Hogyan NE veszítsd el a látogatókat a weboldaladon? – on workshop 2024.04.19 >>> RÉSZLETEK

kitti 2022 068 min

Beke Kitti vagyok

Szolgáltatás alapú, inspiráló női
vállalkozóknak segítek kimaxolni a szakértői státuszukat a weboldaluk segítségével, és versenyelőnyt kovácsolni a személyiségükből.⁣⁣⁣ Katt ide, ha szeretnél jobban megismerni.

A leghasznosabb olvasnivalók:

subscribe min

Ingyenes videó

Hogyan tűnj szakértőnek a weboldaladon 3 lépésben?

Kinek ajánlott a weboldal karbantartás kiszervezése?

A weboldal nem csak egy “elvan és nem kér enni” kategóriájú része a vállalkozásodnak. Rendszeres, heti szintű karbantartást és sokszor szinte azonnali beavatkozást igényel (például biztonsági frissítések, leállt weboldal). 

Mindezt azért, hogy az eredeti célját és funkcióját betölthesse: szakértőként mutasson be téged és aktívan részt vegyen a bevétel termelésben az ideális ügyfelek bevonzásával és a konverzió optimalizálással.

A weboldal karbantartást vagy te végzed, annak minden felelősségével és teendőjével együtt, vagy pedig kiszervezed hozzáértőnek.

Ebben a cikkben ahhoz szeretnék segítséget adni, hogy jobban átlásd a ténylegesen szükséges feladatokat a következményekkel együtt, és ezek alapján tudj mérlegelni, érdemes-e fizetned karbantartásért.

Mi történik, ha elhanyagolod a karbantartást?

A frissítések legnagyobb szerepe a biztonságos és funkcionális működés folyamatos fenntartása. Ha elhanyagolod a weboldal karbantartását, akkor több következményre számíthatsz.

Közvetlen következmények lehetnek:

  • biztonsági rések keletkeznek a honlapodon, amivel az oldalad feltörését veszélyezteted. Ez esetben:
    • irtó ciki 18+os reklámok lephetik el az összes aloldalt
    • ellophatják a felhasználóid adataid, amivel GDPR perre is számíthatsz
    • akár webshopos csalásokban is részt vehetsz akaratlanul egy feltört oldalnál
  • egy idő után nem lesznek egymással kompatibilisek a rendszereid, ezért hibák jelentkeznek, amiket az oldaladat böngésző felhasználók is látni fognak (szétesett oldal, elcsúszott részek, rendellenes design, stb.)
  • szintén idővel a funkciók nem fognak működni megbízhatóan, ami például egy ajánlatkérő űrlap esetén egyértelműen rontja a konverziót. Te pedig feleslegesen fizettél a megépítéséért
  • hátrébb kerülsz a kereső találati listájában és rosszabb SEO értéked lesz
  • spam üzenetekkel bombázod az ártatlan email feliratkozóidat és vásárlóidat
Ugye te sem szeretnél ilyen emailt kapni a vásárlótól?

Közvetetten pedig ezekre is számíthatsz:

sérül a felhasználói élmény

⬇️

sérül a márka reputáció és a szakértői státuszod

⬇️

csökken a konverziós arány = kevesebb vásárlás, megkeresés, ajánlatkérés, lead generálás

⬇️

csökken a weboldalról származó bevételed

Mik a weboldal karbantartás elemei?

Frissítések

Frissítened kell a bővítményeket, a sablont, a WordPresst és időnként a fordításokat is.

Trükkös kérdések frissítésekhez:

  • Le szoktál mindent tesztelni frissítés után? Mobilon és tableten is? Az összes aloldalt, összes funkciót? Teszteled a webshopos funkciókat is?
  • Tudod mi a teendő, ha sikertelen a frissítés vagy fatal errort kapsz?
  • Tisztában vagy vele, mit milyen sorrendben lehet frissíteni? Vagy hogy egyszerre mennyit frissíthetsz?
  • Azt tudod, hogy melyik verziószám mire utal és mit árul el arról, hogy arra rákattinthatsz-e vagy nagyon nem?
  • Tudod, honnan ismered fel, melyik a biztonsági mentés, amit azonnal-de-máris telepítened kell?
  • Elolvastad a changelogot, amiből kiderül, miről szól az adott frissítés? Tudod egyáltalán, mi az a changelog és hol találod?
A személyazonosságra utaló részeket kitakartam, mert abszolút nem az a lényeg. Mennyire ijednél meg egy ilyentől?

Biztonsági mentések

Ha bármi balul üt ki vagy megtámadják az oldaladat, esetleg te elrontottál valamit, akkor vissza tudsz állítani egy korábbi verziót…

… ha van biztonsági mentésed.

Statikus oldalaknál, vagyis ahol ritkán történik változás, elegendő lehet a napi mentés. Minél több interakció van az oldaladon (webshopos vásárlás, tanulói felület, előfizetéses rendszer), annál gyakoribb mentésekre van szükség.

Trükkös kérdések biztonsági mentésekhez:

  • Ha saját tárhelyre készítesz mentést és tegyük fel webshopod van, ami igényli a 4-12 óránkénti mentést, akkor van elég tárhelyed vagy csak pislogsz, amikor bazira belassul az oldalad?
  • Több lábon állsz vagy csak a tárhelyszolgáltatónál van napi mentésed?
  • A tárhelyszolgáltatód elérhető hétvégén is vagy este egy kampány közepén, ha vissza kell állítani sürgősen egy korábbi állapotot?
  • Ha van a tárhelyeden saját biztonsági mentésed, akkor tudsz-e róla, hogy ha az osztott tárhelyeden a több ezer többi weboldal bármelyike megfertőződik, akkor a te összes mentésed is mehet akár a kukába? Van-e elkülönített, fertőzés-biztos mentésed?
  • Tudod-e, hogy kell visszaállítani egy korábbi verziót biztonsági mentésből, és hogy mi a teendő akkor, ha a visszaállítás megakad vagy sikertelen?
  • Tudod-e, mi történik azokkal a webshopos rendelésekkel, amik két biztonsági mentés között kaptál? Hogyan ne veszítsd el őket? (Súgok: pont emiatt (is) kell webshopoknál akár 4 óránként is menteni)

Na, ezt a felső kettőt még meg is tudod csinálni magad, ha megtanulod, de a következők szinte sosincsenek beállítva azoknál, akik maguk csinálták a weboldalt.

Kapcsolódó cikk:

A 8 legnagyobb tárhely választási hiba

A tárhely az egyik legkritikusabb eleme a weboldalad teljesítményének. A cikkből megtudhatod, hogyan válassz jól, mit kell átgondolnod és mi az, ami nem fontos.
Elolvasom

Biztonsági ellenőrzés

A weboldalad biztonsága elsődleges prioritású.

Ha feltörik az oldaladat, azzal nemcsak a reputációdat kockáztatod 17 éves pucér maláj lányok formájában, de például

  • ellophatják a felhasználóid adatait, ami GDPR pert akaszthat a nyakadba
  • sok értékes adatot ÉS vásárlót veszthetsz
  • drága helyrehozni, mert speciális szakembereket igényel

Trükkös kérdések biztonsági ellenőrzéshez:

  • Van beépített rendszered, ami 0-24-ben ellenőrzi a veszélyeket és szükség esetén azonnal szól neked?
  • Tudod, hogy melyik vészjelzés mire utal és melyiket nem kell esetleg véresen komolyan venni?
  • Tudod, milyen gyakran kell jelszót változtatni és hogy milyen a feltörhetetlen jelszó?
  • Tisztában van vele, hogyan kell IP címek alapján tiltani és fordítva?
  • Meg tudod oldani, ha a saját honlapod kitiltott?
  • Tudod, mi az a PHP verzió és mikor kell frissíteni? És azt tudod, hogy mit kell tenned, ha PHP verzió frissítéstől elszáll az oldal?
  • Monitorozod a fájlokban történt változásokat is, amik sikeres hacker támadásra utalhatnak? 
  • A tárhelyszolgáltatód elérhetővé teszi a fájlok elérését vagy van beépítve extra biztonsági pajzsa erre az esetre?
  • Tudtad, hogy ha feltörik az oldaladat és osztott tárhelyed van, akkor a tárhelyszolgáltatód jogosult azonnal letiltani a weboldaladat?
  • Van kontaktod, akihez tudsz fordulni feltört oldal és a főoldaladon megjelenő viagra reklámok esetén?
Meg tudod különböztetni a jogos “ijesztgetést” a teendőt nem igénylő figyelmeztetéstől?

0-24 elérhetőség monitorozás

Ha a weboldalad bármilyen okból nem elérhető:

  1. vásárlóktól és ügyfelektől = bevételtől eshetsz el
  2. csökken a SEO értéke a honlapodnak
  3. időt, energiát, pénzt kell belefektetned a kinyomozásba és kijavításba

Ha nem monitorozod folyamatosan az elérhetőséget, akkor akár hetek is eltelhetnek úgy, hogy te NEM.IS.TUDSZ.RÓLA. Na, ez a szívás!

Tudod, mit kell tenni ilyen hibaüzenet esetén?

Trükkös kérdések biztonsági ellenőrzéshez:

  • van szervered, ami automatikusan figyelmeztet, amikor a weboldalad épp nem elérhető?
  • tudsz különbséget tenni a fals jelzések és a valódiak között?
  • tudod, mi a teendő a különböző hibaüzenetek esetén? Pl. “internal server error”
  • van kitől segítséget kérni ilyen leállás vagy hibaüzenet esetén? És ami még fontosabb: a segítség prioritásként kezeli a problémádat?
  • tudtad, hogy osztott szerveren, ha a többiek elszipkázzák előleg az erőforrásokat, a te oldalad is elérhetetlen lehet ideiglenesen? (talán épp a kampány zárónapján…)

Spam védelem

Ha van űrlapod vagy engedélyezve vannak a hozzászólások cikkekhez, online kurzus leckékhez vagy a natív WooCommerce termékértékelésekél, akkor ott a spam védelemre is figyelni kell.

Trükkös kérdések spam védelemhez

  • Ha nincs rá szükséged, tudod, hol kell kikapcsolni a hozzászólás lehetőségét?
  • Pontosan tudod, mit tudsz tenni a spam kiszűrésére? Van rá szoftvered?
  • Tudod, milyen alternatívák léteznek a “jelöld be a 3 traktoros képet” reCAPTCHA idegesítő megoldása helyett? (súgok: honeypot)
  • A megoldásod olyan, ami nem zavarja a felhasználói élményt?
Neked volt már hasonló tapasztalatod, mint egyik ügyfelemnek egy ősrégi korábbi weboldalánál?

SMTP – biztonságos email protokoll

Az SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) azt hivatott biztosítani, hogy a weboldalad által küldött emaileket (automatikus űrlap válaszok, tranzakciós emailek, jelszó emlékeztetők, stb.) ne kerüljenek a címzetted spam mappájába. Más szavakkal biztonságosnak jelölje a te leveleidet.

Trükkös kérdések SMTP-hez

  • Van tipped arra, hogyan állítsd be az SMTP-t?
  • Van beállítva olyan eszközöd, ami naplózza a weboldal kimenő emailjeit?
  • Tudod, kihez kell fordulni, ha nem működik a levelezésed?

Adatbázis optimalizálás

Sok felesleges tartalom halmozódik az idők folyamán, pl. oldalak és bejegyzések korábbi elmentett változatai, nem használt beállítások, törölt elemek stb. Ez felesleges tárhelyet vesz igénybe és naggggyon tudja lassítani az oldaladat.

Az adatbázist ezért érdemes időnként átnézni és törölni a felesleges dolgokat.

Trükkös kérdések adatbázis optimalizáláshoz

  • Tudod egyáltalán, hol keresd?
  • Felismered, mikor van szükség adatbázis optimalizálásra?
  • Megtalálod, hol tudod ellenőrizni az adatbázisod jelenlegi méretét?
  • Tudod, melyek a megbízható szoftverek a feladatra? 
  • Ha utólag finomhangolni kell vagy valami nem működik az optimalizálás után, kézzel bele tudsz nyúlni?

Licensz frissítés

Ritkábban esik szó a szoftverek licenszének frissítéséről weboldal karbantartás témakörében, pedig szerintem szorosan kapcsolódik hozzá, hiszen befolyásolja a funkciókat:

  • aktív licensz nélkül nem kapsz új frissítéseket, tehát a biztonsági frissítésekről is lemondhatsz
  • frissítések nélkül egy idő után
    • nem fognak működni a funkciók
    • nem fog tudni harmonikusan együtt dolgozni a többi bővítményeddel, ami szétesett megjelenéshez és/vagy rossz működéshez vezethet
    • nem fogja támogatni a folyamatosan frissülő WordPress verziód
    • a szükséges újabb PHP verziót nem fogja tudni kezelni a honlap, ami így szétesik 

Trükkös kérdések licensz frissítéshez

  • egy – remélem evidens – kérdés: megújítod egyáltalán az előfizetéseidet, hogy továbbra is kiaknázhasd az előnyeit?
  • tudod, melyik szoftver licenszét hol tudod elérni?

Hogyan döntsd el, hogy fizess-e szakembernek weboldal karbantartás szolgáltatásért?

Természetesen ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, viszont szeretnék adni pár kapaszkodót, ami alapján át tudod gondolni, hogy melyik a számodra, a vállalkozásod számára optimális választás.

Amíg nincs baj, addig nincs baj

A legtöbben bizakodva állnak hozzá “majd én megoldom”. Tudnod kell valamit:

A kérdés nem az, hogy “ha” bekövetkezik a baj, hanem az, hogy “mikor”.

Azon kívül, hogy hanyagság és/vagy hozzá nem értés miatt növelheted a rizikófaktort, a rendszer sajátossága miatt is elkerülhetetlen, hogy valamikor mindenképpen beüt a baj. 

A WordPress és a bővítmények fejlesztése során igyekeznek figyelembe venni a piacon lévő többi plugint, de mivel ezekből több százezer létezik, érthető, hogy nem tudnak mindegyikre tekintettel lenni. Emiatt történhet az, hogy egy frissítés után “összevesznek” a bővítmények, fatal errort kapsz vagy szétesik az oldal.

A baj ez esetben nemcsak az ijdetség, de egy kampány kellős közepén elég nagy tétje lehet a dolognak. Lásd a képet:

Karbantartásos ügyfelemként prioritást élvezett és gyorsan, kevés elvesztett vásárlóval sikerült a régi, kinőtt osztott tárhelyétől elbúcsúzni.

Párat kattintani bárki tud(?)

A WordPress, a sablon és a bővítmények frissítésénél nem az a kérdés, hogy miért fizetnél azért, hogy a “Frissítés” gombra kattintson valaki helyetted. 

Ha bármelyik fent felsorolt feladatnál vakarod a fejed, mert azt sem tudod, mit jelent, nemhogy meg is csináld, akkor egyértelműen ne vedd a saját kezedbe a karbantartást, mert sokat árthatsz vele.

A kérdés sokszor akkor jön elő, amikor valami gond adódik. Ekkor kibukik az, hogy a “Frissítés” gombra kattintani roppant egyszerű volt, de mögöttes tudás hiányában egyébként fogalmad sincs, mit csinálsz és ebből következően azt sem tudod, hogyan állj neki a probléma megoldásának.

Ha elidőztél a trükkös kérdéseknél is (ha nem, akkor erősen javaslom), és mindre tudod a választ, akkor elég jó szinten vagy és rád merem bízni a weboldal karbantartást. Ellenkező esetben inkább vegyél igénybe segítséget.

Kihez fordulsz gond esetén?

Ha magadnak csináltad a weboldalt, akkor maximum a tárhelyszolgáltatóhoz.

  • Ők elérhetőek gyorsan, este vagy hétvégén is?
  • Mennyire segítőkészek?
  • Vajon fognak-e foglalkozni a bénázásaiddal, ha egyébként az általuk nyújtott szolgáltatás kifogástalanul működik? (Nem, mert ez nem tartozik hozzájuk)

Ha weboldal készítővel dolgoztál együtt korábban, akkor logikusan neki fogsz szólni. Ez tipikusan egy péntek este vagy egy vasárnap reggel szokott lenni 🙂 (mint a mellékelt ábra is mutatja)

Azonnali megoldásra lenne igényed, ez teljesen normális, hiszen megijedsz és nem szeretnél további bajt. Viszont azt ne várd, hogy szerződés nélkül bárki rávesse magát a feladatra egy péntek délután.

Érthető, hogy neked sürgős a dolog. De egyúttal azt is értsd meg, hogy a webesednek is van prioritási listája, és egészen biztos, hogy a fizetős havidíjas ügyfelei, valamint az aktuális fizetős projektjei szerepelnek a lista élén. Ergo ne várd el, hogy azonnal ugrik és rárepül.

Kiszervezed valakinek a kijavítást. Ezt a következő pontban folytatom.

A hibajavítás mindig többe kerül

Ha egy vadidegen szakember bízol meg a javítással, akkor 

  • vagy el se vállalja (mert pont nem ér rá ilyen szivatós munkákra, hiszen a jók mindig tele vannak), 
  • vagy várnod kell rá (mondtam, a jók mindig tele vannak, és mivel nincs köztetek együttműködés, miért lennél neki prioritás? Majd amikor sorra kerülsz),
  • vagy sokba fog kerülni

Ha van webesed, csak nem fizetsz neki karbantartásért, akkor is többe kerül a hibajavítás. Egyrészt miattad átszervezi a munkamenetét, hogy be tudjon szorítani a projektmunkák és aktuális ügyfelek közé.

De mégis, miért drágább? Egyszerűen azért, mert több időt igényel. Akkor is, ha érti a dolgát.

  • Ki kell nyomozni, hol a baj, mi a baj. Ehhez sok esetben a kódban is nézegetni kell (különösen, ha a szakember számára ismeretlen a weboldal)
  • Megtenni a szükséges előzetes óvintézkedéseket és problémától függően biztonsági mentést készíteni a szükséges részekről
  • Elvégzi a javítást. Ez hibától függően sokféle időtartam lehet (pl. egy feltört oldalnál átellenőrizni és megtisztítani az összes fájlt belátható, hogy durván sok idő)
  • Letesztel mindent, hogy működik-e. Egyes esetekben ez utánkövetést is igényel, vagyis naponta többször, naponta vagy ritkábban ellenőrzi a funkciókat vagy szoftverrel az egyéb mutatókat.
Átfogó útmutató a tényleges feladatokkal, hogy ezek alapján tudj mérlegelni, érdemes-e fizetned weboldal karbantartásért és mi milyen felelősséggel jár.
Neked mi lenne az első reakciód egy ilyen hibát látva? És egy plusz infó: az illető semmi rosszat nem csinált, ilyen helyzet előfordul néha. És igen, időbe telt megcsinálni.

Az idő = pénz

Vállalkozóként, 27 tányért egyszerre pörgetve tedd fel magadnak a kérdést: 

Megéri, ha te küszködsz vele? Milyen bevételtermelő tevékenységekkel tudnál foglalkozni havi extra 3-4 órában? Mennyi plusz ügyfelet tudnál vállalni ezalatt?

Ha 45.000,- Ft nálad egy 1 órás konzultáció, akkor a felszabadul idődben minimum 135 ezer forint extra bevételt szerezhetnél. Ebből ha nem tudsz kitermelni egy havidíjat (ami átlagosan 10-40e forint között van weboldal komplexitástól függően), akkor valamit nagyon rosszul csinálsz VAGY rosszul állsz hozzá a profit fogalmához.

Mik azok az esetek, amikor a kiszervezés erősen ajánlott?

  • Ha nem mered megcsinálni (esetleg azért mert legalább egyszer elrontottad már a weboldaladat)
  • Ha nincs időd megcsinálni. Ha előre tudod, hogy nincs heti 1-2 órád és a biztonsági frissítéseket nem tudod szinte azonnal kezelni
  • Ha webshopod, előfizetéses rendszered, online oktatási felületed van. Ez esetben gyakoribb biztonsági mentésekre van szükség (amihez nem biztos, hogy van elég tárhelyed, pl. a 2-4 GB-os csomagok egyértelműen nem elegendők), ráadásul több, elkülönített platformon. Valamint sokkal több tesztelést és nagyobb odafigyelést igényelnek ezek a rendszerek.
  • Ha évente többször kell hibajavítás miatt fizetned valakinek. A javítás költsége sok esetben több, mint egy féléves karbantartási díj összesen. Belátható, hogy ha csak meg akarod úszni, nem fogod megúszni.
  • Ha már olyan komplex rendszereid vannak, ahol a bővítmények licenszdíja meghaladja az éves karbantartás összegét. Sok webes – én is – az aktív előfizetőknek ingyenesen biztosítja ezeket a licenszeket.
  • Ha a fenti feladatok meghaladják a tudásodat.
  • Ha felelős vállalkozóként előre gondolkodsz és tisztában vagy vele, hogy azt az időt és energiát, amennyit megspórol neked egy havidíjas karbantartás, többszörösen vissza tudod hozni értékesítésben.
  • Ha megnyugtat a gondolat, hogy nem kell egy húszezredik technikai feladatot is megtanulnod, hanem foglalkozhatsz azzal, amiben igazán jó vagy.
  • Ha a weboldal karbantartás számodra csak nyűg és örülnél, ha nem a te válladat nyomná a felelősség.
  • Ha nem akarod, hogy a te technikai készségeiden és produktivitásodon múlnának a weboldalról érkező bevételeid (akár közvetett bevételeidet pl. ügyfél megkeresésekből)

Konklúzió: Nem az a lényeg, hogy magadnak karbantartani a honlapodat ördögtől való, és mindenképp szervezd ki! De viselkedj felelős vállalkozóként és ismerd fel, mikor van az a pont, amikor segítséget kérni a legjobb, legokosabb és a legkifizetődőbb választás.

Tanulj tőlem ingyen

Szeretnél hasonló hasznos tippeket?

Ha még nem tetted, iratkozz fel a hírlevelemre a gyakorlatias tanácsokért, hogy hatékonyabb legyen az online megjelenésed és kommunikációd.

Gyere te is!

Hogyan NE veszítsd el a látogatókat a weboldaladon? - online workshop

Egy gyakorlatias workshop a weboldalad teljesítményét rontó hibák kijavításáról, hogy a marketingbe fektetett erőfeszítésed, időd és pénzed megtérülőbb legyen.

Már majdnem megvagyunk... 85%

Írd be a neved és email címed, én pedig máris küldöm a segédletet.