Túl sokszor látom, hogy mindenki csak a divatvonatra szeretne felülni. Passzív jövedelem, előfizetéses rendszer, online kurzusok. Manapság nagyon divatos kifejezések és a szlogenek azt ígérik, ez egy könnyű és magától értetődő lépés. Ne érts félre, ez mind szuper lehetőség a szakértői státuszod és a vállalkozásod skálázására.
De! Ha csak azért akarsz ilyen rendszereket kiépíteni, mert szeretnéd megspórolni a munkát, akkor el foglak most keseríteni. (Inkább most szólok, nehogy túl későn érjen a pofon) Ebben a cikkben bemutatom, mire számíts, ha te is digitális termékekkel szeretnél passzív bevételt.
Tisztázzuk, mi is az a passzív bevétel
A lexiq.hu szerint “Aktív tevékenységet, munkát nem igénylő rendszeres bevételi forrás.” Manapság egyre többféle formája létezik, például
- ajánlói jutalék
- jogdíj (akár stock fotók értékesítéséből)
- befektetés
- MLM
- ingatlan vagy ingóság bérbeadása
- a honlapodon megjelenő reklámok
- és végül, de nem utolsósorban az online kurzusok, előfizetéses rendszerek és más digitális termékek.
Szerintem a kecsegtető ígéretekkel szemben 100%-ban passzív bevétel nem létezik. A legtöbb ugyanis munkát igényel. Vagy előtte, vagy utána, vagy végig.
- ajánlói jutalék → akkor fognak a te ajánlásodra vásárolni, ha már kőkemény szakértői státuszt építettél, ezért megbíznak benned
- jogdíj (pl. stock fotók értékesítéséből) → az, ami után kapod a jogdíjat, nem a semmiből, magától született
- befektetés → hacsak nem örökölted a pénzt, a szorgos munkád gyümölcsét fekteted be
- MLM → a kapcsolatépítés, marketing, folyamatos értékesítés és edukáció a célközönség felé igenis aktív tevékenység
- ingatlan vagy ingóság bérbeadása → a befektetéshez hasonlóan talán örököltél ingatlant, más esetben nemcsak az ingatlan vásárláshoz kellett munkával előteremtened a pénzt, de a bérbeadással járó üzemeltetői feladatokat is el kell végezned
- a honlapodon megjelenő reklámok → ehhez kell egy weboldal, ám ez még nem elég. Folyamatosan új tartalmakat kell előállítanod és biztosítani, hogy legyen kellő mennyiségű forgalom az oldalon, különben nem ér semmit az egész
- és végül, de nem utolsósorban az online kurzusok, előfizetéses rendszerek és más digitális termékek → ezekről külön beszélek
A fentieknél is jól látszik, hogy igenis munkát kell beletenni a pénztermelő gépezeted működtetésébe. Persze ezek nagy részét kiszervezheted, pénzért.
A lényeg, hogy passzív bevételnél ne arra számíts, hogy munka és/vagy pénz nélkül fogsz tudni sok pénzt csinálni. Ilyen nincs!
Digitális termékek
A fizikai, kézzel fogható termékekkel szemben a digitális termékeknél nem történik fizikai adás-vétel, a termék a fizetést követően szinte azonnal a vásárló email fiókjában landol, használatra készen, kvázi “letölthető” termékként.
Ezeket valóban csak egyszer kell elkészíteni, és ha teljesen automatizált a vásárlás folyamata, akkor eladóként neked nincs vele teendőd (maximum a rendszereid és szoftvereid karbantartása). Nincs raktározás, szállítmányozás, készletkezelés, csomagolás.
Számtalan formában találkozhatsz digitális termékekkel, csak a kreativitásod szab határt.
Szolgáltatóként számodra ez egy zseniális lehetőség, hiszen a szolgáltatásaidat “digitalizálva”, a tudásodat értékesítve skálázni tudod a vállalkozásodat – és a bevételeidet! -, ezáltal több emberhez jutsz el, többeknek tudsz segíteni.
Ezen belül szeretnék kiemelni kétféle digitális terméket. Ezek a leggyakoribbak és a legjobb üzleti eredményeket is ezekkel tudod elérni:
Online kurzusok
Online – saját vagy bérelt felületeken – elérhető oktatóanyagokkal a tudásodat átadhatod a vásárlóidnak. Nemcsak, hogy olyan embereknek is tudsz segíteni, akik például a vállalkozásod helyszíne miatt eddig hiába szerettek volna tőled vásárolni, de megsokszorozhatod a személyes szolgáltatások hatékonyságát is.
Lehetnek különböző komplexitású tanfolyamaid, indíthatsz csoportos kurzusokat, ahol – egy OKJ-s kurzushoz hasonlóan – mindenki egyszerre kezd, és te választhatod meg azt is, hogy a tananyag elvégzéséhez milyen arányban kapnak a vásárlók tőled személyes segítséget (pl. heti kérdezz-felelek meetingek formájában).
Előfizetéses rendszer
Ez picit trükkös olyan szempontból, hogy egyaránt lehet fizikai és digitális termék is (pl. újság előfizetés). De koncentráljunk most csak a digitális verziójára.
A lényege, hogy a vásárlód mindaddig hozzáfér a – jellemzően folyamatosan bővülő – hasznos tartalmaidhoz, amíg fizeti az előfizetését bizonyos rendszerességgel (heti, havi, 4-havi, éves stb.).
Mi minden szükséges az előfizetéses rendszerekhez és online kurzusokhoz?
Tapasztalat egyéni ügyfelekkel
Pontosan ismerned kell az összes előforduló félelmet, kétséget, kifogást, és mindet tudnod kell kezelni. Ha 1on1 nem volt még túl sok ügyfeled, akkor ne legyenek illúzióid: nem ismered őket, fogalmad sincs, mire vágynak, és nem lesz üzletileg sikeres a rendszered (lásd következő pont)
Célközönségre alapozott ötletek
Sokan ott követik el a hibát, hogy olyan terméket, kurzust, előfizetést szeretnének létrehozni, ami nekik tetszik, vagy ami szerintük most menő (említettem már a divatvonatot?…).
A helyes hozzáállás az, hogy olyan terméket hozol létre, amit a potenciális vásárlóid alakítanak ki. Az ő igényeikre, az ő problémáikra készíted el.
Ha az első pontot kipipáltad, akkor nem lesz nehéz dolgod, hiszen van már egy erős tudásbázisod és bizonyított megoldásaid.
Hogy miért is olyan fontos a célközönségedet nem kihagyni a képletből, arról itt írok bővebben:
Bemelegített célközönség
Talán neked is ismerős a közösségépítés fogalma. Ha eddig azt hitted, a felhajtás csak a social media menedzserek agyszüleménye, és ahhoz szükséges, hogy több követőd legyen instán, akkor tévedsz.
Nem elegendő, ha az előző pontban említettek szerint kinyered belőlük az ötleteket, aztán köszönöd szépen, de elvárod, hogy vásároljanak is. Akkor lesz a legütősebb a kampányod, ha a közönségedet nem öncélúan használod, hanem rengeteget adsz nekik te is. Ezáltal kialakíthatsz velük egy jó kapcsolatot, egy bizalmi kapcsolatot. Amikor értékesítésre kerül a sor, ők lesznek a legnagyobb rajongóid, akik alig várják, hogy létrehozz egy új kurzust.
Ahogy a posztolásnál, úgy a közösségépítésnél is elmondható: nem a mennyiség a fontos, hanem a minőség. Vagyis mégsem ennyire fekete-fehér a történet…
Megfelelő mennyiségű bázis
Igen, a közönségeddel való kapcsolat minősége nagyon fontos, de ha nincs kellő számú ember az email listádon vagy a social media felületeiden, akkor az átlagos konverziós arányok mellett nem fogod erléni a tervezett bevételt.
Egyszerűen ha csak 200 ember van a listádon, és a 20.000 forintos kurzusodból akarsz egy stabil havi bevételt magadnak, akkor belátható, hogy nem jön ki a matek.
Mert mi is a matek?
Tegyük fel, hogy a célod 800.000,-Ft havi bevétel a kurzusodból. Ez azt jelenti, hogy minimum 40 kurzust kell eladnod havonta.
800.000 / 20.000 = 40 kurzus
Átlagos 3%-os konverziós aránnyal számolhatsz, vagyis minden 100 érdeklődőből 3 ember fog vásárolni. 1.333 ember szükséges biztonsággal ahhoz, hogy elérd a 40 kurzus eladását:
40 / 0,03 = 1.333 ember
Az 1.333-at úgy nézd, hogy ennyi embernek minden hónapban látnia kell és lehetőleg folyamatosan legyenek ebben friss emberek, különben kimerül, elfárad a célközönség. Egyszerűen le fognak iratkozni, ki fognak követni, ha folyton csak az arcukba tolod a termékedet.
Tehát: Ha ugyanezt 200 embernél kiszámolod (mivel 200 feliratkozód van): 200 x 0,03 = 6 vásárlás, ami 6 x 20.000 = 120.000,-Ft bevétel. A 800 ezertől is távol vagy, meg a “minden hónapban 800 ezer”-től is.
Tehát igen, fontos a mennyiség is.
Ezekről a konverziós arányokról ebben a cikkemben írtam átfogóan, katt ide és olvasd el azt is:
Marketing büdzsé
Szerintem már kezded kapizsgálni az előzőek alapján, mit is szeretnék most mondani.
A mai social media algoritmusok mellett egyszerűen nem lesz elég kizárólag az organikus elérésekre támaszkodni. Az a világ már elmúlt. Ingyenes forgalomszerzési módszerekkel nem fogod elérni a kitűzött pénzügyi célokat.
Készen kell állnod arra – mind mindsetben, mind anyagilag -, hogy digitális termékeknél fizetett hirdetéseket is be kell vetned ahhoz, hogy elérj a megfelelő számú emberhez.
Rácz Gréta egy olyan ügyfelem, akinek létrehoztunk egy előfizetéses rendszert, ami azóta is szépen működik. Gréta megosztotta velem a számait: átlagosan 2 hetes kampányokat futtat, és erre az időszakra 150.000,- Ft-ot költ hirdetésekre. (ez 2022-es ár!)
Hogy felkérsz-e egy PPC szakértőt, vagy kitanulod magadtól, az rajtad áll. De tudd, hogy bármelyiket is választod, annak is lesz költségvonzata.
Itt megint csak visszautalnék arra a bizonyos “mennyiségi” jelzőre: a példaként említett 800.000,-Ft-os havi bevételi célba belekalkuláltad a marketing büdzsét? A bevétel ugyanis, mint azt te is tudod, nem azonos a profittal.
A hirdetésekkel egyből lefeleztük az első havi profitodat. Miért nem kell ettől megijedni?
Akiket a kampány során “megfogtál”, ők egy előfizetéses rendszerben havi szinten hozzák neked a bevételt, újbóli marketing költségek nélkül.
Ehhez viszont nagyon fontos a következő pont…
Az előfizetéses rendszer működtetése
Egy dolog megszerezni egy előfizetőt, és teljesen más dolog megtartani.
Erre nem létezik aranyszabály, ezt mind neked kell folyamatosan tesztelned. Lehet, hogy nálad igénylik a vásárlók a folyamatosan bővülő tartalmat, de az is lehet, hogy a kulcs a rendszeres személyes jellegű tanácsadás vagy az élő, közösségépítő rendezvények (amolyan VIP klub jellegű összetartozás).
A munka tehát nem áll meg ott, hogy hurrá, elindítottad az előfizetést és jöttek vásárlók. A munka java csak akkor kezdődik. Lesz erre elég kapacitásod? Van rá terved?
Technikai eszközök: webshop funkciók és weboldal
Így van, csak most értünk el a technikai megvalósításhoz.
Először is kell egy profi weboldal és egy webshop motor, ami lehetővé teszi a fizetések fogadását. Ez különösen fontos az előfizetéses rendszernél, ahol ismétlődő bankkártyás fizetés szükséges, tehát már nem lesz elég az átutalásos lehetőség. (Egyébként online kurzusoknál sem, mert a mai felhasználók alapvető igénye, hogy azonnal rárepülhessenek a megvásárolt tanfolyamra).
Ezen kívül pedig kell egy olyan platform, ahol a digitális tartalmaidat fel tudja dolgozni a vásárló. Ez lehet a saját weboldalad, vagy egy bérelt rendszer (pl. Teachable, Thinkific, Kajabi).
Bármelyiket is választod, annak lesz költségvonzata, plusz a weboldalad karbantartásával is számolnod kell. A WPKurzus írt ezeknek a technikai opcióknak az összehasonlításáról egy részletes cikket, itt olvashatsz bővebben a témáról.
Csapat (?)
Sok munkafolyamattal kell foglalkoznod, akár kurzusokat, akár előfizetéses rendszert értékesítesz. Szükséged lesz például videóvágásra, a weboldalad kezelésére, módosítására, új tartalmak feltöltésére, illetve különböző design feladatokra, admin és ügyfélszolgálati teendőkre és fizetett hirdetésekre.
Dönthetsz úgy, hogy ezeket mind te csinálod, de akkor ki is pukkan a passzív bevételi lufi. Ha pedig kiszerveznéd, akkor legyél hajlandó erre költeni is.
Összefoglalva
Nincs jó vagy rossz megoldás, hanem olyan megoldás van, ami a te céljaidat képviseli, és olyan, ami nem.
Mindezek alapján jól látszik, hogy
1. A passzív bevételi forrás nem az első lépés egy vállalkozás életében, hanem kb. az utolsó
2. Munka nélkül nincs siker
Igen, baromi jól hangzik, hogy “álmodban is pénzt kereshetsz” és “heti 4-5 órát kell csak dolgoznod” meg “megy minden automatizáltan”. Csakhogy a passzív bevétel elérésig kőkemény munka van.
Ha viszont a munkán túl vagy, van kinek eladnod, van terved, stratégiád, akkor hajrá!
Kíváncsi vagy, nálad mi a helyzet? Írj nekem bátran üzenetet és beszéljük át.