri-e a problémáidat. Hogyan mutatja be a megoldásait? Mit tartalmaz a szolgáltatása?
És az emberi tényező? Abból, amit megmutat magából, sok fontos következtetést tudsz levonni.
Pontosan mit kapsz a pénzedért?
Itt válik nagyon fontossá az a tanácsom, hogy alaposan olvasd át a weboldalát (és persze az árajánlatot).
Az elején ki kell derülnie, mi van benne az árban és mi nincs (ne később érjen kellemetlen meglepetés):
- Kapsz marketing fókuszú webszövegírást vagy ahogy esik, úgy puffan alapon neked kell minden szöveget adni? Ha a te feladatod, akkor kapsz hozzá instrukciót egyáltalán, vagy az összes hajszálad égnek fog állni, mire magadtól összekaparod?
- Sablont kapsz vagy egyedi designt?
- Kinek kell biztosítani a webdesinghoz szükséges arculati elemeket?
- Ki gondoskodik a jogi dokumentumokról? És milyenek lesznek – sablonos vagy ügyvéd által készített?
- Az összes fotót neked kell adni, vagy te csak a rólad készült képeket küldöd el, minden másról gondoskodik a weboldal készítő?
- Kell vásárolnod bármilyen fizetős bővítményt vagy ez benne van az árban?
- Benne van az árban legalább a technikai SEO?
- Fel lesz készítve az oldalad a PPC hirdetésekre és kapsz beállított Google Analytics, Tag Manager, Search Console fiókokat, vagy ennek a hiányával utólag fogsz szembesülni?
- Kapsz oktatást vagy legalább bármilyen kapaszkodót?
És még fel sem soroltam mindent…hisz sok múlik azon, pontosan milyen funkciókra van szükség és mit építünk, milyen célra.
Tudod majd kezelni az oldalt átadás után, vagy a weboldal készítőre leszel utalva?
Érdemes jó előre tájékozódnod arról is, hogy az elkészült oldalt szükség esetén te is fogod-e tudni módosítani, például ha készültek rólad új fotók vagy változtatnál az áraidon.
Ezért építek weboldalakat már a kezdetektől vizuális oldalépítővel (amire a fejlesztők a klikkhuszár kifejezést használják), hogy ne legyél hozzám kötve és bár rengeteg dolgon úgysem tudsz (s nem is tanácsos) módosítani egyedül, legalább ilyen apróbb dolgoknál ne kelljen rám várnod és külön ezért fizetned.
Az átadáskor kapnak az ügyfeleim egy gyorstalpalót, ahol megtanítom a WordPress weboldaluk kezelésének minimális tudnivalóit. Utána pedig örökös hozzáférést kapnak a videós oktatóanyagokhoz is, hogy magabiztosan elsajátítsák az alapokat.
Természetesen ha belenyúlhatsz az oldaladba, akkor a te felelősséged, hogy ne tedd azt tönkre. Sokan emiatt a kockázat miatt egyáltalán nem adnak adminisztrátori hozzáférést, amiben van igazság: ha gebasz van, akkor a hibajavítás nemcsak a webesnek szívás, de sokkal többe is fog neked kerülni, mint ha csak az apró változtatásért fizetnél.
Mennyi időt, energiát kell neked ügyfélként beletenni és ebből mennyi terhet vállal át a szolgáltató?
Akármilyen weboldal készítőt is bízol meg, legyél vele tisztában, hogy részedről is igényel munkát a projekt. Kalkulálj ezzel az idővel is.
Adatszolgáltatás
Mindenképpen szükség lesz adatszolgáltatásra. Ennek a mértéke számos tényezőtől függ. Pár példa:
- Mekkora a projekt volumene, milyen funkciók kerülnek kivitelezésre? Egy masszív oktatási rendszer teljes anyaga vagy 3 blogcikk?
- Szövegírást is kapsz vagy neked kell összeküszködni egy megugorhatatlannak tűnő mennyiséget? A szövegírásba mennyire kell bevonódnod?
- Mennyire speciális avagy hétköznapi a szolgáltatásod? Járműalkatrész gyártás munkavédelmi szakembereként valószínűleg több infót kell adnod, mint angoltanárként.
- Milyen folyamataid vannak? Hogyan lehet ezeket a legjobban beépíteni az online felületbe? Mit lehet és/vagy érdemes ezek közül automatizálni?
Nálam szövegírást és komplex háttérmunkát is kapsz, emiatt igen, a projektet megelőzően sok házi feladatod lesz. A szövegírási folyamatom részleteiről itt olvashatsz:
Visszajelzés
Kelleni fog még tőled visszajelzés. Ennek a gyakorisága és személyessége változó. Van, aki a nagyobb mérföldköveknél küld egy rövid emailt. Én például hetente tartok az ügyfeleimmel zoom meetinget, utána 3 napjuk van emailben megírni az esetleges módosítási igényeket.
Valid vállalkozás számlával, szerződéssel
Számla és szerződés nélkül soha ne ugorj bele egy projektbe. A szerződés mindkét felet védi és részletezi, mit kell teljesítenie a szolgáltatónak a közös munka során.
Szerződés nélkül védtelen és kiszolgáltatott vagy.
- Elsétálhat a pénzeddel teljesítés nélkül
- Nem azt csinálja, amiben előtte szóban megállapodtatok
- Nem köti semmilyen határidő
- Nincsenek tisztázva a szerződéses keretek, sem a szerzői jog vagy a fizetési és garanciális feltételek
Személyes tapasztalaton alapuló tippem neked: nagyon jól mutatják egy vállalkozás komolyságát a jogi dokumentumok. Van-e egyáltalán ÁSZF és impresszum? Sablonosak a dokumentumok vagy látszik, hogy jogi szakember készítette?
Haladhatsz lépésekben
Bár olyankor magam ellen beszélek, de sokszor el szoktam mondani egy konzultáción, hogy nem feltétlenül kell mindent egyszerre megvalósítani, lehet lépésekben is. (pl. webshop vagy előfizetéses rendszer később)
Ez is – mint minden – a te céljaidtól és igényeidtől függ:
- Szeretnél organikus forgalmat a Google-ből? Akkor ne halogasd a SEO munkát és semmiképpen ne egy másik ütemben készüljön a blog.
- Mennyi időt tudsz a projektre szánni? Ha tudod, hogy csak 1 hónapod van, mielőtt egy hosszabb utazásra mész, akkor ne akarj csillagromboló eszköztárat készíteni.
- Mekkora a büdzséd? Ha nincs elegendő pénzed mondjuk egy teljesen automatizált előfizetéses rendszerre, akkor dönthetsz úgy, hogy gyűjtögetsz még, de ha addig is szükséged lenne a profi weboldalnak köszönhető extra bevételre, akkor választhatod azt is, hogy a webshop egy következő ütemben készül el.
- Rendelkezésre állnak a szükséges tartalmak, például egy online kurzushoz? Ha az ambíciózus terveid ellenére úgy akarsz kezdeni egy projektet, hogy még nincsenek készen az anyagaid, akkor én biztosan lebeszélnélek arról, hogy ezt is bele erőszakoljuk a projektbe.
Összefoglalásképpen pedig hoztam egy olyan segédletet, amit tulajdonképpen bármilyen szolgáltatás esetén fel tudsz arra használni, hogy kiszűrd a kóklereket.