Ha eldöntötted, hogy szeretnél egy weboldalt, akkor az egyik első felmerülő kérdés, hogy mi legyen a domain név.
Márkaépítési szempontból is fontos az elsőre jól megválasztott név. Egy ideig biztosan ezt fogod használni, erre építkezel, ezt fogják megjegyezni a vásárlóid.
Utal arra, hogy mivel foglalkozol, mit képviselsz, tehát rólad szól.
Ugyanannyira fontos viszont, hogy a vásárlódnak is vonzó legyen.
Egyszerre feleljen meg sokféle szempontnak, tűnjön ki a tömegből és legyen egyszerű.
Nagy a nyomás. Nem egyszerű feladat.
Elhiszem hogy A TÖKÉLETES nevet keresed.
Ebben a cikkben lépésről lépésre bemutatom neked, hogyan válassz domain nevet, milyen szempontokat kell figyelembe venni, és hogy zajlik ez az egész ötletelés.
Mi az a domain név?
A domain név, más néven tartománynév a weboldalad IP-címét jelöli. Annak érdekében, hogy ne kelljen csúnya számsort beírni a böngészőbe, a könnyebben megjegyezhető domain nevet használjuk.
Ha a weboldal a házad, a domain neved a cím, amin megtalálnak. Ez az, amit beírnak a böngészőbe (ha már erős a márkád).
Domain végződés
A domain végződés az, ami a pont után szerepel. Elég annyit tudnod róla, hogy egy besorolást jelent.
Magyarországi vállalkozás esetében a .hu végződés ajánlott, hiszen ebben megbíznak az emberek, ez a megszokott.
Elérhetőek már ettől fantáziadúsabb végződések is, mint például a .design, .life, .blackfriday, vagy .gift. Azon kívül, hogy ezeknek jóval magasabb a díja, felhasználói szempontból inkább hátrányos. Gondolj csak bele, szerinted a te ügyfeled mit fog reflexből begépelni? Biztosan nem a fittmami.life fog eszébe jutni, hanem a fittmami.hu.
Tervezés, avagy hogyan indulj neki
Kezdd az alapokkal
Akár csak domain neveken gondolkodsz, akár magát a márkanevet is most találod ki, ne azzal kezdj, hogy fejest ugrasz a folyamatba és őrülten elkezded ízlelgetni az egyes szavakat.
Hidd el, ha a neved mögött is megvan a miérted, akkor nemcsak hogy könnyebben lehet hozzá kapcsolódni, de lesz legalább egy témád, amiről mindenhol írhatsz.
A nevednek tükröznie kell a tevékenységedet és hogy mit képviselsz, mi az üzeneted. Így lesz igazán ütős. Gondolj át pár kérdést, és jegyzetelj sokat.
- Mit szeretnél kommunikálni magadról?
- Milyen szavak jellemzik az iparágadat? Nyugodtan jöhetnek a klisés megfogalmazások, itt még nem számít.
- Mi a te különlegességed, ami egyedivé tesz és kiemel a tömegből?
- Ki az ideális célközönséged? Készíts olyan részletes leírást, amilyet csak tudsz. Ha tudod, kinek kommunikálsz, és ismered a szóhasználatukat, akkor tudni fogod, hogyan és mivel tudod őket megszólítani.
- Milyen személyisége van a márkádnak? Komoly, vidám, energikus, őszinte, szakmai, barátságos?
Találd meg a vállalkozásod fő szavait
A fenti kérdésekre adott válaszok alapján készíts egy szavakból álló listát. Kétféle csoport szerint választhatod szét őket:
Szó szerinti: ezek tényszerű szavak, amik a vállalkozásoddal logikusan összefüggésbe hozhatók. Ez mondjuk egy kávéház esetében lehet kávézó, presszó, cappucino, kávé.
Szimbolikus: szimbolikus szavak az előzőek leíró változatai, igazából bármi lehet, mindaddig, amíg a célközönséged kapcsolódni tud hozzá. Mondjuk a baba holmikkal nehezen fér össze a mérnöki jelző, de lehetne helyette tudatos, gyengéd, mosolygós, pasztell, pihe-puha.
Honnan szerezhetsz inspirációt?
Én borzasztó vagyok, ha leírást kell adni valamiről, egyszerűen olyankor nem jutnak eszembe frappáns szavak. Egy pár tipp, mit használhatsz brainstormingra:
- Képek: böngéssz képeket google-ben, instagramon vagy pinteresten, és amihez tudsz kapcsolódni, ahhoz írd le a szavakat, amik eszedbe jutnak róla
- Zenék, filmek: a dalszövegek különösen jó ihletforrást jelenthetnek, hiszen nagyon jól szavakba öntenek mindenféle érzelmet. Hallgasd meg a kedvenc számaidat, hátha beugrik valami. Szerintem zseniális nevet választott egy receptes blognak Chris, a Don’t go bacon my heart alapítója. Nem tudom, te hogy vagy vele, én egyből elkezdek dúdolni 🙂
- Történelem, irodalom: ha olyan szakmád van, ami erre alkalmas lehet, kutass a történelemben vagy regényekben jó szavakért. Így született a Starbucks is, ami a Moby Dick által kapta a nevét.
- Földrajz: van esetleg olyan táj vagy város, ami inspiráló lehet, ahol már jártál vagy valamiért érdekes? Jeff Bezos is így találta ki az Amazon nevet.
- Idegen nyelvek: ha találsz olyan szót, ami egy másik nyelven jól hangzik, arra harapj rá, mert nagyon jó lehetőség. A PuraVida Bracelets nevében a pura vida annyit tesz, minden rendben, minden szuper. Majdnem mint a hakuna matata.
- Személyes és szakmai inspirációk: sződd bele a sztoridat a nevedbe, így egészen különleges márkát építhetsz.
- Szinonimaszótár: nem vicc, olyan szavakra bukkanhatsz, amikre nem is gondoltál volna.
Ötletelés, avagy hogyan válassz domain nevet
Személyes márkád van? Használd-e a saját nevedet?
Saját neved használata
Vannak esetek, amikor érdemes fontolóra venni a saját név használatát márka- és domain névként.
- a neved valamiért különleges, de egyúttal könnyen megjegyezhető, leírható és kiejthető
- egyszemélyes vállalkozásod van, és köszönöd, jól megvagy így
- egy jó ideig biztosan nem akarsz nagyon nagyra nőni
- már van egy meglévő közönséged, követőtáborod, akik a saját neveddel ismertek meg
- a szakterületeden ez a megszokott, vagy esetleg művész vagy. Tehát olyan területek, ahol fontos a készítő, alkotó neve
Ezekben az esetekben viszont felejtős a saját neveddel indulni:
- a neved nehezen kiejthető és egyáltalán nem könnyen memorizálható
- rövidtávú terveid között szerepel a növekedés, alkalmazottak foglalkoztatása, csapat építése
- másokkal együtt dolgozol
- termékeket árulsz
- elképzelhetőnek tartod, hogy a későbbiekben eladd a vállalkozást, vagy bevegyél partnert, esetleg átadd valakinek a feladataid nagy részét
Megegyezzen a domain név és a vállalkozásod neve?
A legtöbb esetben a domain név és a márkanév azonos, de dönthetsz másképp is.
Olvasd el a következő pontot, és mérlegeld, érdemes-e számodra abban gondolkodni, hogy domain névnek egy leíró, egyértelmű kifejezést válassz.
Kulcsszó a domain névben
Ma már előnyhöz nem jutsz általa, a Google keresőrobotjai ettől sokkal okosabbak. Sőt, könnyen előfordulhat, hogy bajba kerülsz miatta.
A Nova Idea Marketing ez egy nagyon érzékletes példában foglalta össze, amit szó szerint veszek át, mert annyira jól érthető:
Almaárusként az alma.hu egy jó domain név lehetne számodra. Viszont a kulcsszóhalmozás tilos, ami azt jelenti, hogy az URL-ben nem szerepelhet többször. Így szinte lehetetlen lesz olyan tartalmat létrehoznod, amiért nem jár a fekete pont. Gondolj csak az alma.hu/almafajtak vagy alma.hu/tippek-alma-vasarlashoz.
Magyar vagy angol
A célpiacod legyen legfontosabb tényező. Ha külföldi piacon is tervezel jelen lenni, akkor ne magyar nevet válassz. Ám ha például a közönséged 50-es átlagos magyar nők, akkor hacsak nem valami egyszerű és fülbemászó nevet találsz, ne erőltesd az angolt.
A Heel Good egy nagyon frappáns magyar márkanév: autóvezetéshez árulnak cipősarokvédőt. Az ő nevük az angol Feel Good kifejezés egy ötletes variációja, a termékre szabva.
Névválasztási formátumok
Számtalan módszer létezik, légy kreatív. Pár példa a teljesség igénye nélkül:
- saját neved, például bekekitti.hu (Lásd korábban leírva)
- a tevékenységedre utaló név, például Pilla Manufaktúra
- lehet légbőlkapott kifejezés, ami semmilyen módon nem utal arra, mivel foglalkozol például Apple
- általad kerált szó, ilyen a Maran kávé is
- érzést, hangulatot, élményt leíró kifejezés, például a Sovány Vigasz, ahol mindenmentes sütiket vehetsz
- egy már meglévő márkanév által vett ihlet, mixelve a saját szavaiddal. Így tett a Karma Vida is (motivációs karkötők), a Pura Vida márkát alapul véve
- egy kabala, felismerhető karakter összekapcsolása a márkáddal. Ilyenre mindenki tud példát: Twitter, Tripadvisor, Mailchimp, Adespresso
- egy létező szó átalakítása, lerövidítése, például Cisco a San Fransicsoból
- egy létező földrajzi/történelmi/mitológiai stb. kifejezés egy az egyben például a Nokia (létező finn város), Pandora (a görög mitológia szerint az első nő, akit istenek teremtettek)
- egy keresztnév pl. Oszkár
- kis vegyítés külföldi szóval. Ilyen a Picasa ahol a pi a pictures, képek szóból, a casa a spanyol otthon szóból származik = képek otthona
- több szó összegyúrása például Vodafone = voice+data+telefone
Általános tanácsok
Minél rövidebb, annál jobb
Törekedj arra, hogy maximum 2-3 szóból álljon a weboldalad címe. Egyrészt könnyebben megragad a fejekben, másrészt a szakmai email címed a domain névből fog generálódni, így a “küldj egy emailt az info@hudenagyonhosszunevemvan.hu címre” nehezen elképzelhető egy beszélgetésben.
A legtöbb rövid, egyszavas nevet már lefoglalták, így kreatívnak kell lenned. Az egyedi névvel viszont van lehetőség arra, hogy a többiektől megkülönböztesd magad, és márkát építs.
Legyen egyszerű, hanyagold a szakzsargont
Nem az a cél, hogy rajtad kívül senki ne jegyezze meg, hiába süt róla a szakértelem. Hanyagold a szakzsargont, ha nálad ez a veszély fennáll.
A ZaxTax egy könyvelő vállalkozásnak a neve, amely kreatívan ötvözi Zax Kitti vezetéknevét a szakmára utaló kifejezéssel, ami egy olyan szó, ami mindenki számára egyértelmű.
Fontos a pozitív jelentés
Semmiképp ne sugározzon negatív érzést. Szerintem te is érzed a különbséget a meddőségi centrum és a termékenységi centrum között.
A jól csengő név könnyebben megjegyezhető
Az alliterációk, rímek jól működnek, általuk könnyebben megjegyezhető a név. Nagyon jó példák erre a Hajtás Pajtás és a LindaLime (babaholmikat áruló webáruház). Mindkettőnek dallamos, kellemes a hangzása.
Optimális, ha sejteti, mivel foglalkozol
Minél tisztább az embereknek elsőre, hogy mit kaphatnak tőled, annál kevesebbet kell magyarázkodnod és annál valószínűbb, hogy felkeresik az oldaladat.
A Pamutlabor hazánk egyik vezető egyedi pólógyártó vállalkozása, a nevük pedig hűen tükrözi a tevékenységüket és a kreatív folyamataikat egyaránt.
Mindig a vásárlód legyen a legfontosabb
Mindig tarts szem előtt, hogy a vásárlóidnak, ügyfeleidnek egyértelmű-e a neved, imponál-e, tartalmaz-e valami “hívószót”. Ne használj olyan kifejezéseket, ami nekik idegenül hat. Végső soron nekik készíted az oldaladat, így az ő véleményük a legfontosabb.
Alapos utánajárás után válassz domain nevet
Ne járj úgy, mint a Reebok, aki piacra dobta az Incubus nevű cipőt, és csak utána döbbent rá, hogy a szó eredeti jelentése egy hímnemű démon, aki a legendák és mítoszok szerint alvó nőkkel hál, hogy szexuális aktust létesítsen velük. Upsz!
Kerüld a kötőjeleket és a számos (1-2-3) elnevezést
Nem fognak emlékezni az emberek, hogy “óh igen, ez kötőjellel volt írva”. Ez akkor szokott előfordulni, amikor kitalálsz valami szuper nevet, rákeresel és elszomorodsz, hogy az már foglalt. Ilyenkor jönnek azok a kreatívnak gondolt megoldások, hogy alakítsuk át egy kicsit.
Ha márkát akarsz építeni, másolással nem fog menni.
Ékezetet felejtsd el
Remélem mondanom sem kell, de inkább biztosra megyek. Véletlenül se jusson eszedbe ékezetes domain nevet választani. Technikailag megteheted sajnos, de talán nem nagy meglepetés, a vásárlóid számára nem ez a megszokott. Nem viccelek, láttam már szinesgyöngy.hu-t, ami így ráadásul még helytelen is.
Ha mégis ragaszkodsz hozzá valamiért, akkor gondoskodj arról, hogy az ékezetek nélküli verziót is foglald le.
Helyesírásra is ügyelj
Természetesen mielőtt lefoglalod a nevet, ellenőrizd, helyesen írtad-e le.
Van viszont egy ettől fontosabb szempont is. Kerülendők az olyan szavak, amiket az emberek rendszeresen rosszul írnak le. Ha nálad is felmerül ez a veszély, gondolkozz inkább más megoldáson. Ne a nyelvtani képességek miatt veszíts el vásárlókat.
A Y Konszept egy bevállalós magyar márka, ami a fiatalokat ösztönzi önkifejezésre. Kezdetben nekik is biztosan voltak problémáik azzal, hogy rosszul írták le a nevet.
Leírva ne legyen hülyeség
Lehet, hogy kitaláltál valami nagyon frappáns márkanevet, de mielőbb elkezdenél hozzá logókon gondolkodni, írd le. Nehogy valami hülyeségnek nézzen ki leírva, ékezetek és szóközök nélkül, neadjisten valami még rosszabb történjen.
A tollakat áruló Pen Island valószínűleg nem sokat gondolkozott a márkanéven, így születhetett meg a penisland.net weboldal.
Törekedj a magyaros hangzásra
Ha mégis külföldi nevet választasz, ne akard ráerőszakolni a közönségedre mondjuk a pawsandpals.hu (magyarul mancsok és pajtások) nevet, hanem gondold át az ő szemszögükből. Ha kutyasétáltatás közben megdicsérik a kutyusod nyakörvét, és megkérdezik, honnan van, vajon milyen jól fogják érteni egy elhaladó autó zaja mellett?
Angolul nem értők számára is legyen gond nélkül kiejthető.
Ne a trendekhez igazodj
A versenytársakat le kell csekkolni, ez nem is vitás. De a nagy nézelődés közben vigyázz, nehogy beleess abba a csapdába, hogy túlságosan hasonló nevet választasz. Ha sokszor látunk valamit, hajlamosak vagyunk ízlelgetni, magunkénak érezni, aztán megtetszik.
Persze, fejezze ki a tevékenységedet, ugyanakkor ne feledkezz el arról sem, hogy a cél kitűnni a tömegből, nem pedig beolvadni. A nevet hosszútávra tervezzük.
Légy egyedi
Ha van már a piacon meglévő honlap, hasonló vállalkozás profillal, akkor semmiképp se válaszd azt a nevet, ami a már meglévővel könnyen összetéveszthető. Márkát nem lehet úgy építeni, hogy folyton azt kell magyaráznod, hogy te nem az a másik vagy.
Végső lépések, avagy az ellenőrzés és döntés folyamata
Válassz a sokból
Ugye, hogy nem is kis munka egy ilyen egyszerűnek tűnő dolgot rendesen átgondolni? Mostanra már remélem, összegyűlt pár (jó sok) név ötleted. Menj végig a választási szempontok listáján, és húzd ki azokat, amelyek valamelyik pontnak nagyon nem felelnek meg.
Készíts egy listát a lehetséges nyertesekből, és írd melléjük, mi az, ami miatt jó választás lehet. Mi benne a különleges. Akár pontozhatod is őket többféle szempont szerint.
Mondd ki hangosan, ízlelgesd, kérj külső szemlélőktől véleményt. Ha van már meglévő közösséged, szavazást is indíthatsz. A Facebook csoportokban is nagyon jó hasonló beszélgetéseket szoktam olvasni.
Ellenőrizd, hogy szabad-e
Annak ellenőrzésére, hogy a neked szimpatikus domain név foglalható-e, sok weboldal biztosít lehetőséget. A sybell oldalán is van ellenőrzési lehetőség:
Vigyázz, hogy megbízható oldalon keresgélj. Sajnos rengeteg oldal visszaél az általad begépelt adatokkal, és ezt felhasználják ellened olyan formában, hogy a beírt nevet a következő alkalommal már csak magasabb áron teszik neked elérhetővé.
Még eggyel durvább hazai példa, hogy lefoglalják helyetted, majd kapsz egy jó magas ajánlatot, hogy visszavásárolhatod.
Ellenőrizd, nincs-e levédve
A .hu végződésnél általában be sem tudod jegyezni, ha védjegy van rajta (településnév, alapítvány stb.), de azért nem árt az óvatosság. Sok kellemetlenségtől és jogi procedúráktól meg tudod magad kímélni, ha előzőleg tájékozódsz. Keress rá a névre, és ha az első két oldalon nem látsz semmi gyanúsat, és a domain bejegyzése során sem sikít semmi, akkor nem lesz gond.
Ellenőrizd, a közösségi média platformokon szabad-e a név
Azt ajánlom, hogy ha még nincs meglévő márkaneved, igyekezz olyan nevet találni, amit facebookon és instagramon még nem stoppoltak le előtted.
Márkát úgy tudsz könnyebben építeni, ha egyszerűen megtalálnak. Ha a te márkád neve a ladycoffee lenne, de ez már instán foglalt, akkor te ennek csak valamilyen módosított verzióját tudod csak lefoglalni. Például ladycoffee_hu vagy hasonlók, ami valljuk be, nem a legideálisabb megoldás.
A disco teszt
A disco teszt lényege, hogy ha a domain nevedet egy hangos discoban odakiáltod az ismerősödnek, akkor megérti-e. A nevek, amik átmennek a teszten könnyen érthetőek, könnyen kiejthetők, könnyen betűzhetők, könnyen megjegyezhetők, rövidek.
Ne válj a szavak rabjává
Alkalmazd a 3 napos szabályt. Amelyik ötletet tökéletesnek érzed, azt vizsgáld meg 3 nap múlva is. Addigra a lelkesedésed elmúlik, kevésbé fogsz ragaszkodni a füledben csengő nevekhez és így józan döntést tudsz majd hozni.
Ne korlátozzon
Igyekezz olyan neveken agyalni, amik nem fognak lekorlátozni a fejlődésben és a terjeszkedésben. Ne válassz olyan nevet, ami beskatulyáz.
Lehet, hogy most még csak egyfajta szolgáltatást kínálsz, de ez a jövőben még változhat. És ha így lesz, sokkal nehezebb egy már meglévő márkát és nevet újragombolni. (Technikailag átirányítással megoldható, amit nem túl szerencsés, de nagy hátrány nem fog okozni)
A Fjällräven Kånken is jól tette, hogy nem szőtte bele nevébe a hátizsák szót, így most már egészen széles termékpalettát tud kínálni.
Ha abszolút tanácstalan vagy
Vannak domain név generátorok az interneten, viszont tudnod kell, hogy ezek többnyire angol nyelvű ötletelésre használhatók. Ha tudsz angolul, akkor jó megoldás lehet, hátha kidob valami olyat, ami magyarul megtetszik.
Azt tanácsolom viszont, hogy tényleg csak ötletelésre használd ezeket, hiszen a tudatosan, okkal választott nevek mindig vonzóbbak és jobban tükrözik, mivel foglalkozol.
A domain név költsége
Tárhelyszolgáltatók esetében általában a csomaghoz díjmentesen jár egy domain név, amit 2 évre bejegyeznek neked. A megújítás díja a sybellnél .hu végződés esetében jelenleg bruttó 3.289 ft. Ugyanennyiért tudsz új domain nevet venni egy már meglévő mellé.
Érdemes-e domain nevet venni?
Az én véleményem az, hogy nem. Tudsz te ennél kreatívabb lenni. Sajnos már Magyarországon is jelen van a domain maffia, és óriási pénzeket elkérnek egy-egy névért cserébe. Ugyanígy vigyázz azzal is, ahol ingyenes lehetőséget kínálnak. Tudjuk, hogy semmi nincs ingyen.
Végezetül
A domain név fontos, de ha nem jön a tökéletes ötlet, az ne vegye vissza a lendületedet. A név nem minden. Vannak nagyon gagyi vállalkozásod szuper jó névvel, és világsztár márkák béna névvel. Emlékezz csak vissza a Fjällräven Kånkenre.
NEM a név fogja elvinni a hátán a vállalkozást.
Sok sikert az ötleteléshez! Bízom benne, hogy tudtam adni pár hasznos tanácsot, hogyan válassz domain nevet, és már tisztában vagy, milyen szempontokat kell mérlegelni.
Nincs más hátra, kezdj neki:
- Gondold át a márkád alapjait
- Ötletelj, inspirálódj sokat. Minden gondolatot írj le
- Vedd figyelembe az általános tanácsokat
- Ellenőrizz le mindent
- Foglald le
Írd meg kommentben, mi lett a választottad, és miért. Én nem vagyok túl kreatív ezen a téren, így nagyon tudok lelkesedni a zseniális ötletekért.