Hogyan NE veszítsd el a látogatókat a weboldaladon? – on workshop 2024.04.19 >>> RÉSZLETEK

kitti 2022 068 min

Beke Kitti vagyok

Szolgáltatás alapú, inspiráló női
vállalkozóknak segítek kimaxolni a szakértői státuszukat a weboldaluk segítségével, és versenyelőnyt kovácsolni a személyiségükből.⁣⁣⁣ Katt ide, ha szeretnél jobban megismerni.

A leghasznosabb olvasnivalók:

subscribe min

Ingyenes videó

Hogyan tűnj szakértőnek a weboldaladon 3 lépésben?

A 8 legnagyobb tárhely választási hiba

A tárhelyed az egyik legkritikusabb eleme a weboldalad teljesítményének. Hiába van minden szempontból patika honlapod, ha a tárhelyed egy kalap sz.r, akkor sok bosszúságot (és üzleti hátrányt) fog okozni.

Az évek során számtalan példát láttam (és tapasztaltam én magam is) a tárhelyválasztással kapcsolatban, így ebben a cikkben ahhoz szeretnék segítséget nyújtani, hogyan ne nyúlj mellé.

Miért olyan fontos a megfelelő tárhely?

A legnagyobb veszélye, hogy a tudtod nélkül folyik ki pénz a kezedből, avagy esel el potenciális bevételtől. De nézzük részletesebben:

Betöltődési sebesség

A látogatóidnak és vásárlóidnak fontos a gyors weboldal. Ezen nincs mit csodálkozni: manapság mindenki rohan, nem érünk rá megvárni egy vánszorgó főoldalt.

Pár statisztika ezzel kapcsolatban:

SEO

2021 júniusában a Google bejelentette, hogy a felhasználói élmény, és az ezzel szoros összefüggésben lévő betöltődési sebesség bekerültek a Google rangsorolási feltételei közé. Vagyis: ahhoz, hogy előre kerülj a keresőben, a weboldaladnak gyorsnak kell lenni = jó tárhely kell.

Más szavakkal: egy agyonseozott webszöveg és blog sem kerül a találati lista első oldalára, ha lassú. Pont.

Elérhetőség

Ha a tárhelyed kifogyott az erőforrásokból, akkor az oldalad nem elérhető. És ha nem elérhető, akkor senki nem fog árajánlatot kérni, sem vásárolni. 

Talán te is találkoztál már hasonló képernyővel:

Ha ilyen képernyőt látsz gyakran, akkor gondolkodj el a tárhely váltáson

Konverzió

A Google saját oldala szerint minden 2. másodperc késés a betöltési sebességben 20%-kal rontja a konverziót. 

Ebből egyszerű matek, hogy ha a te oldalad 6 mp alatt tölt be, akkor 60%-kal esik vissza a konverziós arány. Ezt nem hiszem, hogy bármelyik vállalkozó megengedheti magának!

Presztízs

Nemcsak bevételkieséssel, de presztízsvesztéssel is kell számolnod, ha az oldalad futása nem optimális. Gondolj bele, nemcsak ciki, de sokféle lehetőséget is elszalaszthatsz a rossz tárhely miatt (pl. egy PR megkeresés, ami sose jut el hozzád; egy prémium érdeklődő, akinél nem ütöd meg a mércét stb.)

Frusztráció

Nem elhanyagolandó, hogy bizony elég sok frusztrációt tud okozni, ha az oldalad folyton elhasal.

  • Ha te magad intézed a hibabejelentés, vagy akár te is vállalkozol a kijavításra, értékes időt vesztegetsz a feladatra
  • Idegtépő lehet a kommunikáció a sokszor fafejű és a te szemeddel színtiszta technikai halandzsát erőltető ügyfélszolgálattal
  • Ha webesed van, akkor feleslegesen futja a köröket az ideig-óráig működő hibajavítgatással (inkább foltozgatással), ami neked extra pénz
  • Az ügyfélszolgálatosodtól is rengeteg energiát igényel a panaszbejelentések kezelése

Egy megtörtént eset

Egyik ügyfelem saját megéléseit osztotta meg még 2022 márciusában insta sztoriban:

Tárhely káosz leírása első kézből

Tehát saját magadra és alvállalkozóidra, alkalmazottaidra tekintettel is érdemes megfelelő tárhelyen tárolnod az értékesítési rendszereidet.

A legnagyobb hibák tárhely választásnál

Anélkül vásárolsz tárhelyet, hogy a weboldal készítőddel egyeztetnél

Egyértelműen a leggyakoribb hiba. Elhiszem, hogy le akarod tudni és hogy legjobb belátásod szerint igyekszel utánanézni, de ahogy fentebb is láthattad, túl sok múlik rajta üzletileg is.

Kérj tanácsot hozzáértőtől, mert ha az alapok nincsenek rendben és nem jó a tárhelyed, akkor az olyan, mintha egy kártyavárra építkeznél.

Maga a költöztetés egyik tárhelyről a másikra nem nagy mutatvány (lásd lentebb), de még így sem érdemes egy évre előre (vagy még több) kifizetni a díjat egy olyan szolgáltatásért, ami nem fog tudni jól kiszolgálni sem téged, sem a látogatóidat.

Osztott tárhelyet választasz a nagy erőforrás igényű rendszerednek

Mi a különbség az osztott tárhely és a VPS között?

Az osztott tárhelyeken sok ember weboldalát tárolják egy fizikai szerveren (egyszerűsítve: számítógépen), és így ők az erőforrásokon is osztoznak. 

Tehát ha valaki más épp kampányol és ráenged többezer embert az oldalára, akkor előled (és a többiek elől) elszipkázza az erőforrásokat.

Az alacsonyabb ára miatt az osztott tárhelyeket veszik a legtöbben. Nem ördögtől való ez sem, egyszerűen csak van az az igényszint, amikor már nem fog tudni jól kiszolgálni.

A VPS-t úgy kell elképzelni, hogy itt is egy fizikai szerveren osztozik több tárhely (jellemzően sokkkkkkal kevesebb, mint osztott tárhelynél), viszont itt a felosztás nem olyan, hogy mindenki hozzáfér a nagy közös “tálhoz”, hanem az egy darab fizikai szerver több kisebb virtuális szerverre van osztva, amiknek fix, dedikált erőforrások vannak meghatározva.

Tehát ez esetben a neked megszabott határokkal csakis te gazdálkodhatsz és nem kell attól félned, hogy más miatt nem jut neked.

Mikor NEM jó választás az osztott tárhely?

Röviden: ha a te weboldalad (értékesítési rendszered) erőforrásigényes és nem lesz neki elég az osztott tárhely biztosította keret.

Ettől konkrétabban pedig látni kell, hogy pontosan milyen felépítésű és mekkora forgalmú a te oldalad. Lehetséges, hogy egy nagyon jól, optimalizáltan felépített pár termékes webshop még szépen elfut egy osztott tárhelyen, ugyanakkor egy napi 100 ezres látogatószámmal rendelkező kis egyszerű blog viszont igényli a VPS tárhelyet.

Amikor mindenképpen VPS-t javasolnék:

  • ha webshopod van
  • ha előfizetéses rendszered van
  • ha oktatási rendszered van
  • ha ezek mind egyszerre fordulnak elő (pláne akkor!)
  • ha egynél több WordPress tárhelyet akarsz egy tárhelyen tárolni
  • vagy ha sok a látogató, forgalmas az oldal

Ha webshopod van, és nem termeli ki a VPS havidíját (6-12 ezer Ft), akkor nem hiszem, hogy neked webshopot kellene üzemeltetned. Sorry!

Hogyan ellenőrizheted, hogy osztott tárhelyed van-e?

Menj a https://whois.domaintools.com/ címre és írd be a domain nevedet. Ezután ki fogja dobni az eredményt, hogy hány másik weboldal van még azon a tárhelyen.

Mielőtt az egyik ügyfelemet elköltöztettük volna a Tárhely.eu-ról, nála így nézett ki:

358 másik weboldallal osztozott az ügyfelem az erőforrásokon

A legolcsóbbat választod

Óh, szintén tipikus. Az igaz ugyan, hogy vállalkozóként figyelned kell a költségekre, de az is ugyanennyire igaz, hogy a képletből nem szabad kihagyni a megtérülést sem.

Ahogy láthattad, sokszorosan felelős a konverziós arányért, és így a bevételeidért is a betöltődési sebesség, és így a megfelelő tárhely.

Mérlegeld (lehetőleg egy hozzáértő segítségével), hogy ár-érték arányban mi lenne a megfelelő tárhely annak érdekében, hogy meg tudd ugrani a szükséges technikai követelményeket és így elérd a pénzügyi céljaidat.

Azt választod, amit egy vállalkozó ismerősöd ajánlott

Ebben a kivételes esetben bár hasznos az ajánlás és jó tudni, hol milyen volt a tapasztalat (pl. az ügyfélszolgálattal), de laikusként, kívülről neked gőzöd sincs, hogy vajon neked ugyanolyan technikai paraméterekkel rendelkező tárhelyre van-e szükséged, mint az ismerősödnek. 

Tárhely választásnál nem elég az “ő azt mondta, elégedett velük”.

Sőt, még az sem elég, ha tudod, hogy neki is webshopja és pár online kurzusa van, hiszen fogalmad sincs, hogy neki hogyan épült fel a honlapja, milyen bővítményeket használtak hozzá, a webes mennyire értett az optimalizáláshoz és más tényezők.

Tehát még egyszer: konzultálj szakemberrel és ne az ismerősöddel.

A tárhely méretét veszed alapul, mintha laptopot vásárolnál

Értem én, hogy a tárhely mérete az a tulajdonság, amit a legkönnyebb elképzelned és megértened. 

Az igazság az, hogy egy kellően jól optimalizált oldal bőven megvan 1 GB alatt.

Hol tudod csekkolni, mekkora helyet foglal a jelenlegi oldalad?

WordPress vezérlőpult – Eszközök – Webhely Egészség – Információ fül – Könyvtár és méretek

Tévhit – “Fotós vagyok, a képeim nagy méretűek és sok helyet foglalnak”

A weboldalra kizárólag optimalizált formában töltünk fel képeket. Az én saját ökölszabályom az, hogy lehetőleg 150 kB-ban maximalizálom a képek méretét. Az optimalizálás nem ront a minőségen, ellenben sokat javít az oldal teljesítményén.

A másik, hogy a honlapnak nem az a funkciója, hogy te ott tárold az ügyfeleknek prezentált galériákat. Az egy másik platform feladata.

Esettanulmány

Egy nemrég átadott weboldalnál, ahogy láthatod, még 1 GB sincs a weboldal által foglalt hely, pedig van sok aloldal sok képpel, blog, webshop és még más funkciók is.

Amint láthatod, egy jól optimalizált WordPress oldalnak nem kell nagy tárhely méret

Figyelmen kívül hagyod a weboldalad technikai szükségleteit + A nem megfelelő tárhely tulajdonságokra koncentrálsz

Volt már róla szó részben, de külön kiemelném, annyira fontos: 

Nem a gombhoz varrjuk a kabátot, hanem fordítva!

A piac is hibás annyiban, hogy olyan tulajdonságokkal reklámozzák és akarják eladni a tárhely csomagokat, amik nem sokat nyomnak a latban, ellenben te vásárlóként jobban megérted. 

Nem olyan fontos tulajdonságok

  • email fiókok száma. Őszintén, minek? Hacsak nincsenek alkalmazottaid, akiknek szeretnél külön email fiókot, bőven elég 1 email cím is. Ha van VA-d vagy ügyfélszolgálatosod, akkor lehet 2.
  • tárhely mérete: már volt róla szó
  • “hipergyors meghajtók”. Hát ööö oké, de ha továbbra is egy osztott tárhelyen vagyok, akkor ezzel pont nem vagyok előrébb. Plusz egy nem konkrétum, ez csak egy odatolt töltelék szöveg.

A valóban fontos tényezők

RAM

A memória felelős azért, hogy minél többféle feladatot tudjon a weboldalad összes funkciója egyszerre ellátni. Ugyanúgy, ahogy a számítógépeknél is, itt is igaz az, hogy vannak erőforrás igényesebb szoftverek, mint például a laptopodon a Photoshop. Minél magasabb legyen ez a szám.

Ezt itt tudod leellenőrizni:

WordPress vezérlőpult – Eszközök – Webhely Egészség – Információ fül – Kiszolgáló. Itt keresd a “PHP memória korlát” vagy “PHP memory limit” melletti számot.

Ezen kívül:
  • egyidejű processzek száma
  • látogatók várható száma
  • CPU

Érdekes módon, pont ezekről sok tárhelyszolgáltatónál abszolút nincs információ. Hmmm…érdekess!

A legnagyobb parasztvakítás: erőforrás limitek állítása cPanelben, osztott tárhelyen

Sokszor lehet azt hallani weboldalas okosító kurzusokon (nekem is volt részem ilyenben), hogy a cPanel felületen lehet állítani ezeket a fenti tulajdonságokat. Elvileg.

Pár sorral fentebb leírtam, hogy a vezérlőpultban hol tudod ezt csekkolni. Na nekem ott esett le a tantusz, amikor a csiga lassúságú honlapomnál a php memory limitet (memóriát, RAM-ot) már 4 GB-ra állítottam, a vezérlőpultban mégis csak 1024 MB-ot mutatott.

Ekkor – némi utánajárást követően – már tiszta volt előttem + logikus is: a cPanelben ez a lehetőség csak egy dísz. 

Osztott tárhelynél van egy adott kapacitás, és arra sok száz weboldalt ráengednek. Amennyi jut, annyi jut. Állítgathatod te, ahogy akarod, de se a megadott maximumot nem fogod tudni a valóságban túllépni, se azt a mennyiséget, ami neked akkor éppen jut.

Az alapvető funkciókért extra díjat kell fizetni

Egy valamirevaló tárhelyszolgáltatónál ingyenesek ezek a szolgáltatások, ezért ha külön fizettetnek érte, akkor az rossz ómen:

  • SSL
  • további aldomainek
  • költöztetés
  • biztonsági mentés
  • SSD tárhely
  • email hosting
  • maximális fájlméret

Több WordPress weboldalt akarsz egy osztott tárhelyre

Egy tárhelyen 1 db, azaz egy darab WordPress weboldalt lehet üzemeltetni. Egyszerűen a WordPress ehhez túl erőforrásigényes. Különösen (!) osztott tárhelyen.

Ezen kívül biztonsági okokból is azt szoktam javasolni, hogy külön domain külön tárhelyen legyen. Gondolj csak bele: ha behal az egyik, azzal ne álljon le automatikusan a másik is. 

Mi a teendő, ha rosszul választottál tárhelyet?

Semmi ok a pánikra. Jó hír: 

Semmi sem kőbe vésett és a tárhely váltás csupán – kis túlzással – egy adminisztrációs folyamat.

Ha nem vagy elégedett a mostani tárhelyszolgáltatóval, és ezúttal már tudod, hogyan fogadd meg a tanácsaimat, akkor a teendőid:

  1. Kérj tanácsot szakembertől (optimálisan ez a szakember a webesed), aki a honlapod igényei alapján fog javaslatot tenni
  2. A jobb tárhyelszolgáltatóknál van lehetőség próbára: ilyenkor kötelezettség nélkül, ideiglenes felrakják a honlapodat egy általuk üzemeltetett szerverre, hogy lásd a különbséget, leginkább betöltődési sebességben.
  3. Ha megvan a tárhelyszolgáltató, akkor jobbaknál ingyen, de maximum egy nagyon pici jelképes díjért cserébe ők elvégzik a költöztetés technikai feladatait és neked is megadják a téged érintő feladatokat.

Tanulj tőlem ingyen

Szeretnél hasonló hasznos tippeket?

Ha még nem tetted, iratkozz fel a hírlevelemre a gyakorlatias tanácsokért, hogy hatékonyabb legyen az online megjelenésed és kommunikációd.

Gyere te is!

Hogyan NE veszítsd el a látogatókat a weboldaladon? - online workshop

Egy gyakorlatias workshop a weboldalad teljesítményét rontó hibák kijavításáról, hogy a marketingbe fektetett erőfeszítésed, időd és pénzed megtérülőbb legyen.

Már majdnem megvagyunk... 85%

Írd be a neved és email címed, én pedig máris küldöm a segédletet.