Ebben a cikkben szeretném megmutatni, hogyan zajlik nálam a szövegírás. Hogyan lesz a szöveg egyszerre a tiéd, a célközönségedet megszólító és marketing fókuszú? És azt is látni fogod, Te ügyfélként hogyan veszel részt a folyamatban.
Van egy olyan keretrendszerem, aminek a segítségével
- sokkal jobban tudsz kapcsolódni a célközönségeddel,
- olyan honlapod és szöveged lesz, ami teljes mértékben téged képvisel, és
- elérheted a kitűzött céljaidat, hiszen a szövegeid eredményesen teljesítenek
A webszöveg fontossága a bevételeid szempontjából
A szövegírás nemcsak egy teendő a todo listádon, amit mindig nyögvenyelősen csinálsz meg. A webszöveg eladja helyetted a szolgáltatást, bizalmat és kapcsolatot épít, illetve hatékonyan kommunikálja, miért válasszon téged az álom ügyfeled a versenytársad helyett.
Nemzetközi statisztikák alapján: Az érdeklődőid 60%-a a béna szöveg miatt nem fog végül vásárolni. Az igazán jó szöveg viszont majdnem 8x eredményesebb oldalt jelent.
Ha belegondolsz, te sem az alapján rendelsz meg egy szolgáltatást – különösen drága szolgáltatást -, hogy az oldal mentazöld vagy púderrózsaszín, vagy hogy milyen a logó.
Nem hanyagolhatod el tehát a webszövegeid fontosságát, ha azt szeretnéd, hogy a honlapod valóban hasznos társad legyen az értékesítésben.
1. pillér – A te stílusod, személyiséged
Énmárkánál, ahol te vagy a vállalkozásod arca, és sok esetben – különösen kezdetben – te vagy egyedül, one-woman-showként, elengedhetetlen, hogy megjelenjen a karaktered a szövegben.
- Ez lesz az, ami megkülönböztet a versenytársaktól.
- Önazonossá, autentikussá teszi a kommunikációdat.
- Az “ember” megmutatása a vállalkozás mögött segíti a bizalom kiépülését, hiszen arcot társítunk a szolgáltatásaid mellé.
- Megkönnyíted a célközönséged számára a döntést, hisz el tudja dönteni, hogy szimpatikus vagy-e neki vagy sem, akar veled együtt dolgozni vagy sem. Nincs zsákbamacska.
- A személyiséged, értékrended bemutatásával pont olyan ügyfeleket fogsz bevonzani, akikkel jól megértitek egymást és akikkel öröm a közös munka.
DE! Ha csak magadról írsz, akkor kihagyod a képletből a célközönséget, sérülnek az értékesítési céljaid és nem lesz jól felépített üzeneted.
2. pillér – A célközönséged megszólítása
Aki magában beszél, azt hülyének nézik. Vállalkozás esetében pedig azt kockáztatod, hogy nem fog jól teljesíteni a weboldalad, hiszen pont az hiányzik a képletből, akinek el akarsz adni: a célközönséged.
Nagyon sokszor azt tapasztalom, hogy amikor az ügyfelek egyedül próbálkoznak a kommunikációval, szövegírással, akkor teljesen figyelmen kívül hagyják azt, hogy kik is azok, akiket meg akarnak szólítani.
Tisztában kell lenned azzal, hogy
- mit akarnak valójában? Ne te akard kitalálni helyettük, mert akkor gyorsan azon kapod magad, hogy szarul teljesít a kampányod.
- hol vannak jelenleg? Mi a kiindulási pont, ahol te belépsz a képbe? Ismered őket, tudod, hogyan telik a napjuk, mitől forgolódnak álmatlanul? Ha érzelmi szinten nem vagy képes kapcsolódni a fejükben lejátszódó képsorokhoz, akkor nem fog megfogalmazódni bennük, hogy érted őket, és nem lesz igény a megoldásodra.
- hogyan fogalmazzák meg mindezt? Hidd el, bármennyire is szeretnéd, nem vagy gondolatolvasó. Ha nem az ő szóhasználatukkal dolgozol, akkor nehezebben értik meg, mit akarsz. Ha a felhasználó nem érti, akkor vásárolni sem fog.
DE! Ha kizárólag a célközönségednek írsz, attól ők még nem fogják látni az ajánlatod értékét, ráadásul alárendeled az értékesítésnek a személyiségedet, amit nem javaslok.
3. pillér – Marketing szemlélet és konverzió optimalizálás
Amikor szövegírásról van szó, mindenkinek ez ugrik be. Értékesítési szöveget azért írunk, hogy segítsen értékesíteni.
Nem a célja, hogy piedesztálra emelje a zsenialitásodat, hanem az, hogy bekapcsolódjon a célközönséged fejében zajló párbeszédbe olyan szinten és olyan hatékonysággal, hogy ő saját elhatározása alapján arra a döntésre jusson, hogy szeretné igénybe venni a szolgáltatásodat.
Ez egy interaktív, vezetett kommunikáció a szöveged és az olvasó között.
- Legyen ügyfélfókuszú, azaz ne csak magadról beszélj, mert az egyrészt unalmas, másrészt nem derül ki az érdeklődő számára, hogy neki mi van benne.
- Legyen rövid, tömör és lényegretörő a megfogalmazás. 5 másodperces reels videók korát éljük, ne érjen meglepetésként, ha az emberek csak az egyszerű mondatokat képesek megérteni. Ne hibáztasd őket: üzenetek ezrei érik őket nap, mint nap. szelektál, okosba’.
- Legyen egyértelmű az üzeneted, az értékajánlatod és hogy mi a fontos a mondanivalódból. A szövegnek struktúrájában és stilisztikailag is meg kell felelnie az elvárásoknak. Böngésző, “görgető” magatartás esetén is adjon teljeskörű, átfogó képet arról, hogy miről is beszélsz.
- Legyenek strukturáltan és az elérendő célt szem előtt tartva elhelyezve az elemek: megfelelő sorrendben, beszédes címsorokkal, tudatos CTA elemekkel (gombokkal).
- Legyen egy folyamatos párbeszéd a szöveg és az olvasó között, azaz a szöveg legyen leíró, tökéletesen időzített és érzelmekre ható.
- Legyen tekintettel mind a négy vásárlói / böngészői magatartásra, hogy a célközönséged különböző személyiségtípusai egyaránt megtalálják az őket érdeklő információkat.
DE! Ha csak a marketingen van a fókusz, akkor nincs kapcsolódás, bizalomépítés, hisz a te személyiséged hiányzik. Egy gépies, minden érzelmet nélkülöző szöveget kapsz.
A Te hangod megtalálásához a 3 pillérnek egyszerre kell érvényesülni
Ha a háromból bármelyiket kihagyod, nem lesz jó a végeredmény. Miért?
- TE + CÉLKÖZÖNSÉGED – MARKETING = Ha a marketingre nem figyelsz, akkor lesz egy átlagos szöveged, ami nem fogja támogatni az üzleti céljaidat
- CÉLKÖZÖNSÉGED + MARKETING – TE = A marketing + célközönség fókusz kevés lesz nélküled, mert nem fogsz kitűnni a tömegből, nincs benne egyediség
- TE + MARKETING – CÉLKÖZÖNSÉGED = A célközönségedet kihagyva csak magaddal beszélgetsz, holott nekik akarsz eladni, így nem fognak találkozni az igények
A művészet ott kezdődik, ahol mindezt elkezded összehangolni:
Saját fejlesztésű folyamatom, ami mindhárom pillért ötvözi
Hogyan építjük be a személyiségedet?
A vezetett kérdéseimre adott válaszaid alapján, azokat felhasználva fogok dolgozni, megismerlek és áttanulmányozom az online kommunikációdat is.
Irányított kérdéseken keresztül, szinte észrevétlenül írod meg azt a szöveget, amiből én már bőven össze tudok ollózni egy valóban téged képviselő, a személyiségedet és a te hangodat hitelesen visszaadó weboldalt.
- Te ismered a legjobban a saját vállalkozásodat, éppen ezért a folyamat elengedhetetlen része vagy.
- Az így készültt szöveg visszaadja a te stílusodat, azt a személyiséget, aminek a megjelenítésére én olyan nagyon törekszem egy weboldal elkészítésekor.
- Óriási sikerélmény számodra, hogy a te saját gondolataidat látod viszont az oldalakon.
- Leveszem a terhet a válladról azáltal, hogy neked nem azon kell gondolkodni, valójában miről írj, hanem csak a válaszokat kell megfogalmaznod. Hidd el, sokkal stresszesebb egy full üres oldal, és ha annyit kérnék “küldd el az összes webszövegedet”.
Kapsz tőlem 2 Google Drive munkafüzetet, amiket a projekt kezdésig kell kitöltened:
1. Márka személyiség feltérképező munkafüzet
A kérdésekkel segítek átgondolni, ki vagy te, mi az igazi motivációd, milyen értékrend szerint cselekszel, kik az álom ügyfeleid és hogyan szeretnél bevésődni a célközönséged fejébe.
Olyan kérdéseket teszek itt fel, amik mélyre visznek, igazi vállalkozási önismereti folyamat.
A kérdések átgondolásával sokkal többet teszel a vállalkozásod sikeres működéséért, mint azt a legtöbben elmondhatják magukról. A versenytársaid többségét már ezzel is túlszárnyaltad. Mindennek a lelke és alapja a tervezés, ami itt kezdődik 🙂
2. Weboldal tartalom munkafüzet
Kapsz tőlem egy olyan munkafüzetet is, ami minden egyes aloldalra vonatkozóan tartalmaz egy-egy kérdéssort. Neked pedig elegendő ezekre a kérdésekre válaszolnod. Semmi feszkó, inkább játékos feladat.
A kérdésekhez magyarázatot és példát is írtam, hogy ezzel is megkönnyítsem a dolgodat.
- főoldal
- rólam oldal
- szolgáltatás oldal(ak)
- kapcsolat
- portfólió / esettanulmányok
- visszajelzések
- webshop esetén kategóriák, termékek
- oktatási / előfizetéses rendszer
- blog
- feliratkozó oldal
- csaliajánlat landing
- automatikus email válaszok
- gyakran ismételt kérdések
- szerzői jogi dolgok
- GDPR
- képekkel, videókkal kapcsolatos tudnivalók
A projekthez illeszkedően mindegyik munkafüzet maximálisan személyre szabott, tehát ha neked nincs blog oldal vagy webshop, nem fogsz kapni rengeteg irreleváns kérdést.
Kizárólag a szerződésben rögzített feladatokhoz szükséges szövegekkel kapcsolatosan fogsz kapni kérdéseket, és még azokat is rád szabottan.
Mit mondanak az ügyfeleim a munkafüzetekről?
Érdekes volt kitölteni. Amikor elkezdtem, alig tudtam letenni. Nagyon jók a kérdések. Megismerhettem közelebbről a saját vállalkozásomat. /Siposné Szabó Mónika/
Alapos, összeszedett munkafüzetek, amik segítettek rendbe tenni, hogy mit is akarok valójában. /Soós Zsuzsanna/
Segített átgondolni a saját üzletemet, az üzenetemet, amit korábban ilyen formában nem tettem meg. /Sipos Andrea/
Elég hasznos doksik voltak, olyan kérdésekkel, hogy sokszor nekem is gondolkodnom kellett rajtuk. Illetve nagyon jó volt önismeret meg a vállalkozásom ismerete céljából is + emlékeztetett engem is arra, hogy miért kezdtem el, jobban motivált engem is a munkában /Gál Nikolett/
Segített pozícionálni, összegyúrni a fejemben a vállalkozásommal kapcsolatos mindenféle gondolatot. /Sütő Zsanett/
Mindenképpen profi eszköz, amellyel rálátást kapsz a saját üzletedre is. Új nézőpontot kapsz és rendszerezed a fejedben lévő információk tömegét, amelytől egyébként érzelmileg nem tudsz kellően eltávolodni. /Szabó-Vedress Krisztina/
Ez sokkal, de sokkal több, mint egy márkaépítési munkafüzet /Dr. András-Makó Klaudia/
Hogyan lesz célközönség fókuszú?
Zoom interjúkat készítek azokkal az ügyfeleiddel, akiket szívesen klónoznál. Ezek kb. 30 perces beszélgetések, ahol igyekszem kideríteni a mozgatórugóikat, a döntési folyamatot és az összes érzelmi tényezőt, amit felhasználhatunk a szövegben, hogy jobban tudjunk kapcsolódni velük.
A tőlük kapott sok információt táblázatba rendezem, és innen inspirálódok: vágyaik, problémáik, nyelvhasználatuk, félelmeik.
Hogyan lesz marketing fókuszú?
A munkafüzetekben adott válaszaidat, a kommunikációd kutatásának eredményeit és az ügyfél interjúk tanulságait összehangolom, amikor elkészítem a szövegeket marketing szemlélettel, ügyfél fókusszal, ügyelve a felhasználói útvonalra, a böngészési stílusokra, a figyelem stratégikus vezetésére.
“Majd én megírom a szöveget”
A cikkből láthattad, hogy miért is nem javaslom, hogy te egyedül, saját kútfőből írd meg a szövegeidet.
Attól, hogy tudsz írni magadról, még nem lesz konverzióra optimalizált a szöveged.
Az általános iskolában megtanítottak fogalmazást írni, de ez nem az a módszer, ahogyan a mai világban a felhasználók böngésznek. Stilisztikailag, tartalmilag és dinamika szempontjából is teljesen más feltételeknek kell megfelelned, ha azt akarod, hogy ne hiába fizess weboldalért.
Bemutattam azt is, hogy hogyan és milyen módszerekkel fogsz TE is megjelnni a szövegekben, így ha ez az egyetlen félelmed, akkor megnyugtathatlak, alaptalan.
Mivel a személyiséged megjelenítése az egyik központi célja az általam készített weboldalaknak, ezért magától értetődő, hogy pont téged nem foglak kihagyni.
Van még esetleg olyan kérdés, ami benned maradt? Írd meg nekem és segítek még jobban átlátni a folyamatot.