A cikk Kovács Eszter, hivatalos Meta Blueprint tanúsítással rendelkező PPC szakember írása.
Sokan sokféleképpen gondolkodnak a hazai piacon a Facebook hirdetésekről. Vannak olyan vállalkozások, ahol már évek óta sikeresen használják ezt az eszközt és vannak olyanok is, akik még abszolút az első kísérletező fázisban vannak kevesebb tapasztalattal.
Éppen emiatt számos olyan tévhit fellebbent az eszközzel kapcsolatban, amelyet akár te magad is hallhattál. Most azt az 5-öt mutatom be és reagálok rájuk érdemben, amellyel a legtöbbször találkoztam a munkám során.
Ha kíváncsi vagy arra, milyen módon érdemes ma használni a Facebook hirdetéseket a saját marketing eszköztárad részeként, akkor mindenképp olvasd el a lenti sorokat!
“Megéri még hirdetni Facebookon?”
És egyáltalán: kinek éri meg hirdetni Facebookon és Instagramon? Merthogy bár sokan szimplán Facebook hirdetésként hivatkoznak rá, a Meta hivatalos hirdetéskezelő rendszeréből nemcsak a Facebookon, hanem az Instagram felületein is tudunk hirdetni, sőt egész pontosan Messengeren és Whatsapp-on belül is.
De térjünk vissza az eredeti kérdéshez: megéri-e hirdetni még Facebookon?
A kérdést inkább úgy fordítanám át: hogyan éri meg hirdetni 2023 / 2024-ben Facebookon? Mit várhatunk tőle? Hol kapcsolódhat be a saját marketing rendszerünkbe és a vásárlói útvonal mely részén várhatjuk tőle a legnagyobb eredményt?
Röviden a válasz: nem éri meg hirdetni Facebookon, ha úgy várunk el az eszköztől sokszoros megtérülést, hogy előtte semmilyen adatunk (=korábbi releváns, friss hirdetésünk), vagy mérési eszközünk nem volt.
A Meta pixel és Konverziós API az a 2 mérési eszköz, amelyekkel a legpontosabb adatokat küldhetjük a weboldalunkról a Facebook hirdetéskezelőjébe. Ezek segítségével fogjuk látni a hirdetéskezelőben azt a fontos információt, hogy pontosan hol akadnak meg az érdeklődők a vásárlási folyamatban.
Ha ezt le tudjuk olvasni, akkor javítani is tudjuk a konverziós arányunkat, azaz, hogy hány vásárlás / megrendelés / regisztráció érkezik be hozzánk.
Tovább megyek: akkor sem éri meg a Facebook hirdetéskezelőjét használni, ha tudatos tervezés és stratégia nélkül vágunk bele. Legyünk őszinték: ha így hozunk létre egy hirdetést, akkor valójában azt sem tudhatjuk pontosan, hogy mi lesz az eredmény, amit elvárhatunk tőle.
Ezért mindenképp arra buzdítalak, hogy tervezd meg, melyik fontos ajánlatodnál, kampányodnál fog bekapcsolódni a rendszeredbe a Facebook hirdetés, mint támogató eszköz.
Azt a hibát ne kövesd el, hogy csak és kizárólag, a kampányoddal egyidőben indulnak a hirdetéseid! Érdemes előtte egy “bemelegítő” időszakot, legalább 3-4 hetet tartanod, amikor úgymond bejáratod a hirdetési fiókodat: forgalomterelő és/vagy konverziós hirdetést is elindítasz, hogy legyen friss adat a pixeledben, így az aktuális kampányod már dinamikusabban tudja hozni az eredményeket.
“Teljesen távol áll tőlem a hirdetéskezelő rendszere. Káosz és érthetetlen, sosem fogom tudni jól használni.”
Vitathatatlan, hogy folyton változik a felület, bizonyos oldalak már nem úgy néznek ki, mint korábban, vagy adott gombokat már nem ott találsz meg, ahol korábban.
Emiatt valóban nehéz naprakésznek lenni, főleg, ha nem vagy benne minden egyes nap, csak adott kampányidőszakokban hirdetsz.
Ez viszont nem jelenti egyértelműen azt, hogy ha egyszer már rájöttél arra, hogy mit hol találsz, akkor logikusan nem találod meg újra a már megújult felületeken.
Ha tudod, hogyan épül fel egy hirdetési kampány, milyen hierarchiai szintjei vannak és az egyes szinteken milyen fontos beállításokat kell elvégezned, akkor teljesen mindegy, hogy mennyire újították meg a felületet.
Az, hogy kitapasztald, számodra hogy működnek a hirdetések, az valóban idő, energia, folyamatosság, tesztelés és kíváncsiság is egyben.
Igen, jól olvastad, ugyanis szerintem nagy előny, ha van benned egyfajta kísérletező vágy, hiszen akkor akár rövid idő alatt is (=néhány héten belül), rengeteg elemet tudsz tesztelni a hirdetéseiden és magán a folyamaton belül. Így hamar megtudhatod, hogy milyen üzenetre, milyen kreatívra, milyen formátumra “ugranak rá” leginkább az érdeklődőid és már ez alapján tudod fejleszteni a többi hirdetési verziódat.
Rengeteg tesztelési lehetőség létezik a Facebook hirdetéseken belül a legapróbb részletekig, amit még mindig csak a hirdetők kis %-a használ. Pedig ebben rejlik a titok!
Ne elégedj meg egyetlen képpel, egyetlen kreatívval, egyetlen célközönséggel. Ha nem működik, vagy nagyon döcögősen, akkor próbálj ki másikat. A legtöbbször pont ezen múlik egy hirdetési kampány sikere, hogy nem adjuk fel az első sikertelen verzió “kudarcánál”, hanem tovább tesztelünk:
Végiggondoljuk a célközönségünk legfájdalmasabb problémáit, legégetőbb vágyait és mindezekre célirányosan rezonálunk.
“Eddig egyszer fizettem egy 1 hetes hirdetésért, egyetlen hívásom nem volt.”
“Ha egyszer már eredménytelen volt egy Facebook kampányom, később már nem érdemes hasonlót hirdetni.” Sajnos itt több sebből vérzik a dolog.
Nagyon sokszor látom azt, hogy csak néhány napos hirdetéseket indítanak el, amelyeknek esélyük sincs kilépni a tanulási fázisból.
A tanulási fázis alatt rengeteg embert (=több ezer) kell elérnie a hirdetésednek, hogy az algoritmus megtanulja, hogy milyen típusú személyek előtt érdemes azt a későbbiekben megjelenítenie, illetve milyen típusú emberek konvertálnak belőlük leginkább. Erre sajnos nem elég néhány nap.
Persze nem azt mondom, hogy egy organikusan is jól teljesítő, néhány éve már működő ruházati webshopnál nem érdemes pl. hétvégi akciókat (=ingyenes szállítás, x% kedvezmény bizonyos termékkategóriákra, 1-et fizet 2-t kap akciókat) tartani, de ez nem mindenkinél válik be elsőre és folyamatosan.
Nem szabad ilyen gyorsan “feladni”. Gondolj a hirdetéskezelőre úgy, mint egy “bizalmas barátra”, akinek a világon a legtöbb információja van a TE célközönségedről. Ezeket az információkat szeretnéd te kinyerni.
Ha egy adott kampányod nem az elképzeléseidnek megfelelően végződött, áss a mélyére, mi volt a pontos probléma! Hol volt pontosan a probléma? Hol akadtak meg a folyamatban/vásárlói útvonalon?
Vegyünk egy példát
A hirdetéskezelőből azt látod, hogy a forgalomterelő kampányod nagyon bejön a célközönségednek, magasak az átkattintási arányok, nincs nagy lemorzsolódás a hivatkozást lekattintók és a landing oldalra valóban megérkezők közül: tehát: sikerült egy ingerküszöböt megütő hirdetési anyagot (=szöveget és kreatívot) készítened. Oké, ez pipa, menjünk tovább.
A konverziós kampányodban, ahol épp egy ingyenes csalit kínálsz, azt látod, hogy a fenti mutatószámok hasonlóan jól teljesítenek, mint a forgalomterelő kampányodnál, de valamiért alacsony a konverziós arány: a landing oldalra érkezők közül látványosan kevés ember tölti csak le a csalidat.
Akkor bingó: a landing oldaladon kell valamit bütykölni, pl.: egyértelművé tenni az ajánlatot; evidenssé tenni, hogy pontosan kinek szól az ajánlat; lehet, hogy túl sok, vagy túl kevés információt közölsz az ajánlatról.
(=Ehhez egyébként egy szuper szoftvert, a hotjart tudod használni, amivel tűpontosan tudod látni, hogy a landinged mely szakaszán időznek többet a látogatók, hova kattintanak a legtöbbet. Ebből le tudod szűrni, hogy mely információk a leglényegesebbek a célközönséged számára és melyek akár feleslegesek.)
Egyszóval: minden apró részletet tovább tudsz optimalizálni nemcsak a hirdetéseidben, hanem a weboldaladon is. Ezen múlik legtöbbször, hogy az érdeklődő nálad landol-e, vagy a konkurenciádnál: hogy hajlandó vagy folyamatosan fejleszteni a folyamataidat és még felhasználó barátabbá, még professzionálisabbá változtatni a vásárlói útvonalat!
“Ha egyszer “elkapom a fonalat”, akkor onnantól már mindegyik hirdetésem (sokszorosan) meg fog térülni.”
Sajnos ezt sem állítanám ennyire kategorikusan. Mivel az algoritmus gépi tanuláson alapul, ezért ez gyakrabban fejlődik és változik, mint gondolnánk. Ami 2 éve működött, az nem biztos, hogy ma is ugyanolyan megtérülésű eredményeket fog hozni.
Pl. egy időben nagyon jól teljesítettek azok a hideg célközönségek, amelyek rettentően le voltak szűkítve, tehát: korcsoportos, érdeklődés alapú és akár még földrajzi szűkítést is használtak. Ma már inkább azok a hideg közönségek működnek jobban, amiben nem használunk ennyire sok szűkítést és minél nagyobb mennyiségű halmazt használunk, akár több milliós becsült méretet is. Minél nagyobb a mennyiség, annál jobban tud dolgozni az algoritmus és annál könnyebben / hamarabb találja meg a számodra konvertáló embereket.
Egyszóval: teszt, teszt, teszt! Folyamatosan érdemes kísérletezned mind a kreatívokkal, hirdetési formátumokkal, szövegekkel, célközönségekkel, mert a lehetőségek száma végtelen.
Ó, és ami egy ehhez kapcsolódó plusz 1 tévhit
Ami neked tetszik, vagy épp nem tetszik, egyáltalán nem jelenti azt, hogy a célközönséged is ugyanúgy vélekedik róla!
Nyugodtan próbáld ki azt a kreatívot, ami nem a szíved csücske, lehet, hogy pont az fogja a legtöbb, vagy legolcsóbb konverziót hozni. Sosem tudhatod: mindent a tesztekből és a tényleges adatokból deríthetsz ki!
“A hivatkozás kattintás egyenlő a tényleges forgalomtereléssel.”
Azok a webshop tulajdonosok, vagy szolgáltatás alapú vállalkozók, akik maguk kezelik a hirdetéseiket, a legtöbben a forgalomterelés célú kampányokat használják először (és a leggyakrabban is) a Facebook hirdetéskezelőjében.
A legtöbben azonban nem állítják be megfelelően a “teljesítménybeli célt”, azaz: a forgalomterelésen túl mi legyen pontosan az “alcél”? Alapesetben a “hivatkozás kattintás” célon marad a beállítás, holott fontos tudni, hogy mi a különbség a hivatkozás kattintás és az “érkezési oldal megtekintés” között.
Míg előbbinél (nagyon leegyszerűsítve) pusztán annyit kérünk a Facebooktól, hogy olyan embereket keressen, akik lekattintják a hirdetésünket és pont. Tehát itt nem lényeges, hogy megvárja, míg betölt-e a landing oldal, vagy termék oldal, ahova a hirdetésből irányítanánk.
Addig az érkezési oldal megtekintés cél megadásánál arra buzdítjuk az algoritmust, hogy olyan embereket keressen nekünk, akik nemcsak lekattintják a hirdetést, hanem ténylegesen meg is érkeznek a webodalunkra.
Nüansznyi a különbség valóban. Abba viszont kevesen gondolnak bele, hogy az utóbbi célt kiválasztva nemcsak a forgalomterelő kampányunk lesz hatékonyabb, hanem ezt az eredményt egy további, konverziós hirdetésnél is fel tudjuk használni. Hiszen, akiket betereltünk a forgalomterelés célő hirdetéssel az oldalunkra, őket felhasználhatjuk remarketing közönségként egy vásárlás / megrendelés célú kampányban.
>>> Ha szeretnél tanulni a Facebook hirdetésekről, akkor szeretettel ajánlom Eszter online tananyagait és tanfolyamait, amiket ide kattintva azonnal elérsz. (Nincs ajánlói jutalék, csak őszinte szakmai ajánlás)