kitti 2022 068 min

Beke Kitti vagyok

Szolgáltatás alapú, inspiráló női
vállalkozóknak segítek kimaxolni a szakértői státuszukat a weboldaluk segítségével, és versenyelőnyt kovácsolni a személyiségükből.⁣⁣⁣ Katt ide, ha szeretnél jobban megismerni.

A leghasznosabb olvasnivalók:

subscribe min

Ingyenes videó

Hogyan tűnj szakértőnek a weboldaladon 3 lépésben?

Előfizetéses rendszer haladó stratégiai és technikai kihívásai

Nem titok, hogy már több ügyfelemnek is segítettem előfizetéses rendszer kialakításában.

Az sem titok (csak maximum még nem beszéltem róla sokat), hogy jó pár álmatlan éjszakát is okoztak nekem. Nem kevés tanulópénz árán tanultam meg, hogy mennyi mindenen elbukhat a dolog.

Szeretnék veled megosztani a saját tapasztalaimból párat, hogy segítsek elkerülni a kellemetlenségeket. Ha pedig még csak tervezed, hogy ezt bevezeted, akkor tudd, hogy mire kell felkészülni.

SMTP korlát a kimenő leveleknél

Leegyszerűsítve a WordPressből kimenő biztonságos email szolgáltatást hívjuk SMTP-nek (Simple Mail Transfer Protocol). Az előfizetéses rendszer működtetése során fogsz küldeni emaileket az előfizetőidnek.

Leveleket kiküldhetsz közvetlenül a WordPressből, vagy például egy email marketing szoftverből. (Az email marketing szoftverről egy külön pontban beszélek, így most maradjunk a weboldalas leveleknél.)

Lehet, hogy te most azt mondod, hogy “áááh, nem fogok én annyi mindenről emailes értesítést küldeni!”, de abban a pillanatban, ha olyan rendszert szeretnél, ahol 

  • bizonyos hírekről szeretnéd értesíteni az előfizetőidet, 
  • méghozzá a WordPressen belül, 
  • ugyanis szíved szerint kikerülnéd közösség lehetőségét biztosító külsős platformokat, mint Facebook csoport és társai,
  • és több száz előfizetőd van,

akkor lehet, hogy találkozni fogsz ezzel a jelenséggel.

Hogy vettük észre, hogy ez a gond? 

Na itt kezd érdekes lenni a történet, ugyanis amiket tapasztaltunk, egyikből se gondoltunk volna elsőre, hogy az SMTP a ludas:

  • a legegyszerűbb műveletek elvégzése is (mint pl. új felhasználó hozzáadása), 504-es hibára futott
  • a tömeges rendelés szerkesztés megakasztotta a rendszert
  • random vásárlások nem fejeződtek be, csak homokórázott a fizetéskor, aztán visszadobott a pénztár odalra a rendelés összesítő helyett, mintha kezdhetnéd elölről
  • bazi lassú volt M.I.N.D.E.N

Ha az email tárhelyed egy sima osztott tárhelyen van (ami egyébként az emailezésre bőven elegendő), akkor az egyidőben a weboldalról kiküldött levelek száma le van korlátozva (vagy minimum egy napi limit van beállítva). Ha ezt meghaladod, letiltja az IP címedet, így fordulhat elő, hogy minden ráutaló ok nélkül az összes próbálkozásod 504-es hibára fut. 

Ez egy olyan adat, ami még az apróbetűsben sincs benne!

Miután a szuper tehetséges fejlesztőm erre rájött, átraktuk az ügyfelet egy saját SMTP rendszerre, ahol már nincs ilyen limit.

És ha már levelezés:

Az email marketing szoftvered alkalmas a kétirányú szinkronizálásra?

Alapból az email marketing, avagy hírlevelező rendszerek egyirányúak. Legalábbis az olcsóbb opciók.

Ez azt jelenti, hogy a weboldal vagy webshop elküldi az adatot és kész. Például valaki feliratkozott a hírleveledre, és bekerült a hírleveles csoportba. Vagy valaki megvásárolta az egyik termékedet, őt szintén fel tudod címkézni, hogy például utánkövető leveleket küldj neki.

De mi a helyzet az előfizetéses rendszerrel?

Ott ugyanis az van, hogy egy előfizetést bármikor lemondhatnak. És ha törlésre kerül egy előfizetés, akkor nem igazán szeretnénk, hogy az illető továbbra is értesüljön a belsős hírekről és tartalmakról (még akkor se, ha úgyse fér már hozzá a tartalmakhoz). Ezt jelenti a kétirányú szinkronizálás, hogy folyamatosan kommunikál a webshop (előfizetéses rendszer része) és az email marketing rendszer. Ha valahol változás áll be, akkor a másik rendszer alkalmazkodik.

Nos, mindenkit el kell keserítsek, aki például Mailerlite-ot használ. Nem mintha bármi baj lenne vele! Én is azt használom. Viszont előfizetéses rendszerekhez ÖNMAGÁBAN nem alkalmas. Túl fapados. 

Milyen opcióid vannak?

  1. Használsz egy összekötő szoftvert, ami biztosítja, hogy a két rendszered kommunikáljon egymással. Ilyen pl a WP Fusion, amit aranyáron mérnek, cserébe bármit összeköt bármivel. (Csekkold le, hogy az általad használt CRM mennyire kompatibilis vele.)
  2. Váltasz egy nem fapados email marketing rendszerre. Ilyen az Active Campaign. Szintén nem olcsó mulatság.

Láthatod, hogy minden kezd drága lenni. Nos, aki előfizetéses rendszert szeretne, annak erre fel kell készülnie.

A WP Fusion a funkcionalitás svájci bicskája, előfizetéses rendszerek esetén is.

A tárhely kritikus fontosságú előfizetéses rendszer esetén

Előfizetéses rendszer optimálisan üzemeltetéséhez nem elég egy osztott tárhely. Vagy legalábbis akkor nem, ha a célod a 10 előfizető helyett inkább az 500, vagy még több.

Ennek az az egyszerű oka van, hogy túl sok műveletet kell egyszerre menedzselnie a tárhely erőforrásainak. 

Gondolj bele, ha egy adott pillanatban valaki böngészi az oldaladat, egy másik épp kosárba teszi az előfizetést, a harmadik fizet, a negyediknek épp kimegy a vásárlást megerősítő email, legenerálódik a számla, létrehozódik a fiók, erről is megy email, hozzárendeled a tanulói anyagokhoz, közben meg valaki más épp belép, vagy új jelszót kér, avagy ír a kapcsolati űrlapodon, megint mások pedig egy tananyag videóját nézik, pdf segédanyagot töltenek le. És még sorolhatnám. 

Ez még pár látogatónál is izmos, de 100 főnél már el tud hasalni az oldal, vagy minimum szörnyen lassú lesz.

Előfizetéses rendszernél kritikus fontosságú, hogy a lemorzsolódást a lehető legkisebbre csökkentsd. Ennek része az is, hogy az előfizetéses felület könnyen, gyorsan kezelhető. Ha folyamatosan akadozik az oldalad, akkor ne lepődj meg, ha sorozatosan lemondják az előfizetéseket. (Én szóltam!)

Az osztott tárhelyről át kell állnod dedikált erőforrásokkal rendelkező, ún. VPS tárhelyre. Ennek a díja sokszorosa lesz a mostani éves díjadnak.

Kapcsolódó cikk:

A 8 legnagyobb tárhely választási hiba

A tárhely az egyik legkritikusabb eleme a weboldalad teljesítményének. A cikkből megtudhatod, hogyan válassz jól, mit kell átgondolnod és mi az, ami nem fontos.
Elolvasom

Aldomain kérdésköre előfizetéses rendszerek esetén

Előfizetéses rendszer kiépítése során felmerülhet a kérdés: mindent egy domainen tárolj, vagy szedd ketté?

Erről egy külön cikket fogok írni, mert szerintem rengeteg szempont van, amit érdemes mérlegelni, de most legyen elég csak annyi, hogy ha azt hallottad, hogy aldomainre kell rakni a tanulói felületet (pl. oktatas.bekekitti.hu) és ezzel együtt a webshop funkciót is, az önmagában nem rossz dolog, viszont sok más is van, amire oda kell figyelned. 

Ezek közül pár példa:

  1. Ha osztott tárhelyed van, arra csak 1 db WordPress telepíthető, ha azt szeretnéd, hogy optimálisan fusson. És mivel webshop + előfizetés + tanulói felület funkciókra eleve VPS tárhely kell, ezért 2, azaz kettő darab tárhelyre lesz szükséged, amennyiben szét akarod őket szedni: 1 osztott tárhely a sales oldalaknak + 1 VPS tárhely a nagyobb erőforrást igénylő funkcióknak.
  2. A Google szemében az aldomain egy teljesen különálló domain.. Ezért ha nem szeretnéd, hogy ezek versenyezzenek egymással (SEO szakkifejezéssel élve: lekannibalizálják egymást), akkor oda kell figyelni, hogy milyen szerepet és célt kap a fődomain, és milyet az aldomain. Fontos még a megfelelő technikai SEO beállítások elvégzése is (például át kell gondolnod, hogy mi kapjon noindex címkét), valamint a belső linkstruktúrák, és hivatkozások megfelelő beállítására is figyelmet kell fordítani.. 
  3. Nagyon körültekintően meg kell tervezned a felhasználói navigációt, hogy kit hogyan hová terelsz. Ha a főoldaladról például eljut a látogató az aldomainen lévő termékoldalra, de ott elbizonytalanodik, és azt mondja, hogy ő azért megnézné, hogy mennyire vagy hiteles szakember, akkor vissza kell tudnia navigálni az eredeti domainre.
  4. A cookie kezelődnél is futnod kell egy kört, hogy egy domainként érzékelje, és az érdeklődőnek ne dobja fel a cookie tájékoztató popupot a pénztár oldalra érve.
  5. Ha a Google Analyticsben szeretnéd nyomon követni, hogy melyik ponton morzsolódnak le a látogatók, vagy hogy milyen állomásai vannak a user journey-nek, akkor készülj fel, hogy ez egy haladóknak való hadművelet, mire a két független WordPressnél le tudod kérdezni értelmesen.
Az F&G Nutrition System ügyfelem esetén egy domainen van minden, nagyon szépen, optimalizáltan fut, pedig egy hivatalos tanúsítványt adó egyéves képzésről beszélünk.

Ha a fizetési platform cseréje szükséges…na az nettó szívás

Vannak olyan helyzetek, amikor le kell váltani a meglévő fizetési platformot:

  • a meglévő rendszeresen rakoncátlankodik, ami konverzió romboló hatású
  • az istennek nem bírod összehangolni a cookie kezelőddel vagy a cache bővítményeddel
  • olyat sikerült választanod, ami nem megy át az emberek bizalmi-szűrőjén
  • vagy csak simán megszűnik (megéltük ezt például a Paylike esetében) – ez esetben rá vagy kényszerítve

Azt hiszem, nekem mind megvolt 🙂

A Paylike példája jól mutatja, hogy megeshet, hogy egy fizetési szolgáltató megszűnik.

És az élmény mindig ugyanolyan fostalicska volt. Miért? Mert garantáltan elveszítesz ezáltal olyan előfizetőket, akiket egyébként megtarthattál volna.

Teljesen érthető: az emberek instant bizalmatlanok lesznek, ha újfent elkérsz tőlük bizalmas adatokat, például a féltve őrzött bankkártya adatokat.

Persze, lehet (és kell) informatív és megnyugtató leveleket küldeni, amiben elmagyarázod, hogy a józan paraszt is értse, azért kell újfent elkérned a bankkártya adatokat, mert azokat eddig is titkosítottan kezelte a rendszer, ezért nem tudod csak úgy átmásolni az új felületre. Egyszerűen csalás gyanús! Az emberek kis részének ez alapból nem okoz gondot, még kisebb részüknek elég lesz a magyarázat, de sokaknak ez olyannyira elrettentő húzás, amit nem fogsz tudni grandiózus ígéretekkel és izgalmas új tartalmakkal ellensúlyozni.

Bankkártyás fizetés 3DS hitelesítés

Az előfizetéses rendszer legfontosabb eleme neked vállalkozóként, hogy rendben megtörténjen az automatizált ismétlődő fizetés.

Külön pontot érdemel a 3DS hitelesítés. A 3DS hitelesítés kvázi az internetes vásárlásoknál használt kétfaktoros hitelesítés és arra szolgál, hogy védelmet nyújtson a csalókkal szemben (pl. eltulajdonított netbank adatok vagy bankkártya esetén). 

Tapasztalataim alapján különösen a K&H szokott fennakadni ezen a rostán, és akkor ilyen ügyfélszolgálatos levelekkel lehet találkozni:

Ugyanis ilyenkor sok esetben az van, hogy a bank irányából nem történik meg az engedélyezés (becsatolok egy képet, mi ennek a leegyszerűsített folyamata), aminek különböző okai lehetnek, van olyan hogy nem nézi jó szemmel az ismétlődő fizetést, vagy gyanúsnak ítéli meg a tranzakciót (a stripe saját dokumentációja alapján is ez nehezen lekövethető és a bankoknak sincs sok esetben erre vonatkozóan egyedi hibakódja, hanem egy kalap alá veszi, mondván “gyanús” + biztonsági oka is van annak, hogy nem részletezik, miért lett elutasítva az autentikáció, mert így próbálják titkosítani a folyamataikat és a csalásmegelőző intézkedéseiket se akarják közszemlére tenni- makes sense). 

A Stripe és a vásárló bankja közötti leegyszerűsített folyamat

Szóval nem egyszerű téma és azért bosszantó, mert a biztonság oltárán okoz rossz felhasználói élményt és lemorzsolódást. Kicsit a “melyik ujjamba harapjak” esete. Ettől még megoldandó!

A megoldás?

Ez a szabály kikapcsolható, és a kikapcsolás itt arra vonatkozik, hogy a lehető legkisebb szigorral kezeli a fizetési szándékokat és igyekszik a legkevesebb esetben kérni a hitelesítést. Ez valójában nem nekünk, hanem a vásárlónak jár kockázattal, tehát ő jobban ki van téve a bankkártya adataival való visszaélésnek.

A hitelesítést a Stripe szabályozza, az alapbeállítás kikapcsolható (bár némiképp biztonsági kockázat), de ahogy a képen látod, írják is, hogy a 3DS hitelesítés szükségességét ők felülbírálhatják, beállítástól függetlenül:

Ezt mindenkinek egyénileg kell mérlegelni, de ha ilyen hibákba futsz bele, érdemes ellenőrizni, hátha itt akad el a fizetés.

A kecsegtető, színes-szagos BuddyBoss

Ha már találkoztál a Lerandsh-sel, mint WordPress alapú oktatási felülettel, akkor lehet, hogy a BuddyBoss név sem ismeretlen a számodra. 

A BuddyBoss egy Learndsh-hez kifejlesztett kiegészítő, ami rengeteg extra funkciót és személyre szabási lehetőséget kínál, mint például:

  • szép, letisztult vezérlőpultot kapsz, navigációt segítő elemekkel
  • a kurzusoknál is kapsz még több testreszabási opciót
  • lehet egy saját kezdőlapod az aktualitásokkal és ahol a felhasználó ott, annál a leckénél és kurzusnál folytathatja egy kattintással, ahol abbahagyta
  • saját közösségi felület, ami a Facebook leképezése: kommentelés, reakciók, egymás taggelése, képek, videók megosztása
  • csoportok létrehozása
  • gamification lehetőségek
  • a tagoknak saját profiljuk lehet és akár privét üzeneteket is írhatnak egymásnak
  • a saját felületeden BELÜL hozhatsz létre Zoom eseményeket, a tagok pedig ugyanott, külső Zoom alkalmazás használata nélkül be tudnak csatlakozni. Minden egy helyen zajlik
  • van külön mobilapplikáció funkció, amivel a WordPress felületedet leképezheted egy app formájában, külön applikáció fejlesztési folyamat nélkül. (Fontos! Ehhez NEM KELL a BuddyBoss Web csomaggal rendelkezned!)

400 USD-től indul az éves díj, ami önmagában felhúzza a szemöldököket instant, de ha azt mondod, awhh megéri, csak hogy mindezt megkapjam.

Az egy dolog, hogy lesz egy csillagromboló eszköztárad, de cserébe egy borzasztóan erőforrásigényes szoftverről beszélünk, ami sokszor hibát okoz a rendszer alapműködésében (na az ő Facebook közösségük tényleg aktív, de azért, mert folyamatosan újabb hibák jelennek meg, amiket a csapat alig győz javítani), sok része nem kompatibilis a WooCommerce-szel, emiatt kerülőutakon tud a fejlesztő eljutni a vágyott eredményhez. Nagyon fontos a megfelelő tárhely, és ha bizony a közösségedet is itt tervezed működtetni, akkor kösd fel a gatyát, mert az első pontban említett SMTP történettel garantáltan találkozni fogsz. 

Ettől a BoddyBoss még egy zseniális rendszer, csak szerettem volna szólni, hogy a sok csillivilli funkció nem puszira üzemel stabilan!

Az ÉnTervező Klub tanulói felülete nagy kedvencem. Ugyan itt BodyBoss alapra építkeztünk, de a kurzusok csoportosítása és az egyes kurzus “boxok” az én egyedi sablonjaim.

Lemorzsolódás csökkentése

Előfizetési rendszer üzemeltetőként elsődleges célod, hogy aki egyszer előfizetett, őt minél tovább bent tartsd és ne morzsolódjon le. 

Akik csak vakon követik a passzív bevétel hangzatos ígéretét, ők garantáltan nem gondolják ezt át, de te legyél ettől felkészültebb.

Sokféle módon tudod csökkenteni a lemorzsolódást, íme néhány ötlet (témától függően eltérő lehet, hogy mire van szükséged és mi az, ami nálad nem releváns):

  • jelölj ki egy fejlődési utat. Különösen ha bővülő tananyagaid vannak, ez egy újonnan belépő számára iszonyat frusztráló lehet. Ha a frusztráció nagyobb lesz, mint a lelkesedés, akkor ő le fogja mondani az előfizetését.
  • onboarding folyamatokkal vezesd körbe, és segítsd, hogyan tudja a legjobban kihasználni az előfizetését
  • útontartó folyamatokkal rendszeresen adj támogatást, csekkolj be nála, hogy halad, esetleg tananyagtól független motiváló, angolul pep-talk-szerű – akár hanganyagokkal – mutasd meg neki, hogy tudod, mennyire nehéz kitartónak lenni a fejlődés útján
  • offboarding folyamatokkal is csökkentheted ám a lemorzsolódást! Tedd lehetővé a szüneteltetést, vagy adj kedvezményt a maradásért cserébe
  • rendszeresen fejlessz. Nem feltétlenül kell egy rakás új anyagot elérhetővé tenned, de nagyon visszás tud lenni, ha elhanyagolt érzetet kelt a hullaszagú klubot
  • ha tartozik az előfizetéshez közösség, akkor tartsd aktívan. Sokan a tanulás miatt jönnek, de a közösség miatt maradnak (Ezt Tusnádi Rolitól hallottam).
  • biztosítsd technikailag a jó felhasználói élményt: mobilon is ugyanolyan jónak (sőt, jobbnak) kell lennie, mint laptopon, illetve legyen gyors, könnyen használható

Melósnak hangzik? Mert az is! Üdv az előfizetéses rendszerek világában!

Nagyon ajánlom példaként az OÁZIS életmódprogramot, ahová én írtam a szöveget kedves ügyfelemnek, Lupui Izának. A webdesign Kollár István munkája. Iza remekül megoldotta többféle interaktív elemmel, motivációs hanganyagokkal, a közösség aktivizálásával, hogy a tagok imádnak tagok lenni és nem akarnak távozni. Sőt, sokan már az egyéves program felénél jelezték, hogy újra akarnak jönni.

Közösségépítés és előfizetéses rendszer?

Nagyon gyakori, hogy az előfizetés mellé jár egy támogató közösség, ami egy szuper kiegészítés. Amiket érdemes mérlegelned:

  • ha aktív közösséget szeretnél (mást szerintem nem érdemes), akkor az nagyon sok időt, energiát kíván. Érdemes ehhez minimum egy VA segítségét kérni.
  • az előfizetőknek szóló tartalmaid milyen arányban oszlanak meg az online tanulói felület és a közösségi felület között? (Akkor is, ha BoddyBossod van, lásd fentebb)
  • ha ez egy külsős rendszer, akkor hogyan oldod meg az újonnan csatlakozók automatizált beléptetését? Ha a Metaverzumon kívül is gondolkodsz, akkor szóba jöhet a Circle (van olyan ügyfelem, aki ezt használja), viszont akkor ki kell építened egy Zapier automatizmust, ami meghívja őket a felületre (Spoiler: ez nem működik stabilan, mint a legtöbb olyan automatizáció, ahová egy harmadik felet is behozunk, mint Zapier, vagy make.com) 
  • és ha már közösség, arra is legyen megoldásod, hogy mi lesz azokkal, akik lemondják az előfizetésüket? Te vagy az asszisztensed folyamatosan monitorozzátok, hogy kit kell eltávolítani a csoportból? 

A kiégés mumusa

Az előfizetéses rendszert üzemeltető ismerőseimmel és ügyfeleimmel beszélgetve kirajzolódott az évek alatt számomra egy érdekes és mindenképpen említésre méltó vonal: a kiégés. Pontosabban a kreatív kiégés.

Erre nem feltétlenül lehet tervezni vagy felkészülni. Ugyanis ez a tapasztalással jön mindenkinél. 

  • élvezed, amit ÉS ahogy csinálsz az előfizetésednél?
  • erőltetett vagy még ugyanaz a tűz ég benned, mint az elején?
  • már százszor feltaláltad a csőben a lyukat, mindent elmondtál, amit már el lehetett mondani és halálosan U.N.O.D a saját témádat?

Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel szembesülnek. A megoldás? A tudatosság. Minden ponton érdemes magunknál becsekkolni, hogy még továbbra is ugyanabba az irányba tartunk-e, ahová szeretnénk, és amit még mindig élvezünk. Ha nem? Sebaj, akkor kis irányváltás.

Úgy kormányozd a hajódat, ahogy az neked a legjobb, ugyanis ha te vagy az arca az előfizetésednek, akkor kritikus fontosságú, hogy te jól érezd magad. Ugyanis minden átjön. Ha utálod, ha unod, ha kényszernek éled meg, ha csak a pénzért csinálod, ha már kiégtél, mindent érez a másik oldal. 

Nem szégyen azt mondani, hogy “eddig szerettem, de így, ebben a formában ez így már nem jó nekem”.

Fuller Bianka nagyon ügyesen navigál az előfizetéses rendszer kreatív kihívásai között, ezért is volt egy élmény neki felépíteni az ÉnTervező Klub felületét.

Kapcsolódó cikk:

Digitális termékek és passzív bevétel a valóságban

Bemutatom, mire készülj, ha passzív bevételt szeretnél. A vállalkozásod skálázásához szükséges stratégia, eszközök és mindset valódi listája.
Elolvasom

Tanulj tőlem ingyen

Szeretnél hasonló hasznos tippeket?

Ha még nem tetted, iratkozz fel a hírlevelemre a gyakorlatias tanácsokért, hogy hatékonyabb legyen az online megjelenésed és kommunikációd.

Gyere te is!

Hogyan NE veszítsd el a látogatókat a weboldaladon? - online workshop

Egy gyakorlatias workshop a weboldalad teljesítményét rontó hibák kijavításáról, hogy a marketingbe fektetett erőfeszítésed, időd és pénzed megtérülőbb legyen.

Már majdnem megvagyunk... 85%

Írd be a neved és email címed, én pedig máris küldöm a segédletet.