Hogyan hangold össze a személyiségedet az értékesítési céljaiddal? Az óriási zajban és versenyben, ahol van egy nagy rakás versenytársad, mégis miként tudsz úgy érvényesülni, az örömteli, kitartó és eredményes legyen?
A cikkben nem a tutit fogom megmondani, hanem mutatok 7 lépést, amikkel
- teljesen személyre szabhatod a marketing tevékenységedet
- baráti kapcsolatot alakíthatsz ki a marketinggel
- neked és a célközönségednek is élvezetes lesz a kommunikációd
A rendszeres, önazonos online jelenlét elengedhetetlen, ha szeretnél folyamatosan ügyfeleket szerezni.
Mutatok két meggyőző statisztikát:
A konzisztens megjelenés kimutathatóan 10-20%-kal növeli a bevételeket. Az őszinte és autentikus online kommunikáció pedig a vásárlási döntések 88%-át(!!) befolyásolja.
A helyes hozzáállás a marketinghez
A célközönséged csakis akkor fog tőled rendelni bármit, ha eljut hozzá az infó. ⬅️ Az infó eljuttatása a te feladatod. Erre közvetlen ráhatásod van. ⬅️ Ehhez viszont a marketingen keresztül vezet az út.
Marketing = célba juttatni az üzenetedet azoknak, akik szükségük van a segítségedre, vagyis S.E.G.Í.T.E.K! célzatú
A marketingre sokan tévesen úgy tekintenek, mint egy gátlástalan V.E.G.Y.É.L! üzenet, amikor az emberek torkán erővel letolod az ajánlatodat (mint egy libatömés… Borzalom).
Tudom, hogy milyen érzés:
- félsz, hogy nem leszel tökéletes a tökéletesség világában
- félsz, hogy bírálni, trollkodni fognak
- félsz, hogy nem fognak szeretni az emberek
- félsz, hogy túlságosan különc leszel
- félsz, hogy túlságosan erőltetett leszel… vagy éppen túl kevés
- félsz, hogy lemásolnak majd és lopnak tőled
Mielőtt a tényleges tanácsokhoz érünk, rakjuk ezeket tisztába:
- Nem leszel tökéletes és NE is akarj az lenni. Légy emberi, halandó, szerethető, megközelíthető.
- Mindig lesz, aki bírálni fog, sőt trollkodni. Ők azok az emberek, akik irigyelnek és akik soha nem tennék bele azt a munkát és energiát, amit te hajlandó vagy. Ez az igazság fáj nekik. Neked ne fájjon.
- Ugyanígy, soha nem fog mindenki szeretni. És nem is kell. Sokkal könnyebben boldogulsz és könnyebben lehet hozzád kapcsolódni, ha legalább minimálisan megosztó vagy. Nem baj, ha nem ért egyet veled mindenki. Nem baj, ha nem vagy szimpi mindenkinek. Nem kell jópofizni, mert az emberek nem hülyék, kiszűrik a kamuzást.
- Ha különc vagy, az jóóó! Igen, emiatt szűkebb réteghez fogsz eljutni, viszont garantálom, hogy kevesebb lesz a versenytársad és egyszerűbb a kommunikációd, ha megteremted a saját kék óceánodat.
- Ha valakinek túl sok vagy, vagy túl kevés: nem gond. Nem vagytok egymásnak valók. Az idődet és marketing büdzsédet is megkíméled, ha nem akarsz pedálozni feleslegesen ezeknek az embereknek. Ez win-win helyzet.
- És végül: ha jó vagy és jól csinálod, másolni fognak. Megtapasztaltam, tényleg szar egy érzés. Mindig lesznek olyanok, akik levágnák a kanyarokat, de ha beleviszed a személyiségedet és hiteles szakember vagy, ők mindig csak a nyomodnak kullognak majd. Mást úgyse tudnak.
1. lépés – Szakmai önbizalom
Ha azzal van problémád, hogy nem érzed eléggé hitelesnek magadat, dolgozz a szakmai önbizalmadon.
- Vedd sorra, hogy mi tesz téged szakértővé: képzések, elismerések, eredmények
- Képezd magad, mélyülj el azokban a témákban, amikben a legkevésbé érzed kompetensnek magadat, DE még a szakterületedhez kapcsolódik.
- Olvasd vissza a visszajelzéseket, amiket az elégedett ügyfeleidtől kaptál. Folyamatosan bővítsd ezt a gyűjteményt (emailek, kommentek, vélemények, sztori említések, képernyőmentések stb.), és rendszeresen kérj be újakat.
- Készíts szakértői tartalmakat, például blogcikkek formájában. Nemcsak a külvilág felé építed ezzel a szakértői státuszodat, de azáltal, hogy alaposan körbejársz egy-egy témát, magabiztosabbá is válsz.
- Járj el szakmai eseményekre, networkingre, mastermindra. Megerősítést kaphatsz másoktól, így te magad is erősödhetsz.
2. lépés – A saját hangod megtalálása
Bármilyen platformon kommunikálsz is, amíg azt érzed, amit csinálsz, az erőltetett és kínos, az azt jelenti, hogy még nem találtad meg a saját hangodat és/vagy még nem mered felvállalni a személyiségedet.
Az egyéniséged nélkül sablonosnak fog érződni minden – és nemcsak neked, hanem a közönségednek is. Nem fogsz kitűnni, így nem kelted fel az érdeklődést, ezáltal kevesebben jutnak el a weboldaladra és kevesebben adnak neked munkát.
Ezért nagyon fontos, hogy merd megmutatni magad.
- kitűnhetsz a tömegből
- lemásolhatatlan leszel
- stabil és megjegyezhető márkát építhetsz
- könnyebb kapcsolódnod a hasonszőrű emberekkel = az álom ügyfeleiddel
- lekerül rólad a megfelelési kényszer nyomása, ha tudod, hogy ki vagy és milyen értékrend szerint cselekszel
Elsőként végezz egy alapos vállalkozási önismeretet, hogy le legyen írva, amolyan sorvezetőként, hogy mit szeretnél elérni, mit tartasz fontosnak, ki vagy te ebben az egészben és mik a te mozgatórugóid.
Ez csak a folyamat 20%-a. A maradék 80%: gyakorlás, ismétlés, idő.
Folyamatosan kommunikálnod kell, nemcsak a marketing miatt, hanem azért is, hogy lecsiszolódjon a stílusod és rutint szerezz. Ezt nem tudod siettetni, viszont remélem, kellő motiváció ez arra, hogy mostantól rendszeressé tedd a kommunikációt.
És egy bónusz érvem: egy hamis képet fenntartani sokkal fárasztóbb, mint önmagadat adni. Szóval ne nehezítsd meg az amúgy is sokszor nehéz dolgodat.
3. lépés – Fókusz megfordítása
Nemrég egy podcastben Colin Boyd előadó és előadástechnikai coach Amy Porterfielddel arról beszélgetett, hogy miért félnek az emberek előadni, webinart tartani, videózni. Colin szerint:
Amíg azon izgulsz, vajon béna leszel-e, jól áll-e a hajad, nem remeg-e a hangod, elrontod-e a szövegedet….addig magadra fókuszálsz. Ám ha ezt megfordítod és arra gondolsz, hogyan tudnád ezt a tudást minél érthetőbben átadni, hogyan segít ez majd a közönségednek, akkor egyből jobban fogod magad érezni.
A vizsgadrukk nem feltétlenül fog eltűnni, viszont az energia átalakul a védekező, megfutamodó energiából valami pozitívvá, támogatóvá, ösztönzővé. Ez neked is jó érzés, így ezt fogod magadból sugározni, aminek köszönhetően élvezhetőbb és inspirálóbb lesz az előadásod.
Ez ugyanúgy igaz a posztjaidra, cikkeidre is.
Ne azon kattogj, hogyan lehetsz egyedibb vagy kreatívabb, mint a versenytársaid. Koncentrálj az ideális célközönségedre, hisz végsősoron tőlük kapod a pénzt, nem a konkurenciádtól.
4. lépés – Történetmesélés
A leggyakorlatiasabb és remélhetőleg a leghasznosabb tanácsom arra az esetre, ha azért nem marketingezel, mert nem akarsz promózni, nyíltan értékesíteni, pusholni, nevezd, ahogy akarod:
Ne az értékesítésre fókuszálj, hanem a történeteidre.
- Min dolgozol éppen? Hogyan fogtál hozzá? Milyen folyamat mentén haladsz?
- Kinek miben segítettél? Miért volt ideális jelölt? Mit tett bele ő a folyamatba?
- Milyen volt a legutóbbi projekted? Hogy zajlott? Milyen kihívások voltak és ezeket hogyan oldottad meg? Mi volt a kedvenc részed?
- Milyen eredményeket értél el és ebből mit tanulhatnak mások?
- Milyen problémákra milyen megoldást kínáltál és milyen lépések vezettek a megvalósításig?
- Milyen emberi tényezői vannak a munkádnak? Hol és hogyan kapcsolódik ez a szakmaiságodhoz?
- Mik zajlanak a kulisszák mögött? Milyen vicces, dühítő, megható, félelmetes, csodálatos, triviális, kedves mozzanatok történtek mostanában a vállalkozásodban?
- Milyen mérföldköveket éltél meg? Ezekből mit tanultál? Mit csinálnál másképp?
- Mi az aktuális kedvenc [projekted, részfeladatod, eszközöd, stb…] és miért? Mi vezetett ide?
És még hosszasan sorolhatnám.
Mi a közös bennük? Mindegyik történet a KNOW – LIKE – TRUST háromszögre épül. Edukál.
Szakértői státuszt, szerethetőséget, bizalmat épít. Szórakoztat. Elgondolkodtat. Új megvilágításba helyez dolgokat. Segít kapcsolódni.
A történeteket 7x könnyebben megjegyezzük, mint a száraz leírásokat, tényeket.
Tehát, sztorizz, így saját magadnak is elveszed a promózás élét.
5. lépés – A személyiségedhez passzoló marketing
Találd meg azt a csatornát és eszközt, amit a legszívesebben használsz, hiszen ha szívesen töltesz vele időt, akkor konzisztensen fogsz kommunikálni és nem foghúzásnak fogod megélni.
Ne hallgass senkire, mert egyetlen guru sem tudja neked megmondani, hogy mi a “tuti sikerrecept”.
Pontosan azért nem, mert lehet, hogy egy social media platform valakiknek jól működik, de ha te minden próbálkozásod ellenére sem érzed neked valónak és önazonosnak azt a közeget, akkor utálni fogod, nem fogod hosszútávon csinálni, majd végül pont ezért fogod utálni, és mindezek miatt semmilyen eredményt nem fogsz vele elérni.
DE!
Mindez nem jelenti azt, hogy az egész marketingre kifogásként használhatod, hogy márpedig neked egyik se jön be és mind baromság. Ha nem vagy következetes és kitartó, akkor persze, hogy semmi nem működik. De ez nem a platform hibája…
Rengeteg féle platformon rengeteg féle eszköz áll a rendelkezésre, és ezeket mind a saját szád íze szerint magadra formálhatod.
Végezz itt is egy kis önvizsgálatot:
- Írni szeretsz vagy inkább beszélni?
- Mennyire szeretsz kreatívkodni? Vagy utálod a Canva szót még hallani is? (ez esetben az insta nem neked való)
- Ha szeretsz hosszan kifejteni egy-egy témát, akkor jó lehet a blog, podcast vagy YouTube videó. De ha inkább rövid és lényegretörő vagy a mondanivalódban, akkor jó lehet a Twitter, Instagram, YouTube Shorts és az email marketing is.
- Szívesen magyarázol, de nem akarod, hogy az arcod is látszódjon? Tarthatsz videós prezentációt arc nélkül, vagy jó lehet a podcast.
- Introvertáltként szimpatikus lehet a blog, extrovertáltként a Tiktok.
6. lépés – Kísérletezés
Ahogyan az egész vállalkozás is folyamatos fejlődés, hullámvasút és kísérletezés, tesztelés, ugyanúgy igaz ez a marketingre is. Ráadásul állandóan változnak a dolgok, jönnek új platformok, amik vagy maradnak, vagy elbuknak (lásd Clubhouse).
Ha az előző pontot megfogadtad, akkor tudatosan fogsz válogatni, de mindenekelőtt motiválni szeretnélek arra, hogy bátran nézz meg új dolgokat, kísérletezz velük.
Ne akarj még egy, és még egy új lábat a marketingednek, mert bele fogsz fulladni. Ugyanakkor ne ragadj le, mert a gyorsan változó internetes világban könnyen lemaradhatsz.
Találd meg az egyensúlyt aközött, hogy folyton rárepülsz az új nagy durranásra (ami azt ígéri, hogy végre megoldja a marketing gondjaidat), és aközött, hogy stagnál a vállalkozásod és nem haladsz a korral.
Én arra szavazok, hogy kötelezd el magad 1, max. 2 platform mellett, ezekre fordítsd az energiád 80%-át, a maradék 20%-ban pedig kóstolgass mást.
Fordulj gyermeki kíváncsisággal az újdonságok felé, próbáld ki, szentelj neki egy elkötelezett 1 hónapot, aknázd ki a benne rejlő lehetőségeket és ezek alapján dönts, hogy beveszed-e az eszköztáradba.
Többet szeretnél tudni erről a módszerről? Ezt a gyakorlatias és életszerű könyvet javaslom elolvasásra: Your Content Rebellion: The Business Owner’s Guide to Creating a Content Strategy and Blog Plan They’ll Stick With
7. lépés – Csináld
A fenti 6 pontot ha szeretném összegezni: egy ókori római filozófus, Lucius Annaeus Seneca gondolatát én picit átalakított formában szoktam mondani:
Nem azért nem kezded el, mert nehéz, hanem azért nehéz, mert nem kezded el.
Más szavakkal: csak csináld. Kezdd el. Nem lesz tökéletes. Kísérlezetned kell, míg megtalálod a saját stílusodat és a neked való platformot.
Ez nem kitaláció, ez Newton I. törvénye, a tehetetlenség törvénye. Megvan még az általános iskolai fizika? (nyugi, én is puskáztam a pontosság kedvéért)
“Minden nyugalomban lévő test megtartja nyugalmi állapotát, minden mozgó test pedig egyenes vonalú egyenletes mozgását mindaddig, amíg egy másik test vagy mező annak megváltoztatására nem kényszeríti.”
Mit jelent ez? A mozgásban lévő test mozgásban tartásához sokkal kevesebb effort szükséges, mint a nyugalomban lévő elindításához.
Más szavakkal: Tudom, nehéz elkezdeni, de meglátod, hogy ha belevágsz, akkor a lendületet és motivációt sokkal könnyebb lesz fenntartani.