Ha itt vagy, mert weboldalt szeretnél (“majd valamikor”), tuti biztos, hogy benned is sok a kérdés. Az interneten sok weboldallal kapcsolatos tévhit kering. Nem hibáztatlak, hisz ezeket neked nem is kell tudnod feltétlenül.
Az érthető, hogy elfoglalt vállalkozóként nem szeretnéd az idődet és pláne a pénzedet pazarolni.
Éppen ezért saját tapasztalataimat, a különböző Facebook csoportokban olvasottakat és az évek során megvizsgált soksok magyar és külföldi oldalon látott eredményeket szeretném most neked összegezni.
Hogy miért? Egy igényes vállalkozó vagy, aki megérdemli, hogy már az elején tisztában legyen ezekkel a tévhitekkel. Szeretném, ha nem futnál felesleges köröket és nem ugranál fejest semmibe, mielőtt rendesen felkészültél.
1. tévhit – “Azért akarok weboldalt, mert ma már elvárás, hogy legyen.”
A gondolat nem rossz, viszont óva intelek attól, hogy kizárólag azért költs weboldalra, mert manapság már mindenkinek van. A weboldal a marketinged egy fontos eleme, és igen, abban igazad van, hogy ha azt szeretnéd, hogy profiként tekintsenek rád és komolyan vegyenek, akkor bizony nem lesz elég a Facebook oldal.
Viszont a legtöbbet akkor tudod kihozni a projektből (és a befektetésből), ha az oldaladnak van egy konkrét célja.
Ez lehet feliratkozók szerzése, mert hamarosan tervezed kiadni a könyvedet és részben előrendelésekkel szeretnéd majd finanszírozni a kiadást.
Vagy van egy prémium szolgáltatásod, és a weboldal célja az, hogy a célközönségednek vonzó legyen és lehetőleg kérjenek tőled időpontot.
Ha egy drága tanácsadást szeretnél eladni, akkor a bizalom megszerzése is lehet a célod, aminek az első lépése egy alacsony árú, ún. belépő terméknek a megvásároltatása, hogy aztán a folyamataidon keresztül bemutasd mindazt az előnyt, amivel a drága tanácsadás jár.
Minden weboldalt egy kifejezett céllal építünk. Persze lehetnek kisebb alcélok is az oldalon belül, de látni kell a nagy egészet.
Csak azért ne csináltass weboldalt, hogy legyen!
2. tévhit – “Majd ha lesz weboldalam, többen megtalálnak”
Amikor felteszem a kérdést egy érdeklődőnek, hogy mi az elsődleges célja a weboldalnak, sokszor azt a választ kapom, hogy a látogatók számának a növelése.
Tudnod kell, hogy önmagában egy weboldal nem hoz látogatókat.
Látogatókat organikusan, azaz ingyenes tevékenységekkel és fizetett hirdetések útján hozhatsz. De mindenképpen igényli az idődet, a pénzedet vagy mindkettőt.
Organikus elérést tud hozni neked a keresőoptimalizálás, ami remek lehetőség, mert ha valóban értékes és hasznos tartalmakat osztasz meg az oldaladon, akkor azok találnak meg, akiknek arra éppen szükségük van.
Ehhez viszont nemcsak hogy kell egy SEO szakértő, de elengedhetetlen, hogy tartalmakat gyárts a weboldalra (jellemzően blogcikkek formájában), ami kőkemény munka, pénz és korántsem ötperces siker.
Tehát a weboldallal kapcsolatban ne az legyen az elvárásod, hogy látogatókat hozzon, hanem sokkal inkább az, hogy akik már ott vannak, eredményesen teljesítsék a célt (tudod, amiről az előző pontban beszéltem).
3. tévhit – “A weboldalt elég csak megcsináltatni, aztán elvan, nem kér enni”
A WordPress weboldalakkal kapcsolatban nagy tévhit, hogy akkor van kész, amikor átadja neked a weboldal készítő. Folyamatos karbantartást igényel, naprakészen kell tartani.
Hogy miért? Legfőképpen a biztonság miatt, másodsorban pedig azért, hogy funkcionálisan jól működjön.
Ha jól sejtem, nem szeretnél 18+os reklámokkal találkozni az oldaladon, miután egy csomó pénzt kifizettél érte. Azt pedig biztosan nem akarod, hogy elvileg van egy profi weboldalad, a valóságban pedig a funkciók egy része már nem működik, mert ellazáztad a frissítéseket. Ciki lenne, nem?
Ez a gyakorlatban azt jelenti többek között, hogy rendszeresen el kell végezned a frissítéseket és biztonsági mentéseket kell készítened. Erre megtanítalak, mikor a weboldaladat átadom, viszont ha túlságosan elfoglalt és/vagy bátortalan vagy, akkor tőlem is kérheted.
A lényeg, hogy a weboldal élete akkor veszi csak kezdetét igazán, amikor élesítjük.
4. tévhit – “Túlságosan nagy kiadás nekem egy weboldal”
Tegyünk tisztába valamit: egy weboldal, ami az üzleti stratégiád része, és pénzt fog neked termelni, nem kiadás, hanem befektetés.
Ha például van egy minőségi babatermékeket készítő márkád, csak Facebookon vagy jelen, ott adják le a rendeléseket, ott válaszolod meg az összes kérdést, mindenkinek egyesével, akkor számodra egy profi weboldal minden téren előrelépés.
1 óra alatt hány rendelést tudsz elkészíteni? Ha kettőt, és a terméked átlagos értéke 10.000,-Ft, akkor minden megnyert óra számodra 20.000,-Ft extra bevételt jelent.
És vajon hány órát foglalkozol manuálisan az oda-vissza üzenetváltásokkal? Ha minden nap csak 1 emberrel beszélsz, és 20 perc alatt minden admin teendő megvan, akkor havi szinten neked 10 órádba kerül.
Viszont ha lenne egy webshopod, ami mindezt automatán kezeli, akkor a felszabadult 10 órádban egy hónap alatt 200.000,-Ft extra bevételre tehetnél szert. Ez éves szinten +2,4 millió Ft bevétel, csupán annak köszönhetően, hogy van egy profi rendszered, ami helyetted dolgozik.
És most még csak az időről beszéltünk, és szóba sem került semmi olyasmi, hogy egy weboldal bevonzza a megfelelő célközönséget és helyetted értékesít, ha stratégikusan van elkészítve.
Ugye, hogy már nem is tűnik kiadásnak?
5. tévhit – “A weboldal majd megoldja minden üzleti gondomat”
Ácsi! Ne üljünk fordítva a lovon! Az emberek nem hülyék, ne akard átverni őket.
Ha nincs a weboldal mögött magas minőségű szolgáltatás vagy termék, ha pocsék az ügyfelekkel való bánásmódod, folyamatosan csúszol a határidőkkel, és ki tudja még, milyen borzalmak….nos ez esetben rossz hírem van, ugyanis számodra nem egy weboldal a megoldás.
Nincs minden veszve, ha úgy állsz hozzá, hogy szeretnél értéket teremteni, akkor a folyamataidon és a szolgáltatásodon mindig lehet fejleszteni.
Először tedd rendbe az alapokat, amikre lehet aztán építkezni. Dolgozd ki a rendszereidet, csiszolj a minőségen, bánj rendesen az ügyfeleiddel.
Honnan tudhatod, hogy számodra is elérkezett-e az idő? Ha már sokkal profibb a szolgáltatásod, mint amilyennek tűnsz a mostani felületeiden, akkor érdemes egy szintre hozni a kettőt. Ne csak a korábbi ügyfeleid tudják rólad, milyen jó vagy!
További jelek lehetnek, ha tele vagy megrendeléssel, kinőtted a közösségi médiát és nem bírod szusszal.
6. tévhit – “Az a lényeg, hogy szép legyen a weboldal”
Féligazság. Abban egyetértek, hogy fontos a design, hiszen megteremti azt az első benyomást, azt a hangulatot, amivel azonnal szimpatikus leszel az érdeklődőknek, sőt közülük is kiszűri azokat, akik a te álom ügyfeleid.
De! A design csak másodlagos. Az első és legfontosabb a stratégikus felépítés és a megfelelő üzenet.
Ha marketing szempontból nincs rendben és nem megfelelő a szövegezés, nincs szuper ajánlatod az embereknek, akkor a csili-vili designodat lehúzhatod a WC-n.
Sokszor látni kihagyott lehetőségeket. Tudod, azokról az oldalakról beszélek, ahol csodás profi fotók vannak, kellemes az arculat, de amikor megnézed a rövid bemutatkozó blokkot, ezt látod: “xy vagyok, z éve foglalkozom ezzel a tevékenységgel. A blablabla iskolában szereztem meg a … képesítésemet. Szeretek emberekkel foglalkozni, […]”
Hidd el, egy weboldal lehet egyszerre esztétikus, kellemes megjelenésű, és marketing orientált, anélkül, hogy erőltetett lenne. Fontos viszont, hogy első a stratégia, és csak második a design.
7. tévhit – “Az emberek majd úgyis A-Z-ig elolvassák az összes szöveget”
Ki kell, hogy ábrándítsalak. Valószínűleg te és én leszünk az egyedüliek, akik valaha is végigolvassák a teljes weboldalt. Te azért, mert a tiéd, én pedig azért, hogy egyetlen helyesírási hiba se maradjon benne.
A látogatóid nagy része úgyis mobilról fog érkezni és tetszik vagy sem, de elérkeztünk oda, hogy mindenki csak görget. Talán pont Facebookon látott meg téged, és folytatja a megszokott viselkedést: görget.
Magadon is megfigyelheted, hogy a legtöbb oldalt, cikket csak átpörgeted, anélkül, hogy betűről betűre végigolvasnád. Megkeresed benne a számodra releváns részeket, majd továbblépsz.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy erre a honlapodat is felkészítsük, kiemelve a fontos részeket, megtámogatva vizuális elemekkel. Nem kislexikonként akarunk téged feltüntetni, hanem problémamegoldóként.
8. tévhit – “Egy ingyenes weboldal is megteszi”
Egy kérdésem van: mi akarsz lenni, a 15. kerületi noname kínai ruhabolt, a Westend-beli New Yorker vagy az Andrássy úton lévő Gucci?
Amit ezzel mondani szeretnék, az az, hogy persze, van lehetőséged nagyon olcsón is weboldalt csináltatni, vagy akár te magad is megépítheted ingyen. Az ilyen lelkes kezdeményezésekkel még nem is lenne baj.
A baj ott kezdődik, hogy ha te nulla technikai és marketing tudással állsz neki weboldalt készíteni, annak a legtöbb esetben nemcsak csúnya lesz a végeredménye, de pont hiányozni fog belőle az a komplex rendszer-szemlélet és profi megvalósítás, ami eredményeket hozna. Ez nem nekem baj, ez neked baj.
A tapasztalatom az, hogy pont azok a vállalkozók várják el az olcsó munkát, akik maguk is az olcsóságban próbálják lenyomni a versenytársakat, nem pedig minőségben.
Tehát végsősoron a te szolgáltatásod minőségéről árulkodik, hogyan állsz hozzá az üzlethez és így a más szolgáltatóktól rendelt munkákhoz.
9. tévhit – “Én nem értek a WordPresshez, nem fogom tudni kezelni az oldalamat”
Emiatt nem kell aggódnod. Nem véletlenül nőtte ki magát a WordPress az egyik legnépszerűbb platformmá. Réges-régen csak blogolásra használták, de annyira egyszerű és felhasználóbarát, hogy mára a világ weboldalainak 35%-a már WordPress alapú.
Ha ez nem lenne elég, gondolj bele, hogy olyan nagy márkáknak is itt van a weboldala, mint például a NASA, CNN, SONY Playstation, Vogue vagy Justin Bieber.
Én minden ügyfelemet megtanítom az oldal használatára, és tudni fogod, hogyan kell blogcikket feltölteni (ha használtál már Facebookot, akkor menni fog), képet, szöveget módosítani, és sok más hasznos tippel és tanáccsal is ellátlak.
Ezekről videós használati utasítást is fogsz kapni, amit bármennyiszer visszanézhetsz, ha elakadtál valahol. Ha pedig valami így sem megy, akkor szólsz nekem, és segítek.
10. tévhit – “Ez az én weboldalam, szóljon rólam”
A weboldal – amellett, hogy téged képvisel és megmutatja a személyiségedet és értékrendedet – elsősorban az ügyfeleidnek készül, és nem neked. Tudom, ezt nem feltétlenül könnyű elfogadni, de ha sikeres szeretnél lenni, bele kell törődnöd abba, hogy leegyszerűsítve: senkit sem érdekelsz.
Na jó, ez talán túl erős volt… Természetesen miattad, a személyed miatt fogod belopni magadat az emberek szívébe, de …
…a weboldalad NEM egy szentély, amit a te szuper tudásodnak, és kiváló munkádnak emeltek, nem azt kell bemutatni. Arra kíváncsiak, nekik miben és hogyan tudsz segíteni és miért éppen te vagy a legjobb döntés számukra.
Ezért ez a tévhit nagyon fontos, ha weboldalas projektre készülsz, mert a visszajelzéseket nem úgy kell adnod, hogy azt nézed, neked mi tetszik. Bele kell képzelned magad az ügyfeleid helyébe, és az ő szemszögükből kell véleményt alkotnod. ‘Vajon ez a főoldal hatékonyan megszólítja az xy problémával küzdőket?’ és más hasonló kérdések.
Elvégre szolgáltató vagy, aki az ügyfeleiért dolgozik, ezt a szemléletmódot kell tehát átadnod a weboldaladon is.
Bízom benne, sikerült egy-két AHA pillanatot okoznom, és kicsit csavartam egyet azon, ahogy eddig a weboldalakról gondolkodtál.
Ha már weboldal készítés megrendelésén gondolkodsz, légy felkészült és vágj bele a megfelelő elvárásokkal. Ezáltal elkerülheted a csalódásokat, nem fogod a weboldal készítődet hibáztatni, sőt eredményeket fog neked hozni a honlap.
Ha van még olyan égető kérdés, amit sok helyen hallottál már, és kíváncsi vagy, igaz-e, írd meg nekem.