A bizalom a vásárlói döntés egyik sarokköve. Ha nincs bizalom, nincs megrendelés.
A bizalomépítést nagyobb forgalmat, több oldalmegtekintést, alacsonyabb visszafordulási arányt, több feliratkozót, magasabb konverziót és több megkeresést eredményez.
A Tidio tanulmánya szerint nincs mentség a helyesírási hibákra és a gagyi designra, többek között.
A design javítása egy nagy falat, de ebben a cikkben szeretnék mutatni 15 olyan bizalomépítési eszközt, amik kis idő- és/vagy pénzbefektetéssel megvalósíthatók, viszont megsokszorozhatod vele a szakértői hitelességedet.
A marketing törekvéseidhez sokat tud adni pár olyan részlet, aminek talán eddig nem tulajdonítottál túl nagy jelentőséget.
1. Profi email cím
A gmail.com és freemail.hu nem keltenek profi benyomást, sőt még technikai hátrányuk is van.
A weboldalról a nem domain neves email címmel küldött emailek nagyobb eséllyel landolnak a spam / promóciós mappában és narancssárga elrettentő figyelmeztetéssel kezdődnek: “Legyen óvatos ezzel az üzenettel”
Hozz létre saját céges email címet, mint például nekem a hello@bekekitti.hu. Ha van saját domained + tárhelyed, akkor a tárhelyszolgáltató segíteni fog benne.
A Gmail fiókoddal is összekötheted, így anélkül használhatod bejövő és kimenő levelekhez, hogy be kellene lépned a levezelőrendszer webes felületére. Ha ez a megoldás érdekel, akkor erről a Sybellnek van egy könnyen követhető leírása, itt.
2. Favicon (honlap ikon)
Ez a picike kis ikon arra hivatott, hogy segítse a látogatót böngészés közben:
- több böngészőlap együttes megnyitásakor
- a könyvjelzők listájában
- a böngészési előzményekben
- képtalálati listában
Nem összetévesztendő a logóval, hiszen a kis mérete miatt (16×16 px) nem alkalmas részletgazdag elemek és szövegek megjelenítésére (max. 1-2 betű). Inkább egy leegyszerűsített arculati elem, amit a grafikusok logó variációként el szoktak készíteni.
A te célod emellett az is, hogy
- építse a márkádat
- erősíti a konzisztenciát
- könnyedén kiszúrjon a látogató a többi weboldal között
- gyorsítsa és megkönnyítse a böngészést
- ha elmentette a honlapodat, később egyszerűbben megtalálja
- támogatja a “szkennelő” böngészési magatartást
A hiánya érhető okokból azt a benyomást kelti, hogy az az arculat befejezetlen. (lásd a képen)
3. Fotó rólad
Ha szakértő vagy, kötelező az arcodnak megjelennie a weboldalon. Alapjaiban határozza meg a rólad alkotott első benyomást az, hogy az a fotó milyennek mutat:
- megbízhatónak tűnsz?
- barátságos vagy?
- a szemembe nézel a képernyőn keresztül is?
- sugárzik belőled a magabiztosság?
- szívesen dolgoznék veled?
- mennyire igényes a fotó és a megjelenésed?
A fotóval nemcsak, hogy meg tudod mutatni, anyagilag is fektetsz abba, hogy kívülről is látszódjon, mennyire profi vagy, de bizalmat tudsz kialakítani egy potenciális ügyfélben, ha a fénykép alapján szimpatikusnak talál.
Akivel szorosan együtt fogunk dolgozni, annak látni akarjuk az arcát, látni akarjuk, ki van a vállalkozás mögött. Kell az ember-ember kapcsolat. Ezt nem lehet stock fotókkal helyettesíteni. (Vagyis lehet, de akkor rosszabb esélyekkel indulsz)
Amennyiben személyes jellegű a szolgáltatásod, már a főoldal legelső nyitó szekciójában is megmutathatod magad.
4. Egyéb fotók
Minél autentikusabban tudod bemutatni, hogyan dolgozol, annál könnyebb egy érdeklődőnek elképzelni, milyen lehet veled a közös munka, közben pedig oldod a gátlásait és félelmeit azzal kapcsolatban, hogy ez hogyan fog kinézni, vajon neki is fogsz-e tudni segíteni.
Milyen fotókat javaslok még kitenni a weboldalra?
- Munkahelyed, irodád, szalonod, műhelyed (ha fogadsz ott ügyfeleket. Ha online dolgozol, akkor ne mutasd meg a dolgozó sarkodat vagy coworking irodát, ahová jársz)
- Rólad munka közben (ha személyesen találkozol ügyfelekkel is, akkor plusz pont, ha ők is szerepelnek a képen – kérj a felhasználáshoz engedélyt)
- A csapatod (ha van)
- Közös fotó rólad és az elégedett ügyfélről (szintén, az engedély fontos)
- Fotó az elvégzett munkádról (ha kézzelfogható eredménye van, pl. egy torta, egy felújított bútor, egy szép esküvői smink, egy megvalósult belsőépítészeti látványterv)
5. Videó
Sehol nem jön át úgy a szakmai hozzáértés, mint egy videón keresztül. Nemcsak azért, mert vizuális és könnyen fogyasztható tartalom, hanem azért is, mert nagyon gyorsan és könnyen építhetsz általa szimpátiát és átjön a személyiséged (energiád, szóhasználatod, stílusod stb.).
Kevesen használják, valószínűleg ki kell lépned a komfortzónádból, viszont pont ezért lekörözheted a versenytársakat.
6. Visszajelzések
A korábbi ügyfeleid véleményét használd bátran és stratégikusan.
Társadalmi megerősítésként szolgál, ami azt jelenti, hogy ha nemcsak te mondod magadról, hogy jó vagy, hanem mások is azt mondják, és az sokkal meggyőzőbb és hitelesebb.
Arra is jók ezek a visszajelzések, hogy a “hasonló hasonlót vonz” alapon befolyásolni tudod, hogy tipikusan milyen emberekben szeretnél szimpátiát ébreszteni. Gondolj csak bele, egy személyi edző legerősebb reklámja az ügyfeleinél elért változások, és az előtte-utána fotók.
Fontos, hogy ez ne csak egy “nagyon tetszett, köszönöm a munkádat! Csak ajánlani tudlak!” típusú vélemény legyen. A transzformációt kell bemutatnod, azt, hogy milyen eredményt ért el az ügyfél a te segítségeddel és hogyan juttattad el A-ból B-be.
Bónusz, ha fotóval és minimum keresztnévvel is ki tudod egészíteni a visszajelzést. (Természetesen mindenhez kérj engedélyt).
7. Hol találkozhattál velem?
Ne hagyd, hogy a virtuális polcodon porosodjanak a korábbi megjelenéseid, a veled készült interjúk, TV szereplések és közös együttműködések más szakértőkkel.
Ha egy lapon említenek téged ismert és nagyra értékelt márkákkal, szakértőkkel, akkor a te szakértői státuszod és szakmai megítélésed is fentebb kúszik.
- Neked is instant hitelességet kölcsönöz
- Az ismerős mindig barátságos, emiatt nagyobb bizalommal fordulunk felé
- Egy jól kinéző logó – még ha nem is ismerjük a márkát – erőteljes hatással bír, és sikert társítunk hozzá fejben
- Egy nagy név említése akár csak egy logóval olyan, mintha tőlük is lenne egy bivalyerős visszajelzésed
Ha a képekhez linket is tudsz tenni (más szóval, a kép legyen kattintható), ami a logóhoz tartozó vállalkozás oldalára mutat és ahol lecsekkolható a közös kapcsolat, esetleg ők írtak rólad, akkor az megsokszorozza a bizalomépítést.
8. Díjak, plecsnik, elismerések
A különböző szakmai elismerések hitelesség építő szerepét remélem nem kell túlmagyarázni.
A díjak arra utalnak, hogy a munkád minőségi és elismerésre méltó.
A British Quality Foundation egy korábbi kutatása alapján az értékesítés 39%-kal nőtt azoknál a kisvállalkozásoknál, akik díjat nyertek vagy elismerték a munkájukat valamiért.
9. Végzettségeid, szakmai tapasztalatod
A szakmai hitelesség bizonyos szakterületeken (különösen az orvosoknál, pszichológusoknál, dietetikusoknál, stb.) azon áll vagy bukik, hogy egyértelműen kiderülnek-e a végzettségek és azok megállják-e a helyüket.
Etikai okokra hivatkozva mondtam már vissza olyan projektet, ahol kiderült, hogy abban a szakmában kötelező egészségügyi végzettség nélkül akart az illető oktatást tartani a témában.
Míg egy esküvői csokor készítőtől nem fog senki kérni virágkötő bizonyítványt, hisz az alkotásai (= az eredményei) magukért beszélnek, az egészségügyi, jogi és más tudományos területeken joggal merül fel a kérdés, hogy miért vagy hiteles szakember.
És ez nemcsak az embereknek fontos, hanem a Google is rangsorol az alapján, hogy a keresőrobotok feltérképezése során kiderül-e a hozzáértés, hitelesség.
Más területeken is hasznos lehet, ezért javaslom, hogy ha jársz továbbképzésekre, oktatásokra, akár online, akár offline, akkor kezdd el ezeket összegyűjteni és tedd ki a weboldaladra.
Növeli a magabiztosságot benned és a bizalmat az érdeklődőben.
10. Lenyűgöző számok
A számok beszédesek és sokkal vizuálisabbak lehetnek, mint gondolnád. Segítenek röviden és tömören bemutatni a tapasztalataidat és elért eredményeidet. Azonnal kézzelfoghatóvá tesznek teljes oldalakon át írt szövegeket és meg tudnak győzni, meg tudják válaszolni az egyik legégetőbb kérdést: “Biztos, hogy tud segíteni?”
Ha valaki azt mondja, 15 éve van a szakmában és ezalatt már tízezer embernek segített elérni az ígért eredményt (és ezt más eszközökkel is alátámasztja), akkor az már valami, nem?
“A számok megmutathatják egy vállalkozás sikerét egy hosszabb időtávra vetítve.” /John Weiler/
Légy kreatív és gondold át, milyen nézőpontból, milyen eredményeket tudnál a leghatásosabban bemutatni. Nyilván azért úgy nevezem, hogy “lenyűgöző számok”, mert az még nem lenyűgöző, ha te 3 éve viszed a vállalkozást.
- hány éve vagy a szakmában?
- hány ügyféllel dolgoztál már együtt?
- hány projekted volt?
- hány terméket / kurzust adtál el?
- milyen eredményeket értél el? pl. megírt cikkek, megszerzett bevétel, lefogyott kilók,
Ezt a többi pontnál is elsüthetném, de képzeld oda mindhez: a hazug embert hamarabb…. tudod a folytatást…
Csak és kizárólag valid és igaz állításokat mondj magadról a weboldaladon és mindenhol máshol is.
11. Vicces, érdekes tények rólad
A sok sok szakértői státusz építés mellett ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az emberek emberekkel akarnak együtt dolgozni, méghozzá emberi emberekkel.
Nem kell nagyon személyesre venni a figurát, ha nem akarod, de mutasd meg azt az oldaladat, akivel szívesen leülnék kávézni, aki sebezhető, aki halandó, aki hibázik, akinek van gyengepontja (ami mindegy, hogy a tacskók vagy a vattacukor).
Rohit Bhargava a Likeonomics című könyvében leírja, hogy a vásárlók cégeket is az alapján választanak, hogy azok mennyire “hihetők”, és hogy valódi megtérülése van a szerethetőségnek.
Milyen vicces, érdekes dolgokat tudnál elmondani magadról? Ez lehet szakmai vonatkozású is, de mindenképpen legyen pár munkától teljesen független érdekesség is: mókás tények, hobbik, kedvenc étel / ital / film / stb. vagy ezek bármilyen keveréke.
12. Lábléc
Az emberek kb. 20%-a görget le az oldal legaljára. Oké, ez nem túl sok. DE! Ezek az emberek azok, akik nem léptek ki rögtön, akik végignézték (jobb esetben végigolvasták) az oldalt és elhivatott érdeklődők. Szóval pont őket hiba lenne kiábrándítanod.
Két dolgot látok leggyakrabban, ami a láblécnél igencsak elveheti a látogató kedvét:
- Aktualizáld az évszámot (ha megjelenik), különben azt mutatod magadról, hogy a központi értékesítési csatornádra nincs időd, ergo rám sem lesz.
- Tüntesd el, milyen sablont használsz. Kezdő vállalkozók esetében meg
13. SSL tanúsítvány
Egy nem elhanyagolható technikai részlet: az SSL tanúsítvány, ami az adatok biztonságos kezelésére szolgál a weboldaladon.
Az SSL protokoll titkosított kapcsolatot hoz létre a böngésző és a szerver között, a HTTPS pedig annak eredménye, hogy a tanúsítvány a szerveren van.
Ha nem figyelsz a tanúsítványodra, ilyen – nem túl bizalomgerjesztő – üzenettel fognak találkozni a látogatóid
A biztonságosabb kapcsolatot a Google is előrébb helyezi a rangsorban. A konverziós arány és az ügyfélbizalom növekedése további okok, hogy ne hanyagold el ezt az egyszerű műveletet, ami a normális tárhelyszolgáltatóknál egy teljesen ingyenes szolgáltatás.
14. Domain név
Különösen a bérelhető weboldal motoroknál fordulhat elő, hogy ha nem fizetsz elő egy magasabb csomagra, akkor a domain nevedet elcsúfítja a szolgáltató reklámja, például:
bekekitti.wix.com
Az olcsó megoldások olcsóságot sugároznak az egész márkádról. Ha szakértőnek akarsz tűnni, ezeket felejtsd el.
Gyorsan válts nagyobb csomagra, ha már azon spórolni akartál, hogy legyen egy valóban saját tulajdonban lévő weboldalad.
Egy másik fontos nézőpontra is felhívnám itt a figyelmet, amiről egy korábbi cikkemben bővebben is beszélek:
A tollakat áruló Pen Island valószínűleg nem sokat gondolkozott a márkanéven, így születhetett meg a penisland.net weboldal. Tipikus példája annak, hogyan NE válassz domain nevet.
15. Helyesírás
Végül, de nem utolsósorban: a helyesírás.
Nem arra gondolok, amikor pár elgépelés van a szövegben, mert az bárkivel előfordulhat (és talán még emberibbé teszi a szöveget, még ha nem is tanácsolom ezt szándékosan bevetni).
Amikor magas árú szolgáltatást (különösen üzleti jellegűt) szeretnél eladni valakinek, akkor pocsék helyesírással könnyen hiteltelenítheted magad a szemében.
A Tidio 2021-es kutatása alapján az emberek 97%-a (basszus, ez nagyon sok) mondta azt, hogy a helyesírási hibák nagy hatással vannak a vállalkozásról kialakított véleményükre.
A marketing szövegeidben: blogcikkek, sztorik, posztok, videók könnyebben megbocsátható vétek, ha rosszul írsz vagy mondasz valamit, de a webszövegeidet inkább nézesd át valakivel, hogy égbekiáltó hibák ne legyenek benne.
.
.
Amint láthattad, a bizalomépítéshez egyszerre kell megmutatnod a szakmai és az emberi oldaladat és az ördög sokszor tényleg a részletekben rejlik.
Melyiket tervezed először kipipálni?