Tudom, hogy a pénzügyek egy kényes téma, de valljuk be, végsősoron ezért csinálod az egész vállalkozást. El kell látnod a családodat és jó lenne, ha megvalósíthatnád a céljaidat is.
A vállalkozói élet bevételek szempontjából nagyon hektikus tud lenni. Mivel nincs alkalmazotti béred (persze néha gondolsz rá, az mennyivel könnyebb lenne), ezért esélyes, hogy a pénzügyeid hullámzóbbak. Különösen ha szezonális szolgáltatásod van (esküvőszervező, vagy akár egy fotós a karácsonyi őrületben).
Vállalkozóként akkor van bevételed, ha dolgozol. Egy weboldal viszont helyetted is tud dolgozni, 0-24-ben. Kíváncsi vagy, mi mindent tehet érted pénzügyi téren is?
Szeretném megmutatni, hogy mi az, amire egy profi weboldal és a hozzá felépített értékesítési rendszereket teret adhatnak.
Imádom a rendszereket, mert megfelelően megtervezve és elkészítve nagyszerű hosszútávú önműködő marketing és tehermentesítő folyamatok. Tudatos vállalkozóként erre kell neked is törekedned.
De először is: mit jelent a kiszámíthatóbb bevétel? Ha a számládra előre láthatóan, tervezhetően és rendszeresen érkezik a pénz.
Milyen előnyökkel jár a stabilabb bevétel?
- Nyugodtabb leszel, jobban alszol, így jobb minőségű munkát tudsz végezni, és az ügyfeleid is elégedettek lesznek
- Tudsz segítséget szerezni és kiszervezhetsz olyan munkákat, amikben nem vagy jó vagy amik téged csak lemerítenek, felidegesítenek
- Be tudsz fektetni a vállalkozásodba és emelheted a színvonalad, ezzel együtt az áraidat is
- Elkerül a kiégés, hiszen nem a megélhetésedért fogsz nap mint nap küzdeni, így kevesebb munkaórát is tudsz dolgozni
- Az anyagi biztonság védőhálóként szolgál, ez pedig segít áthelyezni a fókuszt az arcon pörgésről az értékadó tevékenységekre
- Nagyobb tered lesz arra, hogy kísérletezhess, tesztelhess új irányokat, új szolgáltatásokat, új érdeklődési köröket
- Több szabadságod és rugalmasságod lesz, amit akár arra is használhatsz, hogy megválogasd az ügyfeleidet
Miért nem elég az insta, facebook, tiktok oldalad a kiszámíthatóbb bevételekhez?
“Én általában instáról szerzem az ügyfeleket” – És mit gondolsz, egy komoly szolgáltatásnál egy komoly érdeklődő nem fog lecsekkolni?
A PÉNZSZERZŐ tevékenységek közül mit tudsz automatizálni a közösségi médiában? Sem a rendelési folyamat, sem a fizetés, sem a teljesítés nem tud működni nélküled, a te munkád nélkül.
A közösségi média oldalaid: instagram, facebook, tiktok nagyon jók arra, hogy benne maradj a köztudatban, etikus marketinggel felhívd a figyelmet a megoldásaidra, majd forgalmat terelj a weboldaladra.
A social media feladata itt véget is ér.
A weboldalad a központi értékesítési felületed, itt futnak össze a szálak, ezért célszerű ügyfélszerző gépezetté alakítanod.
Tudatosan irányíthatod a figyelmet, azt az osztatlan figyelmet, amiért a feedben a többiekkel versenyzel.
A social media posztjaidban nem tudod strukturáltan elhelyezni az információkat, elkallódnak a fontos dolgok, az érveid, a megoldásaid. Ne csak 3 napig legyen releváns és aktuális a mondanivalód! Te ettől sokkat többet érsz!
A weboldalon automatizálni tudod azt a folyamatot, ami során az érdeklődőket először bevonzod, majd kézen fogod és végigvezeted őket azon a felismerésekkel és további értékes tartalmakkal teli úton, aminek a célállomása a bizalom, majd a megrendelés.
Ezzel a marketing szövegekben úgy is találkozhatsz, mint funnel, tölcsér.
Gondolkozz ügyfélszerző értékesítési tölcsérekben
Legyen egy olyan rendszered, ami folyamatosan és fáradhatatlanul helyetted értékesít és olyan szolgáltatónak mutat be, akivel örömmel dolgoznak együtt pontosan azok az ügyfelek, akikkel szívesen töltöd te is az idődet.
A magabiztos online jelenléttel bemutathatod, hogy a témád szakértőjeként milyen megoldásaid vannak konkrét problémákra, interaktív kapcsolatot építhetsz a potenciális ügyfelekkel és megkönnyítheted számukra a döntési folyamatot.
Az értékesítési tölcsérekről ebben a cikkemben írtam részletesebben:
Nem vagy te porszívóügynök. Teljesen oké, ha valaki elsőre bizalmatlan, nem rendel egyből, hiszen talán most találkozott először a neveddel. Érthető, hogy előbb még meg akar ismerni alaposabban.
Az ügyfélszerző értékesítési tölcsérek lényege, hogy nem akarsz azonnal eladni semmit, helyette lépésenként építed ki a megrendeléshez vezető utat. Megmutatod, mid van, miért érdemes megfontolnia az ajánlatodat és hogy működik ez az egész. Mindezt teljesen automatizáltan, a te manuális közreműködésed nélkül.
A kulcsszó az értékadás:
- legyen egy blogod edukációs, szemléletformáló tartalmakkal
- készíts esettanulmányokat, ahol be tudod mutatni, hogyan tudod eljuttatni az ügyfeleidet A-ból B-be (ez különösen fontos, ha olyan szolgáltatásod van, ami nem kézzelfogható a legtöbb ember számára, pl. mit csinál pontosan egy pénzügyi tanácsadó?)
- ingyenes anyagokkal (csaliajánlatokkal) nemcsak önzetlenül segítesz, de ízelítőt adhatsz abból, hogyan dolgozol, milyen stílusban, milyen precizitással
- az üdvözlő email sorozattal még eggyel tovább mehetsz, itt ugyanis konkrétan azokkal az emberekkel tudsz közvetlenül kommunikálni, akik feltartották a kezüket, hogy nagyon is érdekli őket az ajánlatod (ergo számítanak az értékesítésre)
Jelöld ki a vásárlói útvonalakat
Ahhoz, hogy egy potenciális ügyfélből tényleges ügyfél váljon,
- be kell mutatnod, hogy milyen konkrét problémával kapcsolatban tudsz segíteni, hogy felismerje a megoldás szükségességét
- megfelelően kell prezentálnod a szolgáltatásodat = a megoldásodat, hogy megszülessen az igény, a vágy, neki is KELL ilyen
- bizalmat kell építened a szakértelmeden, az elért eredményeiden és az elégedett visszajelzéseken keresztül, hogy lássa, képes vagy beváltani az ígéreteidet,
- szimpátiát kell benne ébresztened a személyiséged, a stílusod bemutatásával, hogy kedvet csinálj a közös munkához,
- meg kell válaszolnod a felmerülő kérdéseit, kételyeit, félelmeit annak érdekében, hogy azt érezze, itt jó helyen jár, jó kezekben lesz, megérted őt. Végül pedig
- el kell mondanod, mit tegyen, mi az első lépés, majd hogy zajlik a folyamat, ha együtt szeretne dolgozni veled
Egy weboldalon mindezeket az információkat strukturált formában és sorrendben kell elhelyezni, hogy az érdeklődésből döntés, majd cselekvés legyen.
A vásárlói útvonalak megtervezésével a ciki promózási élmény helyett egy autentikus, segítőkész körbevezetést adhatsz a honlapodra látogatóknak, akik így könnyedén megtalálják, amit keresnek és képesek lesznek az alapján mérgeleni, hogy felveszik-e veled a kapcsolatot.
Töltsd fel a naptáradat a várólistából
Ha több érdeklődő jelentkezik nálad, mint amennyit el tudsz vállalni, akkor kezdj el várólistát építeni. Ne fordítsd vissza azt a megoldástudattal rendelkező, motivált, bemelegített célközönséget, akik szeretnének veled dolgozni.
A várólista ne merüljön ki annyiban, hogy egy űrlapon elkéred a nevét, email címét. Annak érdekében, hogy ne merülj gyorsan feledésbe és ne lankadjon a lelkesedés, ezekkel a jelentkezőkkel folyamatosan tartanod kell a kapcsolatot és értéket kell nekik adnod.
Ennek az eszköze egy automatizált email sorozat. Legegyszerűbben a korábbi tartalmaid (blogcikkek, videók, csaliajánlatok) felhasználásával tudsz ilyet építeni.
Ennek a hozzáadott előnye az, hogy pumpálod a weboldalad forgalmát, ami SEO szempontból sem elhanyagoldanó.
Nemcsak a felszabaduló helyeidet tudod promózni, hanem a digitális termékeidet, új oktatóanyagaidat, esetleg vadiúj szolgáltatásaidat is.
Természetesen a várólistát nem tudod bevetni olyan szolgáltatások esetén, ahol viszonylag sürgető az igény, pl. egy kozmetikusra, egy fogorvosra nem fog senki hónapokat várni.
Kérj magasabb árakat szakértői státusz építéssel
Ha szakértőként tudod bemutatni magad, olyan emberként, aki megoldást tud nyújtani az ügyfelei problémáira, akkor minél hatásosabb eredményt érsz el vagy minél égetőbb a probléma, annál nagyobb összeget hajlandóak neked fizetni.
Ugye, mondanom sem kell, hogy ehhez nem elég csak beírni azt a magasabb árat az oldaladra?
Alaposan meg kell indokolnod:
- elsősorban azzal, hogy a célközönséged magára ismerjen a szövegeidben. Nemcsak a jelenlegi élethelyzetük és problémájuk bemutatásáról van szó, de az ő szóhasználatukról és kommunikációs stílusukról is.
- legen egyértelmű, specifikus értékajánlatod, hogy ne neki kelljen kitalálnia, mitől vagy egyedi és miért kellene téged választania a versenytársak helyett
- kellően ütős eredményeket és társadalmi megerősítést kell tudnod felmutatni annak érdekében, hogy meggyőzd a szolgáltatásod működőképességéről
- nem is kérdés, hogy látnia kell, miért vagy te alkalmas a feladat elvégzésére
- a cikkeidből megtudhatja, milyen tudással rendelkezel adott témákban
Meg kell tudnod mutatni a szolgáltatásod értékét, hogy ledöntsd a pénzbeli kifogásokat. Ezt úgy tudod megtenni, ha átlagos infók helyett a fájdalompontokról és vágyakról beszélsz, ami az ideális ügyfeled fejében lezajlik.
Pár mutogatós instagram reels csak a felszínt kapargatja, de a magas árú szolgáltatásodat eladni nem fogja, legfeljebb csak beizzít pár agysejtet.
Szerezz kevesebb munkával ugyanannyi bevételt
Ha ugyanazért a pénzért kevesebbet dolgozol, akkor összességében magasabb az óradíjad. A felszabaduló idődben pedig kiépíthetsz extra bevételi forrásokat, tartalék lábakat a vállalkozásodnak. (Tetszés szerint akár több ügyfelet is vállalhatsz.)
Hogyan? Az automatizmusokkal.
Tehermentesítheted magad, ha olyan rendszereid vannak, amik elvégzik helyetted az adminisztrációs és manuális munkát. Gördülékeny folyamat, elégedett ügyfelek, kevesebb hibalehetőség.
Kevesebb feladat hárul rád, ha például ezeket nem te végzed, hanem a weboldalad:
- onboarding
- fizetés, számlázás
- visszajelzések kérése
- edukáció
- tájékoztatás
- kapcsolatfelvétel
- meggyőzés, tényleges értékesítés
Ebben a cikkemben részletesebb útmutatást találsz arra vonatkozóan, mi mindent tudsz tenni, ha egységnyi idő alatt kevesebbet akarsz dolgozni:
Skálázd a bevételeidet digitális termékekkel
Túl sokszor mondod el ugyanazt a tanácsadások során? Készíts belőlük digitális termékeket, így
- egyszerre több embert is ki tudsz szolgálni, azaz
- többeknek tudsz segíteni,
- egyszer kell összeállítanod, utána részedről nem igényel időt sem a teljesítés, sem a további működtetés
- ügyfeled a saját tempójában tud haladni és eredményt elérni
Ez lehet hibrid rendszer is, ahol keveredik a digitális termék és a személyre szabott szolgáltatás.
Egyik ügyfelemnél olyan megvásárolható “termékeket” készítettünk, ahol az onboarding, az ügyfél kötelezettségei és a teljes rendelési folyamat automatizálva van, de a tényleges teljesítés személyre szabott, amelyről x napos határidővel az ügyfelem gondoskodik.
De azáltal, hogy kivettük a képletből ezt a sok admin munkát és infó begyűjtést, egységnyi idő alatt több ilyen szolgáltatást tud értékesíteni.
Ha a digitális termékeket fontolgatod, erősen javaslom, hogy ezt a cikkemet is olvasd el hozzá, hogy a megfelelő elvárásokkal indulj neki:
Ne az idődet add el, hanem a tudásodat
Szakértőként már sok sok évnyi tudást és tapasztalatot halmoztál fel, ám ha csak személyes szolgáltatásokban gondolkodsz, akkor nemcsak időben, de bevételekben is korlátozod magad.
Változatos formában tudod megtámogatni velük a bevételeidet:
- online kurzusok
- online workshopok, webinarok
- digitális termékek, ebookok
- fizikai termékek
Készíts online kurzusokat, tanfolyamokat és workshopokat és értékesítsd a saját weboldaladon. Így teljes kontroll alatt tarthatsz mindent a vásárlástól a tanulói élményen át a visszajelzésekig.
Ne csábulj el a külsős kurzus platformok kínálatától. Kíméld meg magad a drága jutalékoktól és a kötöttségektől és tartsd egy kézben a dolgokat.
Építsd passzív jövedelmet előfizetői rendszerrel
“Ha nem találsz módot arra, hogy pénzt termeljen a vállalkozásod alvás közben is, akkor bizony dolgozni fogsz, amíg meg nem halsz” /Warren Buffet/
Rendszeres és kiszámítható bevételre tehetsz szert, ha előfizetéses rendszer formájában segítesz a célközönségednek. Ez a szakértői státusz kimaxoló üzleti modell.
Nagyon fontos, hogy bár mindenkit szeretnék bátorítani, hogy gondolkodjon kreatív előfizetéses termékekben, tisztázzunk pár alapvetést:
- Csakis onnantól passzív, hogy elkészült (és akkor is csak részben az). Ne számíts arra, hogy nulla munkával dőlni fog a pénz. Készülj rá, hogy amíg az elindításig eljutsz, kőkemény munka lesz mindent összerakni.
- Nulla ismertséggel és szakértői státusszal nem fogsz tudni ebből konzisztens bevételre szert tenni. Előbb koncentrálj arra, hogy megalapozd a hírnevedet.
- Nem adja el magát. Sok időt ÉS pénzt kell abba tenned, hogy folyamatosan legyenek előfizetőid.
- Mindenképpen kell hozzá egy masszív méretű közösség, lehetőleg email lista, akikkel direktben tudsz kommunikálni. Mennyi az annyi? Hány főre van szükséged? Ebben a cikkemben levezetem, katt ide.
- Az a durva, hogy a lemorzsolódás miatt ráadásul nem elég, ha a nulladik pontban van egy nagy email listád, ugyanis a közönséged egy idő után elfárad, és süket fülekre fognak találni a kampányaid és akcióid. Folyamatosan új és új emberek kellenek a listádra.
- Működtetni, gondozni, bővíteni is kell, ha azt szeretnéd, hogy sokáig fizessék neked a havidíjat.
A weboldalad szerepe itt sokrétű:
- minimum kell egy landing oldal, ami végigviszi a látogatót a döntési folyamaton
- jó, ha a honlapod többi aloldala szépen előkészíti a szakértői megítélésedet
- a rendelési folyamat mögé kell egy webshop rendszer, ami tudja kezelni a bankkártyás ÉS ismétlődő fizetéseket
- tárolja az előfizetéses anyagaidat és gondoskodik róla, hogy illetéktelenek ne férhessenek hozzá
Automatizált örökzöld kampányok
Ha túl vagy már jópár stresszes, melós élő kampányon és ezalatt letesztelted a tölcséredet és az ajánlatodat, akkor készíthetsz örökzöld kampányt.
Teljesen automatizáltan történik a lead generálás (feliratkoztatás), a lead gondozás (angolul nurturing, vagyis amikor sorozatosan értéketsz adsz, így építve bizalmat és szakértői státuszt), majd az értékesítés.
Szükséged lesz hozzá az alábbiakra:
- letesztelt ajánlat + webshop funkció + landing oldal / termékoldal
- ütős csaliajánlat + csaliajánlat optin oldal (feliratkozó oldal) + köszönőoldal
- email marketing szoftver + örökzöld email szekvencia
- értékes tartalmak, ahová irányítod a gondozási fázisban
Alakíts ki termékpiramist
Nem mindenki fog egyből rácuppanni a legdrágább szolgáltatásodra, esetleg szeretne, de nem tudja megfizetni. És ez nem is baj.
Tudom, hogy a legnagyobb megtérülést sokszor a magas árú személyes szolgáltatások adják, és ezt a legkönnyebb értékesíteni is, hiszen nem kell belőle darabra sok, mégis…
…az asztalon hagysz egy csomó pénzt, ha a célközönséged elszánt, de kevésbé fizetőképes részével nem foglalkozol.
A termékpiramissal kevésbé leszel kiszolgáltatva a gazdasági válságoknak és egyéb pénzügyi, politikai eseményeknek, ugyanis így mindig lesz olyan érdeklődő, aki bevételt hozhat a konyhára.
Fontold meg, hogy többféle árfekvésű, többféle elköteleződést igénylő terméked, szolgáltatásod is legyen, amik szorosan kapcsolódnak egymáshoz, mindegyik megoldást kínál, mégis megállják a helyüket egymagukban is.
Gondold át, hogyan tudod kisebb részekre bontani azt a fullos élményt, amit jelenleg kínálsz. Milyen apróbb átalakulással tudnád segíteni a kevésbé tehetős követőidet?
Építs ki egyéb bevételi forrásokat
Állj több lábon és gondold át, hogy szakértőként milyen egyéb lehetőségeid vannak, amikkel nemcsak extra bevételre tehetsz szert, de mások által újabb embereket érhetsz el, akiknek szintén segíthetsz.
- Fizetős vendégcikkek
- Előadások, szereplések
- Affiliate linkek
Nagy előnyt és kellően pozitív első benyomást biztosít a weboldal, amikor a másik fél lecsekkol téged. Kedvezően befolyásolhatja a díjazásodat, ha kellően profinak tűnsz.
Összekészíthetsz magadról egy PR csomagot is az egyik aloldalon, ahol feltünteted a bemutatkozó szövegedet és rendelkezésre bocsátasz magadról teljes méretű fotókat.
Az affiliate linkeket pedig elhelyezheted a blogcikkeidben (ehhez nyilván kell egy blog), de lehetnek összegyűjtve egy ajánlói aloldalon is (az angolok resources szavára szerintem nincs frappáns magyar kifejezés).
+1 tipp: Fókuszálj a pénztermelő tevékenységekre a todo listádban
Utolsó rövid tanácsként azt javaslom, ne az insta posztok designját reszelgesd, és nem is az a legfontosabb, hogy van-e 404-es oldalad vagy milyen ikonjaid vannak a tanulói felületen belül.
Minden munkával töltött napon vedd előre azokat a feladatokat, amik hozzájárulnak a pénzügyi céljaidhoz, az ügyfélszerzéshez, az értékesítéshez, a marketinghez.
Mielőtt bárminek nekifogsz, kérdezd meg magadtól, “ennek a feladatnak az elvégzése közvetlen hatással lesz az értékesítéseimre?” Ha igen, csapasd. Ha nem, keress fontosabbat.