A weboldalad a fő online értékesítési felületed. Akkor is, ha most azt gondolod, a te ügyfeleid Instáról vagy Facebookról jönnek.
Az adatok megerősítik, hogy a weboldalad és a segítségével rólad kialakított kép nagyon is fontos:
- A drágább beruházások és vásárlások előtt az emberek 81%-a lecsekkol az interneten
- Az emberek 75%-a a weboldalad alapján ítéli meg a vállalkozásod hitelességét
- A Hubspot kutatása szerint az emberek 67%-a felkeresi a weboldalt, ha többet akar tudni a vállalkozásról vagy a kínált szolgáltatásokról
Ezek a számok azt mutatják, hogy ügyfelektől eshetsz el, ha a weboldalad nincs rendben. Az érdeklődő egyszerűen át fog menni a konkurenciádhoz és elvesztetted.
Van viszont egy nem elhanyagolható tényező is:
Még a legalaposabb piackutatás sem tud a jövőbe látni és nem tudja megjósolni, hogy a te weboldaladon, a te látogatóid, a te marketinged hatására hogyan fognak viselkedni. A legjobb szakértők a legjobb tudásuk szerint bevethetik az általában működő dolgokat, de nem szabad elfelejteni, hogy minden vállalkozás egyedi.
Nincs olyan, hogy elsőre tökéletes weboldal. Biztosra menni csak a tesztek és a tapasztalás által lehet.
Ha az az elvárásod, hogy a honlapodat el is felejted az elkészülte után, akkor tulajdonképpen nem reagálod le a piacod, a célközönséged igényeit, így pedig idővel kieshetsz a játékból.
Jó példa erre, hogy a Blockbuster videókölcsönző, akik bár látták, hogy a formátum lecsengőben van, mégsem léptek, “jó’ van az úgy” – gondolták, és csődbe mentek 2010-ben. (Pedig akkor még a Netflix csak egy kis startupocska volt.)
Mit nyerhetsz, ha naprakész vagy?
- Javíthatod az organikusan érkező forgalmadat
- Csökkentheted a lemorzsolódást, tovább maradnak az oldaladon a látogatók
- A megfelelő emberek jutnak el hozzád
- Megtérülőbb lesz minden marketing erőfeszítésed
- Javíthatod a weboldalad teljesítményét, nő a konverzió, nő a bevételed
Hogyan tartsd folyamatosan naprakészen a weboldaladat?
Más szavakkal: Mégis miből tudhatod, hogy kell-e változtatni, és ha igen, akkor mit?
Ebben nagy segítség, ha van legalább egy webesed, aki tud segíteni, mit kell nézni, hol kell nézni, vagy egy marketinges, akinek az a feladata, hogy rendszeresen monitorozza a fontos adatokat. De ne aggódj, egyedül is menni fog.
Iparági és általános weboldalas trendek
Például
- már mindenki hozzá van szokva ahhoz, hogy egy online kurzushoz azonnal hozzáfér a bankkártyás fizetés után, de ha nálad még mindig csak átutalás van, amit pár naponta nézel, akkor vásárlókat veszíthetsz, hiszen nem fognak rád várni
- 2021 júniusában a Google bejelentette, hogy a felhasználói élmény, és az ezzel szoros összefüggésben lévő betöltődési sebesség bekerültek a Google rangsorolási feltételei közé. Vagyis: nagyobb eséllyel kerülnek előre a keresőben a gyorsabban betöltő oldalak. Ha te erre nem reagáltál, és még mindig 10 másodperc alatt töltődik be a monstrum honlapod, akkor sérülni fog az eredményessége
- 2022. május 28-án három jogszabályváltozás is életbe lépett, ami a webáruházakat érinti. Többek között az akciózás és a hiteles vásárlói vélemények gyűjtése két olyan terület, amit ezentúl szigorúbb keretek között kell végezned.
Látogatói statisztikák
A Google Analytics és a Hotjar a két legnépszerűbb szolgáltatás, aminek a segítségével monitorozni tudod a látogatóid viselkedését és adatait.
Ebből olyan hasznos információkat is megtudhatsz, mint például:
- milyen útvonalat járnak be?
- melyik oldalon meddig görgetnek le?
- hová kattintanak? Van-e olyan elem, ami úgy tűnik, hogy kattintható, de mégsem link, ezzel összezavarva a látogatót?
- minden működik-e rendesen? Például ha sokan eljutnak a pénztár oldalra, ellenben onnan senki nem megy tovább, akkor érdemes tesztelni a folyamatot, hátha valami gebasz van.
Ne feledd, hogy szükség van egy minimális statisztikai minta méretre ahhoz, hogy abból érdemi tanulságokat lehessen levonni. Tehát az, ha 2 ember szerint valamit változtatni kellene az oldaladon, az még nem jelenti azt, hogy az a kérés valóban releváns is. Ugyanígy nem lehet következtetést levonni, ha csak havi 80-100 látogatód van.
Mihez kezdhetsz ezekkel az információkkal?
Optimalizálhatod az oldaladat és a látogatói élményt (UX), ha megértetted, hogyan viselkednek és mit preferálnak az emberek.
Saját tapasztalatok
Rengeteg hasznos információt kapsz te is nap, mint nap. Különösen, ha ügyfélszolgálatot is üzemeltetsz valamilyen formában.
Milyen források segíthetnek ebben?
- ügyfél és vásárló levelezések, DM-ek
- piackutatások, kérdőívek, kapcsolati űrlapok
- marketing tevékenységed statisztikái
- üzleti kimutatások
- visszajelzések, vélemények
- 1:1 munka során szerzett infók és benyomások
Ezek alapján pontosíthatod, illetve javíthatod
- az üzenetedet
- a vásárlói élményt
- a gyakran felmerülő kérdéseket
- a vásárlástól visszatartó félelmeket és kifogásokat
- a bizalomépítéshez szükséges visszajelzéseket
- termék és szolgáltatás igényeket
- az árazásodat
és még rengeteg más dolgot.
Optimalizáld az üzenetedet
Előzőleg talán kicsit elrettentettelek a sok száraz adattal és statisztikával, de most igyekszem ellensúlyozni. Annál is inkább, mert szerintem ez fogja hozni a legnagyobb javulást és ez lehet a leglátványosabb a vállalkozásod számára.
Az üzeneted, az értékajánlatod ugyanúgy folyamatosan változik, csiszolódik és egyre lézerpontosabb, ahogyan a célközönséged (a célzásod) is.
Ez egyértelműen win-win, hiszen azokat fogod elérni és olyan szolgáltatással, akiknek arra a legnagyobb szükségük van. Belőlük lesznek az álom ügyfelek, nekik pedig te leszel a kedvenc szolgáltatójuk.
A nagy ígéreted és a szolgáltatásaid, termékeid előnyei mind-mind olyan dolgok, amik elviszik a hátukon a weboldalad teljesítményét.
Ha ez rendben van, túl nagy gond nem lehet. (Gondolj csak bele a hányadék amerikai landing oldalakra, amik még így is jól muzsikálnak.) Ha viszont az üzenet nincs rendbetéve, akkor lehet bármilyen modern és gyönyörű a weboldalad, nem fogja hozni a számokat.
Itt olvashatsz arról, hogy egy ügyfelemnél az üzenet finomhangolásával hogyan értünk el 190%-os konverzió növekedést a piaci átlaghoz képest:
Rendszeresség: legalább 4-6 havonta.
Optimalizáld az ajánlataidat
Ha okosan csinálod, akkor az ajánlataidat eleve úgy alakítottad ki, hogy az lefedjen egy valós piaci igényt. Ha még okosabb vagy, akkor az ajánlatokat folyamatosan fejleszted a visszajelzések és tapasztalatok alapján.
De lehet ez egyszerűbb igény is:
- változtak az áraid?
- változott az ajánlat tartalma? Többet vagy mást kap a vásárló / ügyfél?
- változott a teljesítésben bármi? Határidő, folyamat, vásárlói élmény
- létrejöttek esetleg új ajánlataid, termékeid, szolgáltatásaid?
- ezek az új ajánlatok hogyan illeszkednek a többihez?
Ha személyes szolgáltatásod van (esetleg kevés ügyfelet vállalsz / nagy a túljelentkezés), érdemes lehet kiírni és rendszeresen aktualizálni, hogy várhatóan mikor tudsz új ügyfelet fogadni. Vezess be várólistát, és értesítsd őket először, ha szabadulnak fel időpontjaid.
Rendszeresség: legalább 4-6 havonta, vagy szükség szerint.
Optimalizáld a referenciáidat
Referenciákat írtam a címben az egyszerűség kedvéért, de valójában ez lehet:
- portfólió
- sikersztorik
- esettanulmányok
- visszajelzések
- előtte-utána fotók
- PR szempontból érdekes együttműködések / ügyfelek logói
- stb.
Nagyon fontosnak tartom megemlíteni:
NEM az a cél, hogy folyamatosan bővítsd a referenciákat. Helyette legyen egy folyamatosan kurált listád, ahol a legjobb, legreprezentatívabb munkáidat válogatod ki.
Mivel a referencia előszűr, ezért a célunk ezzel is az, hogy egyre inkább az álom ügyfeleket vonzd be.
Ezért is fontos az előbb említett szabály: ha csak ömlesztve beraksz mindent, akkor abban nehezebb felfedezni a mintát, a látogató nehezebben ismer magára. Ellenben ha stratégikus vagy a referenciamunkáiddal kapcsolatban, akkor megszólítva érzi magát, és a célirányos munkáid azt mutatják, az a terület a specialitásod = k.va jó vagy benne.
Különösen, ha inkább sok kisebb munkád van egy évben, ehhez érdemes segítséget kérned például egy virtuális asszisztens személyében, aki rendszeresen dokumentálja a folyamatot és a munkáidat. Az nem elég, ha csak a te telefonodon vannak meg a munkádról készült fotók.
Minden esetben hasznos lehet, ha ki vannak építve az automatizált rendszereid a vélemények bekérésére.
Tudom, hogy te is elfoglalt vagy. Semmi sem gyilkol le jobban egy klassz referenciát, mint a későn bekért visszajelzés. További hasznos tippeket visszajelzésekhez egy korábbi cikkemben találsz:
Rendszeresség: 6 havonta
Optimalizáld a weboldalad megjelenését
Nem arra gondolok, hogy folyton terveztesd újra és nem is arra, hogy ilyenkor teljesen új színpalettára van szükséged.
Ha szakemberrel készíttetted a weboldaladat, akkor már eleve konverzióra optimalizált és önazonos arculatot kaptál, de ettől még naprakésznek kell lennie (ahogy a cikk elején megbeszéltük).
A fent felsorolt tesztek alapján csekkold le, hogy a látogatók viselkedése alapján van-e esetleg változtatásra szoruló rész?
- elegendő CTA van az egyes oldalaidon?
- mindenkinek egyértelmű, hová kell kattintania?
Milyen újdonságok történtek?
- készült rólad friss, profi fotósorozat?
- készült esetleg egy modernebb vagy teljesen új logód?
- a termékeid új csomagolást, új termékfotókat kaptak?
- esetleg a grafikusoddal azóta új design elemeket dolgoztatok ki, ami a honlap arculatába is illene? Esetleg ezen a vonalon új ikonokat is lehetne tőle kérni?
- változott az online kurzusod felépítése, amihez jól jönnének friss mockup képek?
- új videó(k) készültek el, amikkel fel lehetne turbózni a sales oldalad konverzióját?
Rendszeresség: évente