Manapság a csapból is az folyik, hogy fontos a SEO.
Azt hallod, SEO nélkül nem lehetsz sikeres.
Igen, a keresőoptimalizálás nagyon sokat tud segíteni, fel tudja lendíteni a vállalkozásodat.
Viszont mint minden felkapott téma esetében, sok SEO tévhit vegyül a valóban fontos tudnivalókkal.
Nem csoda, ha sok a kérdés, kétely ezzel a témával kapcsolatban. Ezért szerettem volna egy valóban hiteles nézőpontot megszólaltatni. Tóth Péter SEO szakember segít megválaszolni a kérdéseket.
Gyakran tapasztalom, hogy az ügyfelek többségének a SEO-val kapcsolatban picit (és olykor gyökeresen) eltérő elképzelései, meggyőződései vannak, mint ami a keresőoptimalizálás valójában. Ez persze nem róható fel egy laikusnak, hiszen rengeteg félrevezető anyag kering a neten és sajnos sok az átverés is.
Ez azért probléma, mert a téves elképzelések fals elvárásokban mutatkozhatnak meg és így könnyen csalódás lehet a vége egy-egy SEO kampánynak, érdemes tehát tisztában lenni a keresőoptimalizálás sajátosságaival.
Ebben a bejegyzésben szeretnék eloszlatni néhány SEO tévhitet vagy félreértést, hogy tisztább képet kapj a keresőoptimalizálásról. Itt most nem konkrét technikai tévhitekről lesz szó, hanem inkább a szemléletbeli téves elképzelésekről.
1. tévhit – A keresőoptimalizálás a weboldalon elhelyezett bővítmény, programkód, vagy beállítás
Sokan azt gondolják, hogy a keresőoptimalizálás csupán csak abból áll, hogy a weboldalon elhelyezünk valamilyen kódot, vagy telepítünk egy bővítményt és ezzel el van intézve. Sajnos ez bár részben igaz, de önmagában kevés.
Valóban szükséges bizonyos meta adatok elhelyezése, meta tag-ek helyes beállítása valamint a weboldalt technikailag és formailag is alkalmassá kell tenni, hogy később a keresőben jól szerepelhessen, de ez nem minden, ez csak a technikai része munkának, és önmagában kevés.
2. tévhit – Elég ha “meg SEO-zzuk” a weboldalt és kész is vagyunk
Ilyen nincs, a SEO egy folyamat, nem pedig egy lépés. Hiába van technikailag rendben a weboldal (technikai SEO), ha nincs rajta megfelelő, optimalizált, minőségi és rendszeres tartalom.
A Google a weboldalon található tartalom alapján próbálja meg kitalálni, hogy miről szól a weboldal, mivel foglalkozik, mi a témája. Ha ezek a tartalmak nem megfelelőek, akkor nyilvánvalóan kevés esély van a jó helyezésekre.
A tartalmakat pedig nem egyszer oda rakjuk, hanem folyamatosan gyártjuk.
3. tévhit – Mindegy milyen tartalmat rakok a weboldalra, csak legyen blog
Egyre többen kizárólag azért vezetnek blogot a weboldalukon, mert azt gondolják, hogy akkor ez biztos jó lesz SEO szempontból, hiszen a konkurencia is ezt csinálja és ott vannak a lista elején.
Ez fél-igazság. Ha SEO a cél, akkor bizony nagyon tudatosan és célzottan kell tartalmat gyártani, és nem hasraütés szerűen blogolni valamiről, ami majd hátha érdekli az embereket.
SEO célú blog tartalmakat kifejezetten keresett kulcsszavakra, kulcs kifejezésekre kell készíteni. Nagyon röviden olyan kérdéseket kell megválaszolni, ami az adott témában érdekli az embereket, azaz a Google-ben van rá konkrét keresés.
Azt, hogy mire keresnek a keresőben, kulcsszókutatás vagy témakutatás során lehet feltérképezni. Ez a folyamat témától függően minimum órákig, de van hogy több napig is eltart, és nem árt hozzá speciális szoftver sem, hogy ne tartson még tovább.
4. tévhit – Csak a több ezer szavas cikkek jók SEO szempontból
Nem igaz. A SEO céllal gyártott tartalomnak – ami egy konkrét kereséssel kapcsolatos keresési szándékot kell kielégítenie – pont olyan hosszúnak és tartalmasnak kell lennie, ami 100%-ban kielégíti a látogató keresési szándékát.
Az egyszerű kérdés-válasz jellegű keresésekre tehát nem feltétlenül kell több ezer szavas tartalmat gyártani. Vannak persze olyan keresések is ami egy átfogó cikket feltételez, itt terjedelmesebb tartalomra lehet szükség, ami lefed minden információt, amire az adott témával kapcsolatban a felhasználó kíváncsi.
5. tévhit – Ha SEO kampányt indítok, azonnal ömlenek majd a Google-ből a látogatók
Sajnos nem. Eleve a SEO munka egy összetett, hosszadalmas folyamat. Ha a fentiek alapján már tisztul a kép, akkor talán már érted, hogy rendbe kell rakni a weboldalt technikailag. Majd kulcsszó kutatást kell végezni, a meglévő tartalmakat optimalizálni kell, végül új célzott tartalmakat kell készíteni, lehetőleg minél többet/jobbat, megfelelő sorrendben. Ez nem 5 perces feladat, hanem inkább hónapok munkája.
Az új tartalmak feltérképezésével (újra)értékeli a kereső, hogy milyen kulcsszavakra, hova helyezze a találati listában az adott oldalakat. Ebből következik, hogy amíg nem helyezel ki célzott tartalmakat, addig ne várj eredményt, hiszen a Google szemszögéből semmi nem történt.
Ráadásul, a tartalmak publikálásától is el kell telnie bizonyos időnek, mire a Google “észreveszi” és kiértékeli a tartalmat. Ez akár hetekbe is telhet.
Ha új domainről és új weboldalról van szó, akkor a Google jó ideig egyáltalán nem vesz tudomást az oldal létezéséről. Még akkor sem, ha minden rendben van az oldalon.
6. tévhit – Ha valamit elrontok, a Google majd jól megbüntet
Ettől annyira azért nem kell félni. Ha betartjuk a Google játékszabályait (Google irányelvek itt) akkor nem fog megbüntetni a Google.
Legalább egyszer mindenképpen olvasd el a hivatalos útmutatót, és látni fogod, valószínűleg neked nincs mitől tartanod.
Egy dolgot tartsunk szem előtt: ne akard átverni a Google-t, nem fog menni…
7. tévhit – A SEO-t olcsón is meg lehet úszni
Ez akkor igaz, ha saját magad csinálod. De az se lesz olcsó, mert az időddel fizetsz, amíg megtanulod és kitapasztalod. Ha SEO szakembert bízol meg vele, akkor nem lesz olcsó. A tapasztalatot meg kell fizetni. A tartalomgyártás és a linképítés is egyre többe kerül.
Tehát ha a vállalkozásodat komolyan veszed, akkor ugyanezt kell tenned a keresőoptimalizálással is. Ez egy komoly szakterület, és a valóban eredményeket felmutatni képes szakemberrel való együttműködés nem lesz olcsó.
Cserébe viszont sokszorosan megtérül, és hosszútávon hálás leszel, hogy nem kell vagyonokat költened hirdetésekre.
8. tévhit – Ha SEO szolgáltatást veszek, garantált az első hely
Ez sajnos nem igaz. A keresőoptimalizálásban számos olyan külső körülmény van, amire a SEO szakembernek a legjobb szándéka ellenére is nulla befolyása van. Például:
- A Google változtat a rangsorolási algoritmusokon, ezzel változhat a sorrend is (a Google évente több száz vagy akár ezer alkalommal is változtat az algoritmusokon)
- A konkurencia nagyobb erőforrást fordít SEO-ra, így beelőznek
- A cégtulajdonos változtat az üzletpolitikáján vagy a szolgáltatás minősége leromlik és negatív irányba viszi a cég online reputációját (pl.: sok negatív értékelés jön)
- A weboldal felhasználói élményben nem megfelelő, ez visszahat a helyezésekre is
- Nem jó a termék/szolgáltatás így nagy a visszafordulási arány, ez szintén visszahat a helyezésekre
- Nem megfelelő az online tartalom minősége, romlik az oldallal szemben a bizalom
SEO tévhitek összegzése
- A SEO nem pusztán a weboldalad egy bővítménye vagy beállítása, hanem komplex, kőkemény munka
- A keresőoptimalizálás nem egyszeri munka és nem sprint, hanem hosszútávfutás. Folyamatosan értékes tartalmat kell készítened
- Nem leszel előrébb a keresőben pusztán csak attól, ha blogod van. Stratégia nélkül csak a levegőbe lövöldözöl
- Nem jelenthető ki egyértelműen, hogy csak több ezer szavas cikkekkel lehet esélyed. A cikked úgy is átadhat minden szükséges információt, ha csak pár száz szavas. A vásárló igényeit kell szem előtt tartanod
- Ne várj azonnali eredményt, pláne minőségi és mennyiségi tartalom nélkül. A keresőnek időbe telik, míg feltérképezi az oldaladat
- A Google büntetésektől nem kell félned, ha az alapvető szabályokat betartod. Hidd el, valószínűleg betartod 😉
- A SEO egy külön szakterület, és hónapok folyamatos munkáját igényli. Ha szakember segítségét veszed igénybe, ezzel számolnod kell
- A SEO önmagában nem csodaszer, és számos tényezőre nincs hatással
Végszóként pedig sose felejtsd el, hogy a tartalmaidat elsősorban hús-vér embereknek, a vásárlóidnak készíted, és csak másodsorban a keresők számára.