Ebben a cikkben megmutatom, hogyan tudod objektíven megvizsgálni a weboldalad teljesítményét, miért fontos a konverziós arány, milyen más módon tudod még mérni az eredményeket és hogy pontosan hány ügyfelet veszítesz egy rossz weboldal miatt.
Mert nem biztos, hogy a weboldallal van a baj…és mi van, ha mégis?
Két okból készítettem el ezt a cikket.
Az egyik, hogy az év végi ideális ügyfél kérdőívekben egy tanulságos mintára lettem figyelmes. A válaszadók közül azok, akik több megkeresésre és/vagy minőségibb ügyfelekre vágytak, 100%-ban azt nyilatkozták, hogy a jelenlegi weboldaluk szuper. (Mindenkiét megnéztem, és közel sem az. Hiányoznak belőle az alapvető információk is és nincs az ügyfelekre optimalizálva.)
A másik motivációm pedig, hogy olyan nagyon sokszor hajlamosak vagyunk alulértékelni egy sikert, mert szívvel állunk hozzá és nem nézzük az objektív tényeket. Ha volt már olyan kampányod, amit elkönyveltél ?-nak, akkor is neked való a cikk, mert közel sem olyan biztos, hogy az ajánlatod vagy a landinget volt a ludas.
Hogyan teljesít a weboldalad?
Több módja is van annak, hogy megnézd, mennyire jól (avagy rosszul) muzsikál a mostani honlapod. Attól függően, hogy milyen célja van a weboldaladnak és mire fókuszálsz, neked az egyes tényezők különböző mértékben számíthatnak. Egy biztos:
Egy weboldal teljesítményét objektíven, számok alapján lehet a legkönnyebben kimutatni.
Az a bizonyos matek. Ne aggódj, nem baj, ha kettes voltál mindig matekból, ezt érteni fogod. ?
Pár példa arra, hogyan tudod mérni az eredményeket:
➡️ Webshopos eladások: magától értetődő adat. Összehasonlíthatod az egyes időszakokat és értékes következtetéseket vonhatsz le abból, hogy mitől lehetett az, hogy egyik hónapban jobban teljesítettek a digitális termékeid, máskor kevésbé.
➡️ Kitöltött kapcsolati / ajánlatkérő űrlapok: szolgáltatók esetében ez lesz a leggyakoribb “mérőszám”. Örülünk, ha azt mondja egy ideális ügyfél “igen, szeretnék beszélgetni veled arról, hogyan tudod megoldani a problémáimat”.
➡️ Email feliratkozók: Ha magas árú szolgáltatásod van, akkor az egy teljesen normális emberi viselkedés, hogy nem tenyerel rá azonnal az “ajánlatot kérek” gombra. Még nem ismer téged, ezért őt előtte be kell melegítened. Meg kell mutatnod, hogy pontosan miért is kellene megbíznia benned. Ezért ha szolgáltató vagy, az email feliratkozók aránya legalább olyan fontos, mint az ajánlatkérőké.
➡️ Visszapattanási arány (más néven bounce rate):Aakik csak egy oldalt néznek meg, de nem mennek tovább. Például egy landing oldal vagy egy blogbejegyzés, amit promózol. Nyilván minél alacsonyabb ez a szám, annál jobb. De mondjuk egy kapcsolati oldaltól ne várj sokat, ha mondjuk az a cél, hogy felhívjon telefonon.
➡️ Oldalon töltött átlagos idő: Minél hosszabb ideig marad a látogató az oldaladon, annál bizonyosabb, hogy neki szól az oldal (és betalált a kommunikációd), hiszen olvasgat, igyekszik minél több infót szerezni, vagyis fontolgatja, hogy megteszi a következő lépést.
➡️ SEO helyezés, kulcsszavak: Ha vannak seozott tartalmaid (aloldalak és/vagy blogcikkek), akkor időről időre érdemes megnézned, hogy milyen kulcsszavak alapján találnak meg téged a keresőből és azokra a kifejezésekre, amikre optimalizáltad a tartalmaidat, hányadik vagy a találati listában.
➡️ UTM paraméterezés (A Google Analytics kampánykövető eszköze): A csúnya kifejezés leegyszerűsítve annyit takar, hogy a linkjeidet (legyen az blogcikk, csaliajánlat, termék vagy bármi) kiegészítheted bizonyos paraméterekkel, hogy tudd mérni többek között azt, milyen forrásból kattintottak rá legtöbben. Ez hasznos lehet például arra, hogy megnézd, melyik social media csatornádról érkeznek a legtöbben, ergo hová fókuszáld a véges erőforrásaidat.
➡️ Összbevétel: Ha olyan szolgáltatásod van, ahol jellemzően nincs kapcsolati űrlap VAGY van, de az ügyfeleid nem mindig használják, a havi összes bevételed egy jó mutatója lehet annak, hogy mennyire hatékony az online kommunikációd. Ha megkapták az összes szükséges infót a weboldaladon, szimpatikusnak találtak és ebből sikeres együttműködés lett, akkor bár a kapcsolati űrlapokat megnézve nem tűnnek jónak az eredmények, végül mégis csak sikeresnek mondható a weboldal.
➡️ Honnan találtak rád? Éppen az előző pont miatt, ha van lehetőséged, akkor űrlapokon vagy szóba mindig érdeklődj arról, honnan érkezett, hol találkozott a neveddel először. Szintén amiatt hasznos, hogy tudd, az egyes marketing törekvéseid mennyire térülnek meg, és melyik az a rész, amire érdemes ráfeküdni.
Miben más a konverzió és az eredmény?
Az eredmény egy számszerű adat, a konverzió pedig egy arányszám (egy százalékos érték), ami azt mutatja meg, hogy az összes lehetőséghez képest ez az eredmény hányszor teljesült.
Tehát például eredmény a havi 150 feliratkozó. Konverzió pedig a 40%, hogy az opt-in (feliratkozó) oldalra látogatók 40%-ából lett végül feliratkozó.
Mi lehet konverziós cél?
Elég sokféle lehet, az aprótól az egészen nagy célokig. Például:
- kattintson rá egy bizonyos gombra egy bizonyos aloldalon
- görgessen le az x aloldalon y százalékot
- termékvásárlás
- feliratkozás
- űrlap kitöltés
- megosztás
- fiók regisztrálás
- átkattintás emailből (hírlevélből)
- stbstb.
Mi az a konverziós arány és hogyan számold ki?
A konverziós arány megmutatja, hogy egy általad kitűzött konverziós célt hányan értek el az összes látogató közül.
Így tudod kiszámolni:
konverziók száma / összes látogató száma x 100 = konverziós arány (%)
Nézzünk két példát:
- Az előző hónapban 40 új feliratkozód lett, a feliratkozó oldalt pedig összesen 129-en látták. 40 / 129 x 100 = 31%
- A kurzusodat 76-an vásárolták meg, és ugyanennyi idő alatt a landing vagy kurzus oldalon 845 látogatód volt. 76 / 845 x 100 =8,99%
Mi a jó konverziós arány?
Ökölszámok vannak, valójában rengeteg féle ökölszám van, amelyek piac, terméktípus, marketing csatorna, oldal típus, célközönség (B2B, B2C) szerint NAGYON változóak lehetnek.
Szerintem amire törekedned kell és az a szám, amivel össze kell hasonlítanod magad: a saját múltbeli teljesítményed.
Szeretnék azért pár kiindulási alapot mutatni (az első szám az “éppen elmegy” kategória / a második az átlagos vagy közepesen jó / az utolsó szám a kiemelkedően jó):
- weboldal <2% / 3,5% / 5%+
- webshop <2% / 3% / 4%+
- csaliajánlat (feliratkozó oldalról) <20% / 20-30% / 40%+
- csaliajánlat (blogcikkből) <10% / 10-15% / 15%+
- közepes vagy hosszú sales oldal <2% / 2-5% / 5%+
- jelentkezési oldal <10% / 10-20% / 20%+
- mini termék 1% / 1-2,5% / 2,5%+
- “order bump” (amikor a pénztár oldalon egy kattintással hozzáadhatsz még valamit a rendelésedhez) <20% / 20-30% / 30%+
- időpontfoglalás első konzultációhoz <25% / 25% / 25%+
- webinar <20% / 20-30% / 40%+
- email (hírlevél) 1,58%+
Itt egy kép róla, mentsd le magadnak:
Azért is kell tudnod, hogy hányan látták az ajánlatodat, mert könnyen tévútra vihet, ha csak a végeredményt nézed meg.
Nézzünk egy real-life példát
Egyik ügyfelem lefuttatott egy kampányt, aminek a keretében egy mini, belépő terméket értékesített. Egy olyan mini kihívást, amit korábban ingyen adott, de gondolta, letesztelné, hogy ezúttal egy jelképes összeget is elkér cserébe.
Amikor megbeszéltük az eredményeket, ezt írta:
“organikusan rettenetesen teljesített, így a kampány előtti nap úgy döntöttem, hogy elmarad”
Mennyit adott el belőle? 13 darabot. Én is csalódott voltam vele együtt.
Majd megnéztem, hányan látták a landing oldalt a kérdéses időszakban: 327.
Számoljunk egyet: 13 / 327 x 100 = 3,98%. Ha megnézed a fenti listát, ez átlagon felüli konverziós arány.
Konklúzió:
Az aloldal jól teljesített, csak kevesen látták az ajánlatot. Több embert kellett volna az oldalra terelni.
Itt most ezt lehetne még tovább boncolgatni, hogy melyik marketing csatorna hogy teljesített, mennyire volt okos dolog kizárólag az organikus eszközökre hagyatkozni, de most csak a konverzióra akartam rávilágítani.
Ha legközelebb elbizonytalanodsz, mennyire konvertált jól a kampányod / ajánlatod / weboldalad, akkor mindenképp nézd meg, hányan látták egyáltalán, majd ellenőrizd le a konverziós arányt.
Most, hogy megnéztük, mit hogyan tudsz mérni, vizsgáljuk meg azt is, hogy mi van akkor, ha volt elég látogató az oldalon, de mégsem működik úgy a honlapod, ahogyan azt szeretnéd.
Mit mond rólad a jelenlegi weboldalad?
Ha nem jönnek a számok, akkor én a helyedben 2 dologra fókuszálnék:
- Terelj több forgalmat az oldalra. Tedd fel a kérdést: mit teszel azért, hogy működjön, hogy többen lássák az ajánlatodat, hogy hírét vidd a megoldásaidnak?
- Vizsgáld meg a mostani honlapodat.
Ez utóbbihoz adok pár kapaszkodót. Igen, tudom, rettentő nehéz külső szemmel nézni saját magadat. Ez mindenkinek nehéz. Ha szeretnél hozzá segítséget, akkor írj nekem a hello@bekekitti.hu email címre és készítek neked egy részletes auditot.
Az ideális ügyfeled szemszögéből nézve, tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket (és légy szigorú a válaszokkal):
- Milyen első benyomást hagy a látogatóban?
- Mennyire mutat hitelesnek, megbízhatónak?
- Azt a színvonalat képviseli, amit te is a munkád során?
- Segít téged a téma szakértőjének bemutatni?
- Egyértelművé teszi, hogy kinek, miben és hogyan tudsz segíteni, valamint hogy miben vagy különleges?
- A webszöveg mennyire jól adja át az üzenetedet? Képes a célközönséged nyelvén, az ő problémáikról és vágyaikról beszélni?
- Megfelelően vannak tálalva a szolgáltatásaid?
- Érthetően bemutatja a folyamataidat?
- Könnyű rajta eligazodni és a látogató mindig tudja, mi a következő lépés, vagy hogyan tud veled együtt dolgozni?
- Megválaszolja az összes lehetséges kérdést, kifogást és félelmet?
- A design és arculat mennyire rezonál az ő ízlésükkel?
Ha olyan weboldal büszke és magabiztos tulajdonosa lennél, aki az előbbi pontokra azt mondanád “az oldalam ebben mind remekül teljesít”, akkor hogyan változna meg a helyzeted, a bevételed, a magadba és a szolgáltatásaidba vetett hited?
Hány ügyfelet és mennyi pénzt veszítesz a jelenlegi weboldalad miatt?
És a végére egy kellemetlen, bár szükségszerű kérdés: ha most nem megfelelő a weboldalad, akkor az vajon mibe kerül neked?
Átlagosan mennyibe kerülnek a szolgáltatásaid? 100-200-300 ezer forint, vagy több?
Gondolj bele, hogy ha csak havonta eggyel több új ügyfeled lenne annak köszönhetően, hogy azt érzik, végre valaki, aki pontosan megérti, mivel küzdenek és aki annyira szimpatikus nekik, hogy azonnal felvennék vele a kapcsolatot, amit meg is tudnak tenni, hiszen könnyűvé tetted számukra az eligazodást és tájékoztattad őket mindenről,…
…akkor
- az évi 1,2-3,6 millió forint extra bevételt jelentene, ráadásul
- magabiztos lennél, mert pontosan tudnád, hogy amit csinálsz, az értékes, és ezt az értéket szuperül kommunikálja a honlap, és ennek köszönhetően
- csupa csoda ügyfelet vonzanál be, pont olyanokat, akik miatt örömmel kelsz fel reggel és alig várod, hogy megidd a kávédat, és belevágj a munkába.
Referenciák:
https://codeless.co/webinar-statistics/
https://mailchimp.com/marketing-glossary/conversion-rates/
https://www.campaignmonitor.com/resources/knowledge-base/how-can-i-improve-my-email-conversion-rate/
https://www.shopify.com/blog/ecommerce-conversion-rate
https://www.kritidutta.com/create-freebies-blog-templates-that-converts/
https://popupsmart.com/blog/good-average-website-conversion-rate
https://teachable.com/blog/how-to-price-order-bump
https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/03/17/what-is-a-good-conversion-rate